:
كمينه:۱۳.۷۳°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
سيف: مشكلات بانكي و ارزي بعد از برجام در حال حل شدن است

واكنش بازار به حادثه تروريستي؛ افزايش نرخ سكه و ارز و كاهش دوباره آن

به دنبال انتشار اخبار حادثه تروريستي در تهران و همچنين سقوط 500 واحدي بورس، نرخ سكه و طلا و ارز در بازار افزايش يافت اما در ساعات عصر، صرافي ها از كاهش دوباره نرخ ارز و سكه و بازگشت بازار به حالت قبلي و روند آرام هفته جاري خبر دادند
کد خبر: ۹۲۹۱۶
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰
اقتصاد گردان -   قيمت سكه و ارز روز چهارشنبه 17 خرداد 96 به دنبال حادثه تروريستي در مجلس و حرم امام خميني،  تا ساعت 2 بعد از ظهر روند صعودي به خود گرفت و به دنبال انتشار اخبار تروريستي و همچنين سقوط 500 واحدي بورس، نرخ سكه و طلا و ارز در بازار تهران افزايش يافت اما در ساعات عصر، صرافي ها از كاهش دوباره نرخ ارز و سكه و بازگشت بازار به حالت قبلي و روند هفته جاري خبر دادند. 


در بازار ارز، هر دلار آمریکا در ساعت قبل از ظهر، با ۷ تومان افزایش نسبت به روز سه‌شنبه 3739تومان، یورو با ۱۲ تومان افزایش ۴۲۶۴ تومان و هر پوند انگلیس هم با ۸ تومان افزایش قیمت، ۴۸۷۲ تومان معامله شد.  اما از ساعت 2 بعد از ظهر به بعد، به تدريج برخي صرافي ها در ساعات عصر ، از كاهش نرخ هاي  ارز و بازگشت به روند روز سه شنبه خبر دادند. 
در بازار نرخ ارز مبادله اي نيز بانك مركزي نرخ رسمی 21 ارز را افزایش و 15 ارز  را کاهش و نرخ 3 ارز را بدون تغییر اعلام كرد و براين اساس نرخ رسمی دلار  با 2 ریال افزایش 4245.1 تومان، پوند با 69 ریال کاهش 4186.4 تومان و یورو با 15 ریال افت قیمت 3655.8 تومان ارزش‌گذاری شد.

 

جدول قیمت انواع سکه و ارز در بازار قیمت‌ها به تومان

نوع سکه و ارز

شنبه

سه‌شنبه

چهارشنبه

سکه تمام بهار آزادی طرح جدید

۱۲۰۱۵۵۰

۱۲۰۵۹۵۰

۱۲۰۷۰۰۰

سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم

۱۱۷۷۰۰۰

۱۱۷۷۰۰۰

۱۱۷۹۰۰۰

نیم سکه

۶۳۵۰۰۰

۶۳۶۰۰۰

۶۳۸۰۰۰

ربع سکه

۳۶۱۰۰۰

۳۶۱۰۰۰

۳۶۶۰۰۰

سکه گرمی

۲۴۹۰۰۰

۲۵۰۰۰۰

۲۴۹۰۰۰

هر گرم طلای ۱۸ عیار

۱۱۴۲۴۴

۱۱۴۷۵۲

۱۱۵۵۷۱

دلار

۳۷۳۳

۳۷۳۰

۳۷۳۷

یورو

۴۲۶۰

۴۲۵۲

۴۲۶۴

پوند

۴۸۵۲

۴۸۶۴

۴۸۷۲



در بازار طلا نيز با وجود كاهش 5 دلاري هر اونس طلا و ثبت رقم 1290 دلار در بازار جهاني،  در بازار ايران و به دنبال افزايش نرخ دلار، هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۸۱۹ تومان افزایش، ۱۱۵ هزار و ۵۷۱ تومان ارزش‌گذاری شد. اما صرافي ها پيش بيني كرده اند كه با كاهش دوباره نرخ ارز و تداوم روند روزهاي خبر، نرخ سكه و طلا نيز دوباره كاهش خواهد يافت. 
 ‌ قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار ارز و سکه چهار‌شنبه تهران با یک هزار و ۵۰ تومان افزایش قیمت نسبت به روز سه‌شنبه، یک میلیون و ۲۰۷ هزار تومان  معامله شد. همچنین نرخ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با افزایش ۲ هزار تومانی، یک میلیون و ۱۷۹ هزار تومان داد و ستد می‌شود.
نیم سکه  نيز با ۲ هزار تومان افزایش ۶۳۸ هزار تومان و هر ربع سکه بهار آزادی نیز با افزایش ۵ هزار تومانی به قیمت ۳۶۶ هزار تومان داد و ستد شد. هر قطعه سکه گرمی نیز با کاهش یک هزار تومانی، ۲۴۹ هزار تومان قیمت خورد.
 بر اساس نرخ های اعلامی در سایت اتحادیه طلا، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و نیم سکه هر کدام با  هزار تومان افزایش قیمت به ترتیب  1180 هزار تومان و 638 هزار تومان ارزشگذاری شد.هر قطعه ربع سکه با افزایش 366 هزار تومان به فروش رفت ولی سکه گرمی ثابت ماند 249 هزار تومان فروخته شد. این اتحادیه قیمت هر اونس طلا را یک هزار و 294 دلار و 20 سنت اعلام کرده است که یک دلار و 10 سنت افزایش نشان می دهد. هر گرم طلای 18 عیار نیز با 496 تومان افزایش به  115710 تومان  رسید.



