:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۸.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
توصيه به کارآفرينان :

تولیدات صنایع دستی را شناسنامه دار کنید

برنامه " ضرب سکه " رادیو گفت و گو با موضوع ( صنایع دستی، کارآفرینی زنان و توسعه اقتصادی ) با حضور خانم حسن خان زاده ، کارآفرین و خانم دکتر کبیری فر ، کارشناس مدیریت فرهنگی روانه آنتن شد.
کد خبر: ۹۲۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۶






اقتصادگردان_ ضرب سکه : برای کارآفرینی از کجا آغاز کردید و برای توسعه اشتغال خود چه اقداماتی را انجام داده اید؟
خان زاده : از آنجایی که کار ما تولید زیورت آلات است ، باید به بازار ، جوانان و سلیقه آنها توجه ویژه دلشت باشیم.زمانی که میخواستم خود اشتغالی را آغاز کنم به این موضوع فکر کردم که به دنبال حرفه ای باشم که جوانان ما بیشتر بپسندد.

به همین دلیل جواهرسازی را انتخاب کردم و به دلیل اینکه فرزند داشتم یکی از دوستانم که در این زمینه مهارت لازم را داشت درخواست کردم تا در منزل چگونگی کار را به من بیاموزد و موفق شدم در عرض دوماه تا حدود زیادی به این حرفه آشنایی پیدا کنم.

فروش محصولات را از خانواده و اطرافیان شروع کردم و به تدریج از طرح ها در اینترنت ایده گرفتم و به سمت گرفتن سفارشات کلی فروشگاه ها پیش رفتم.در این فاصله به چند نفر آموزش داده بودم و از آنها خواستم تا در تهیه این سفارشات به من کمک کنند.

به مرور زمان علاوه بر فروشگاه ها در فرهنگسراها و سرای محلات، به ارائه محصول پرداختم که استقبال خوبی صورت گرفت.در اوایل کاراستقبال از کارها خیلی بیشتر بود اما در حال حاضر به دلیل زیاد شدن دست در این حرفه ناچار هستیم از ایده های جدیدی استفاده کنیم.

ضرب سکه : برای بازاریابی و فروش محصولات تولیدی خود از چه روش هایی استفاده می کنید؟

خان زاده : بازاریابی برای کار من خیلی اتفاقی از طریق خانواده ها انجام گرفت.اولین کاری که در خصوص فروش محصولات انجام دادم ایجاد برند مخصوص و بسته بندی شیک بود.

در بازار فعلی هم طرح های زیرخاکی و سنتی و هم کارهای جدید مورد استقبال است.یکی از دوستانم که طراحی کارها را انجام می دهند در اینترنت جدیدترین مدل ها را جستجو می کند و پس از آن با مشورت یکدیگر تغییراتی در آن طرح ایجاد می کنیم که قابلیت پیاده سازی داشته باشند.مدت کوتاهی است که کار طراحی طلا را آغاز کرده ایم.
ضرب سکه : برای رشد فعالیت کارآفرینان و افزایش چه توصیه هایی دارید؟

دکتر کبیری فرد : یکی از پیشنهاداتی که برای رشد کارآفرینان توصیه می شود شناسنامه دار کردن محصولات است زیرا اصالت خاصی به کار آنها می دهد به خصوص اگر آن کار پیشینه فرهنگی قوی داشته باشد.به عنوان مثال یک صنایع دستی تولید شده علاوه بر بسته بندی زیبایی که دارد ، می تواند بروشوری داشته باشد که در مورد آن محصول و پیشینه آن توضیح دهد.همچنین برخی تولیدات می توانند به صورت خاص پرداخته شوند به عنوان مثال از تولید کننده زیورآلات خواسته می شود که اسم یک فرد را بر روی یک گردبند حک کند.

در گذشته این خاص پردازی ها مشکل بود اما امروزه ما می توانیم با استفاده از تکنولوژی روز این مهارتها را پیاده کنیم.این دست فعالیت های جانبی هویت بالایی به اثر و تولید می بخشد.

ضرب سکه : جاجیم ها در حال حاضر در بین مردم طرفدار آنچنانی ندارند و فروش آنها نیز محدود است، چه توصیه ای در این زمینه دارید؟

کبیری فرد : سفره خانه ها و رستوران های سنتی مکان خوبی برای ارائه این نوع از صنایع دستی است.در این زمینه هم باید خلاقیت را به کار گرفت و با ایجاد متکاها و لوازم تزئینی و ... با جاجیم سفره خانه های زیبایی ایجاد نمود.

ضرب سکه : تولیدکنندگان محصولات صنایع دستی چگونه می توانند صادرات خود را ارتقا دهند؟

در خصوص صادرات و روابط بین الملل باید به موضوع هوش فرهنگی توجه نمود.به این معنا که برای گسترش فعالیت در سطح بین المللی باید از افرادی استفاده کنیم که بتوانند از فرهنگ کشورهای دیگر استفاده کنیم و متناسب با آن محصولات را تولید کنیم تا از مقبولیت و شانس بیشتری برای فروش محصول و صادرات آن برخوردار باشیم.