:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۴.۷۹°
Updated in: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱
هزينه هاي خريد هواپيما از واقعيت تا شايعه

پیش پرداخت یک میلیارد دلار برای خرید 180 فروند هواپیما در چهار سال

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ( ایران ایر-هما) برای خرید 100 فروند هواپیما از شرکت هواپیماسازی ایرباس و 80 فروند از شرکت بوئینگ باید یک میلیارد دلار در مدت چهار سال و چهار قسط پرداخت کند و نخستین قسط آن هم 227 میلیون دلار است
کد خبر: ۹۲۶۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۸
اقتصاد گردان -  هنوز بسیاری تحمل دستاوردهای دولت یازدهم را در پسابرجام و به ویژه در حوزه حمل ونقل هوایی ندارند و هر روز به شکل و شیوه جدید درصدد تخریب این موفقیت ها هستند.
یک کانال خبری به تازگی حساب و کتابی درباره خرید هواپیماها انجام داده و گفته است « برای دو قرارداد ایرباس و بوئینگ 27 میلیارد دلار هزینه شده که با دلار 4000 تومانی میشود 110 هزار میلیارد تومان. میانگین ایجاد هر شغل را 50 میلیون بگیریم، میتوان 2.2 شغل ایجاد کرد.»
این محاسبات اشکالات زیادی دارد؛ نه رقم قرارداد با بوئینگ و ایرباس 27 میلیارد دلار است و نه دلار در بازار ایران چهار هزارتومان است. نگرانی از هزینه کرد خرید 180 فروند هواپیمای ایرباس و بوئینگ به جای هزینه کردن برای اشتغال، چرا در هشت سال فعالیت دولت های نهم و دهم که کشور بالغ بر 700 میلیارد دلار درآمد ارزی داشت، بروز نکرد. گرچه دولت یازدهم اقدام های متنوعی را برای ایجاد اشتغال در کشور انجام داده است و ورود این هواپیماها به ناوگان هوایی کشور اشتغالزایی به همراه دارد.
دولت یازدهم عقد قراردادهای خرید هواپیما را با هدف ایمن سازی سفرهای هوایی مردم و نوسازی ناوگان هوایی و رونق فعالیت در بسیاری از فرودگاه های کشور انجام داد زیرا هم اکنون تعدادی از فرودگاه های کشور بدون هیچ پروازی توجیه اقتصادی ندارند.
«اصغر فخریه کاشان» قائم مقام وزیر راه و شهرسازی درباره خرید هواپیماها به ایرنا گفته بود: پیش پرداخت ایران ایر به شرکت های بوئینگ و ایرباس یک میلیارد دلار است که در چهار سال پرداخت می شود.
وی درباره خرید 200 فروند هواپیما از شرکت های ایرباس، بوئینگ و ای.تی.آر یادآورشده بود: با توجه به نوع سفارش ایران ایر به شرکت های ایرباس ، بوئینگ و ای تی آر، مجموع ارزش این سه قرارداد برای خرید 200 فروند هواپیما، کمتر از 18 میلیارد دلار است.
قرار است منابع مالی پیش پرداخت یک میلیارد دلاری خرید هواپیماهای بوئینگ و ایرباس، 500 میلیون دلار از منابع شرکت هما، 330 میلیون دلار از تسهیلات صندوق توسعه ملی و 120 میلیون دلار دیگر از محل انتشار اوراق صکوک تامین می شود و آورده ایران ایر در مدت 4 سال به این دو شرکت پرداخت خواهد شد.
از اواخر سال گذشته تاکنون یک فروند هواپیمای ایرباس 321 و دو فروند هواپیمای ایرباس 330 به ایران ایر تحویل داده شده و علاوه بر این چهار فروند هواپیمای ای.تی.آر (زیرمجموعه ایرباس) 72 نفره به ناوگان هوایی ایران افزوده شده است. هواپیماهای ای تی ار هم اکنون در مسیرهای کوتاه به فرودگاه های کم برخوردار پروازهای خود را آغاز کرده اند و حتی برخی از فرودگاه ها که بیش از 20 سال هیچ پرواز نداشتند ایران ایر پروازهای برنامه ای را با استفاده از این هواپیماها به مقصد این فرودگاه ها برقرار کرده است.
مسئولان و متولیان صنعت هوانوردی ایران همواره تاکید دارند جایگاه کشورمان در منطقه با امضای قرارداد خرید بیش از 200 فروند هواپیمای مسافری دور، متوسط و کوتاه برد و افزایش بیش از50 هزار صندلی جدید ارتقا می یابد و فرصت های اشتغالزایی مستقیم را برای بیش از 20 هزار نفر در داخل فراهم می کند.
در این قراردادها افزون بر خرید هواپیما، موضوع های دیگری همچون آموزش خلبانان و تعمیر و نگهداری، حمایت از توسعه خدمات ناوبری هوایی (ای.تی.ام-ATM)، عملیات فرودگاهی و هواپیمایی، انتقال فناوری و هماهنگی مقررات رگولاتوری برای ایران ایر منظور شده است.
خرید همه این هواپیماها به صورت اجاره به شرط تملیک است و قرار است ایران ایر 85 درصد منابع مالی آن را از فاینانس خارجی و 15 درصد آن را از منابع داخلی و تسهیلات صندوق توسعه ملی تامین کند و تاکنون چندین شرکت و موسسه مالی از کشورهای مختلف جهان برای تامین فاینانس مالی خرید 200 فروند هواپیما از ایرباس ، بوئینگ و ای تی آر اعلام آمادگی کرده اند.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با توجه به استقبال شرکت‌ها و کشورهای خارجی برای تامین فاینانس قرارداد خرید هواپیماهای ایران‌ایر اظهارداشت: تنها در یک سفر کاری سه شرکت خارجی تقاضای تامین فاینانس داده‌اند و هر روز به تعداد شرکت‌های متقاضی تامین فاینانس قرارداد ایران‌ایر با ایرباس‌ بوئینگ و ATR افزایش می یابد تا از طریق مناقصه بین المللی فاینانسر مناسبی انتخاب شود.
فخریه کاشان با اشاره به احتمال استفاده از منابع موسسات لیزینگ بین‌المللی و تاکید بر این که 'تحریم‌های احتمالی شامل قراردادهای خرید هواپیما نمی شود گفت: در شرایط احتمالی برگشت تحریم‌ها تمام قراردادها معتبر هستند و تحریم عطف به ماسبق نمی‌شود و این کمپانی‌ها حق جریمه هم ندارند.
وی درباره تامین مالی این قرارداد افزود: بخشی از فاینانس قرارداد خرید هواپیما از ایرباس توسط شرکت ایرباس با بازپرداخت 10 ساله و بخشی دیگر از فاینانس از موسسات مالی و بازپرداخت 18 ساله تامین می شود.