:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۵.۷۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر داد

رشد 50 درصدی هتل‌سازی در چهار سال گذشته

سعید شیرکوند، معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت‌وگو با سایت اتاق تهران از رشد 50 درصدی هتل‌سازی در چهار سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۹۲۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۱






اقتصادگردان_ به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، شیرکوند با مقایسه توسعه زیرساخت‌های صنعت گردشگری در دولت یازدهم و دوره‌های پیش از آن گفت: در سال 1392 تعداد تاسیسات گردشگری در حال ساخت در کل کشور 1050 واحد برآورد شده است. اما این رقم در سال 1395 به 1600 واحد رسیده است. این بدان معناست که تاسیسات گردشگری در حال ساخت طی این بازه حدود 50 درصد افزایش یافته است. 
شیرکوند افزود: در سال 1392 تعداد هتل‌های چهار ستاره و پنج ستاره در حال بهره‌برداری به عنوان یکی از مهمترین نمادهای زیرساختی صنعت گردشگری، معادل 125 باب هتل بود. اما در پایان سال 1395 حدود 35 باب هتل چهار ستاره و پنج ستاره جدید به بهره‌برداری رسید و 20 باب هتل جدید نیز تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید. به عبارت دیگر، از آغاز فرآیند هتل‌سازی در کشور تا سال 1392 حدود 125 باب هتل چهار و پنج ستاره به بهره‌برداری رسیده است. اما ظرف چهار سال گذشته و با احتساب پروژه‌هایی که امسال به بهره‌برداری می‌سد، 55 هتل جدید به این میزان افزوده شده است. مقایسه این ارقام نشان‌دهنده رشد بالای هتل‌سازی در کشور و البته در شرایطی رقم خورده که کشور با تنگناهای مالی و اقتصادی بسیاری روبه‌رو بوده است. با این حال هنوز هم تا دستیابی به استانداردهای مطلوب در بهره‌مندی از زیرساخت‌های حوزه گردشگری فاصله بسیاری وجود دارد.
او با بیان اینکه صندوق توسعه ملی حمایت بسیار چشمگیری از صنعت گردشگری داشته است، گفت: نرخ سود تسهیلات این صندوق برای صنعت گردشگری از صنایع عمومی و کشاورزی پایین‌تر است و این نشان می‌دهد که دولت به صنعت گردشگری نگاه ویژه‌ای دارد.
معاون سرمایه‌گذاری سازمان گردشگری در ادامه به رویکرد دولت یازدهم به صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: مشی دولت یازدهم در حوزه گردشگری چنین بوده است که هم از تصدی‌گری دولتی بکاهد و هم بخش خصوصی را مورد حمایت قرار دهد تا فعالان اقتصادی در این صنعت، به طور موثرتری ظاهر شوند. علاوه بر این، با گشایش‌هایی که پس از اجرایی شدن برجام در روابط بین‌المللی ایجاد شد، می‌توان می‌گفت صنعت گردشگری به تدریج به جایگاه واقعی خود نزدیک می‌شود و اقتصاد کشور از صنعت گردشگری به عنوان یکی از زیربخش‌های خود برخوردار می‌شود.
سعید شیرکوند افزود: با روندی که طی شده و با رشد سرمایه‌گذاری‌ها، تاسیسات گردشگری که مجوز ساخت و فعالیت کسب می‌کنند و علاقه‌مندی که در بخش‌های دیگر نسبت به توسعه این بخش مشاهده می‌شود، به نظر می‌رسد که بخش گردشگری در مسیر درست به حرکت درآمده و باید تلاش کنیم متوقف نشود.
شیرکوند در حالی از تحرکات صنعت گردشگری سخن می‌گوید که توسعه این بخش به عنوان یکی از بخش‌های اشتغال‌زا مورد تاکید کارشناسان و البته سیاستمداران قرار گرفته است. بر اساس آنچه مراجع بین‌المللی مورد تایید قرار داده‌اند، ورود هر گردشگر بین‌المللی، شش فرصت شغلی ایجاد می‌كند. حال آنکه جذب گردشگران بدون برخورداری از زیرساخت‌های مناسب نظیر مراکز اقامتی متناسب با استانداردهای روز دنیا، میسر نخواهد بود. به بیان دیگر، دولت با تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری نه تنها می‌تواند به تکلیف برنامه ششم توسعه مبنی بر افزایش 5 برابری ورود گردشگران به کشور تحقق ببخشد که قادر خواهد بود، با هزینه‌ای کمتر و سرعت بیشتر، پاسخگوی جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفری جویندگان کار در سال باشد.