:
كمينه:۱۷.۷۹°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰

آغاز یکصد و ششمین اجلاس ILO‌ از فردا

یکصد و ششمین اجلاس سازمان بین‌المللی کار (ILO) فردا پنج ژوئن برابر ۱۵ خرداد لغایت ۲۱ خرداد ماه در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در شهر ژنو برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۲۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- کنفرانس بین‌المللی کار همه ساله با حضور ۱۸۷ کشور عضو در ژنو سوییس برگزار می‌شود و نمایندگان گروه‌های کارگری و کارفرمایی کشورمان همراه وزارت کار عازم این اجلاس می‌شوند.

این سازمان، پارلمان جهانی کار و کارگری به شمار می‌رود و رسیدگی به وضع استانداردهای بین المللی کار، معضلات اجتماعی و نیازهای مهم جهان را مد نظر قرار می‌دهد.

سازمان ILO برای نایل شدن به اهداف خود از طریق ارتقاء حقوق افراد در کار، ارتقاء پوشش‌های اجتماعی و تقویت تبادل نظر و گفت‌وگو در موضوعات کاری اقدام کرده و استانداردهای بین‌المللی کار را در شکل کنوانسیون‌ها و توصیه‌نامه‌ها با در نظر گرفتن حداقل استانداردها درباره حقوق کارگری، آزادی انجمن‌ها، حق تشکل، داد و ستد، منع کار اجباری، فرصت‌های برابر و سایر استانداردهای مربوط به موضوعات کاری، تنظیم و تدوین می‌کند.

مصوبات کنفرانس بین المللی کار تاثیر پایداری در قانونگذاری همه کشورها دارد و نقش ارزنده‌ای در ایجاد تفاهم و همدلی در محیط کار ایفا می کند.

در اجلاس سازمان جهانی کار همه ساله کمیته‌های چهارگانه استانداردها، اشتغال، حمایت‌های اجتماعی و حقوق بشر و اصول بنیادین کار به عنوان کمیته‌های ثابت فعال هستند و بررسی و پیوستن به مقاوله‌نامه‌های سازمان و تصویب مقاوله‌نامه‌های جدید از دیگر رویکردهای اجلاس سالانه ILO به شمار می‌رود.

سازمان جهانی کار در یکصد و پنجمین اجلاس خود در سال گذشته در کنار کمیته‌های ثابت، به موضوع کار شایسته، کار دریایی و بیانیه عدالت اجتماعی برای جهانی سازی عادلانه پرداخت.

یکی از نکات برجسته اجلاس سازمان جهانی کار، حضور وزیران کار کشورهای عضو ILO است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سال گذشته در اجلاس سازمان جهانی کار سخنرانی کرد.

محور سخنرانی ربیعی، توجه به فقر و آثار ویرانگر و فراگیری آن بر جامعه بود. او همچنین از اجرای سیاست توانمندسازی و اشتغال فراگیر فقرزدا در ایران خبر داد و بهره‌مندی ۱۱ میلیون ایرانی از بیمه اجتماعی، بهره‌مندی کودکان کار بازمانده از تحصیل از نعمت آموزش و ساخت مسکن حمایتی برای ناتوانان را از جمله برنامه‌های وزارتخانه متبوع خود نام برد.

امسال نیز وزیر کار در راس هیاتی سه‌جانبه متشکل از نمایندگان گروه کارگری، کارفرمایی و دولت به منظور شرکت در یکصد و ششمین اجلاس بین المللی کار به ژنو سفر می‌کند.

هر یک از نمایندگان گروههای کارفرمایی، کارگری و دولت به طور جداگانه در جلسات مربوط به خود شرکت کرده و در نهایت حاصل برگزاری جلسات و تبادل اطلاعات و نظرات، جمع‌بندی و به مقاوله‌نامه و توصیه‌نامه تبدیل می‌شود.

سازمان جهانی کار، معیشت، امنیت، کار شایسته و استاندارد زندگی بهتر برای مردم جهان را سرلوحه کار خود قرار می‌دهد.

اجلاس سازمان بین‌المللی کار همه ساله خرداد ماه با حضور نمایندگان و اعضای سه جانبه (دولت، کارگر و کارفرما) و با حضور وزرای کار کشورهای عضو در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در شهر ژنو سوییس برگزار می‌شود. این اجلاس مهمترین رویداد بین المللی در حوزه کار به شمار می‌رود و کشورهای عضو در عالی‌ترین سطوح در اجلاس مذکور شرکت می‌کنند.