احتمال بازگشت نقل و انتقالات ارزی به صرافی‌ها 

يك کارشناس بانکی با اشاره به مشکلات نقل و انتقالات ارزی ایران با بانک‌های اروپایی، ترکیه‌ای و اماراتی گفت: احتمالا نقل و انتقالات ارزی دوباره به صرافی‌ها منتقل خواهد شد.
سید بهاء الدین حسینی هاشمی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به ارتباطات بانکی ایران و بانک‌های خارجی تا مدتی پیش، اظهارداشت: هالک بانک، دو بانک در چین و یک بانک در امارات بخش عمده نقل و انتقالات ارزی با ایران را انجام می‌دادند. هالک بانک با دیگر کشورها از جمله آمریکا هم ارتباط دارد، اخیرا توسط این کشور تحت فشار قرار گرفته است و مبادلات ارزی با این بانک متوقف شده است، البته بانک مرکزی ایران در حال رایزنی با بانک‌های ترکیه‌ای است تا این مشکل حل شود. 
این کارشناس بانکی تصریح کرد: علاوه بر هالک بانک و دو بانک در چین و یک بانک دیگر در امارات هم بود که نقل و انتقال پول و تسویه حساب‌ها از طریق آنها انجام می‌شد که یکی از این بانک‌ها هالک ترکیه بود. 
وی با بیان اینکه مشکل به وجود آمده با بانک‌های چینی مشکل خاصی نیست، گفت: ایران صادر کننده مواد پتروشیمی است و طرف چینی از طرف ایرانی اسناد مربوطه و امکان بررسی صحت اسناد را می‌خواهد که این خواسته قانونی است و قطعا به زودی اجرایی خواهد شد.
حسینی هاشمی در پاسخ به این سوال که با توجه به مشکلات به وجود آمده برای ارتباط با بانک ترکیه‌ای و اماراتی، نقل و انتقالات ارزی چگونه قابل انجام است، اظهارداشت: در این مدت هم اکثر بانک‌های اروپایی با ایران مبادلات مالی انجام نمی‌دادند و بیشتر مبادلات با بانک‌هاي آسیایی بود.
این کارشناس بانکی ادامه داد با بیان اینکه با شرایطی که پیش آمده مجددا عملیات نقل و انتقالات ارزی از طریق صرافی‌ها انجام می‌شود، تصریح کرد: در واقع فعالیت ارزی که تا حدودی توسط بانک‌ها انجام می‌شد، به صرافی‌های آزاد و صرافی‌های بانک‌ها منتقل خواهد شد.
بر اساس این گزارش انتقال ارز از طریق صرافی‌ها هزینه مبادلات تجاری را افزایش می‌داد و به گفته اعضای اتاق بازرگانی ایران در پسابرجام هزینه نقل و انتقال پول به شکل قابل مالاحظه‌‌ای کاهش یافت.با شرایط موجود بار دیگر هزینه نقل و انتقال پول افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند.

سيف: مشکلات بعد از برجام در حال حل شدن است

در اين رابطه، رییس کل بانک مرکزی روز گذشته با اشاره به مشکلات بانکی باقیمانده بعد از  برجام گفت: به تدریج در حال حل شدن است و روند٬ روند بهبود بوده و باید بحث را دنبال کنیم تا به شرایط ایده آل برسیم.
سیف در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت خزانه داری کشور  و منابع ارزي افزود: خزانه کشور دست بانک مرکزی نیست و باید این سوال را از وزیر امور اقتصادی و دارایی سوال کنید. از بعد منابع ارزی کشور وضعیت خوبی داریم و شرایط متعادل و مناسب است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا ارز صادرات پتروشیمی وارد کشور نمی شود و یا مشکلاتی برای دریافت آن داریم و شما این موضوع را تایید می کنید؟، گفت: نه چنین چیزی نیست. همیشه در مقاطعی بعضی صادرکنندگان پتروشیمی با مسایلی مواجه می شوند اما زود حل می شود و مساله ریشه داری که باعث نگرانی شود، وجود ندارد..
وي نسبت به تغیرات کابینه اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: اگر دعوت شود توفیق ادامه خدمت ارزشمند و مغتنم است اما باید شرایط را بررسی کرد.