:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
تاکید بر بازنگری در ساختار حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای

خرید هواپیماهای ATR با هدف افزایش نرخ اقتصادی ۵۰ فرودگاه کشور

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «بی‌تردید باید ساختار حمل‌ونقل در کشور مورد بازنگری قرار گیرد» گفت: در ساختار باید تمام جاده‌ها و ریل کشورهای همسایه توسعه یابد و رابطه لجستیک پارک‌ها با وضعیت بار کشورهای همسایه برای نهادها و شبکه مشخص شود.
کد خبر: ۹۲۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۳
اقتصادگردان- عباس آخوندی در سومین کارگروه لجستیک کشور که در سالن الغدیر وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، ضمن تبریک پیروزی آگاهی بر گمراهی و حضور شکوهمند مردم در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به نقش ساختار در لجستیک اظهار داشت: اگرچه زیربناهای ساختاری در ایران دارای نقایص بنیادین است اما در کنار بحث ساختارها، بحث فراینده‌ها و سایر نهادهای مؤثر بازار نیز برای من همواره مهم بوده است.

وی با تأکید بر مشخص شدن وضعیت لجستیک پارک‌ها افزود: همچنین باید بی‌تردید ساختار حمل‌ونقل در کشور مورد بازنگری قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهداف اصلی این بازنگری بیان داشت: هدف از طرح این مسئله انتقال بار به‌وسیله حمل‌ونقل ریلی از بنادر به لجستیک پارک‌ها و توزیع کالا به‌وسیله کامیون‌ به نقاط مختلف است که البته یک ساختار بین‌المللی و تجربه‌شده توسط تمام کشورهای توسعه‌یافته جهان محسوب می‌شود لذا انجام آن صحیح و درست است.

عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه تصریح کرد: اما آیا تمام قصه لجستیک به انجام این فرایند به سرانجام می‌رسد؟ درواقع این بخشی از داستان است و اینکه چه فراینده‌ها و رویکردهایی باید مورد ترغیب قرار گیرند.

وی با اشاره به مشکلات موجود در مسیر لجستیک کشور ابراز داشت: اساساً رویکرد بازرگانی در رویکرد دولتی بسیار ضعیف است. به‌طور مثال تاکنون میلیاردها تومان در راه‌آهن سرمایه‌گذاری شده است اما آیا در راه‌آهن از رویکرد بازرگانی برای استفاده از این میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری بهره اقتصادی گرفته می‌شود؟ این مسئله به بحث جدی نیاز دارد زیرا این مسئله در ایران با گره مواجه شده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سرمایه‌گذاری کلان در راه‌اندازی راه‌آهن اصفهان-شیراز گفت: حداکثر ۱۰ قطار برنامه‌ای در هفته نرخ بهره‌وری این سرمایه‌گذاری بزرگ را نشان می‌دهد و در واقع هیچ‌گونه تناسبی میان این میزان از سرمایه‌گذاری و نرخ بهره‌وری وجود ندارد.

آخوندی با توجه به اهمیت رویکرد بازرگانی در بحث ساختاری خاطرنشان کرد: برای ایجاد رویکرد بازرگانی نیازمند توسعه شبکه ریلی در سطح کل کشور هستیم؛ اما نکته مهم همان رویکرد بازرگانی و نوع آن است.

وی در ادامه به اهمیت رویکرد بازرگانی در حمل‌ونقل جاده‌ای اشاره کرد و گفت: اگرچه شبکه جاده‌ای کشور درحال‌توسعه است، اما آیا نرخ بهره‌وری اقتصادی در تمام شبکه یکسان است؟ علت یکسان نبودن آن عدم وجود رویکرد بازرگانی در ساختار حمل‌ونقل جاده‌ای است.

۸۰ درصد پروازها در ۹ فرودگاه کشور انجام‌ می‌شود

عضو کابینه دولت تدبیر و امید افزود: در حمل‌ونقل هوایی نیز بیش از ۶۰ فرودگاه ساخته‌شده است اما ۸۰ درصد پروازها از ۹ فرودگاه و ۲۰ درصد باقیمانده در ۵۱ فرودگاه دیگر انجام می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی نوع رویکرد بازرگانی را مهم دانست و گفت: وقتی به حمل‌ونقل ریلی نگاه می‌کنیم، دو کانون اصلی شامل معادن با ظرفیت ۱۰۰ میلیون تن بار معدنی و دوم انتقال بار از بنادر به مقاصد مختلف داخل کشور و ترانزیت است که باید این اتصال از طریق ایجاد لجستیک پارک‌ها ایجاد شود.

آخوندی تأکید کرد: باید این ایده با یک ایده بازرگانی تلفیق شود زیرا بدون ایده بازرگانی این اقدام باعث توسعه ساختار می‌شود. اگرچه من با توسعه ساختار موافق هستم، اما معتقدم این اتفاق باید با پایانی خوش همراه باشد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به اظهارات خود در کارگروه دوم یادآور شد: تمام صحبت‌های حاکی از ایجاد ارزش‌افزوده است و بدون بازیگران اصلی نمی‌توان شاهد ایجاد ارزش‌افزوده بود؛ بنابراین نکته مهم رویکرد بازرگانی است.

وی بابیان اینکه رویکرد بازرگانی در وزارت راه و شهرسازی با قدمت حداقل ۱۰۰ ساله و بهره‌برداری توسط سیستم‌ بوروکراتیک بدون توجه به مسئله نرخ اقتصادی است. گفت: به طور مثال  وضعیت نرخ اقتصادی و میزان بهره‌وری در حمل‌ونقل ریلی به گونه‌ای است که  درحالی‌که ۱۳ میلیون مسافر در مسیر ریلی تهران-مشهد جابجا می‌شوند، سایر خطوط به این مقدار کار نمی‌کنند. یا در حمل‌ونقل هوایی نیز برای فعال کردن حدود ۵۰ فرودگاه کشور اقدام به خرید هواپیماهای ATR کشور شد.

وی تصریح کرد: آن ساختار با چنین ابزارهایی می‌توانند نرخ اقتصادی و بهره‌وری ایجاد کند.

فرودگاه کلاله با تجهیزات نو حتی یک پرواز هم ندارد

 به گفته وزیر راه و شهرسازی، تمامی استان‌های می‌خواهند از فرودگاه بهره‌مند شوند، اما حسن آن چیست؟ فرودگاهی با تجهیزات کاملاً «نو» در شهر کلاله وجود دارد که حتی یک پرواز هم در آن انجام نمی‌شود اما ازنظر نیروی انسانی و حفاظت از تمام لحاظ دارای نیرو و کارمند است.

عضو کابینه دولت یازدهم در خصوص مبادی ورودی و خروجی تأکید کرد: حمل‌ونقل محلی، بین شهرهای مرزی و آن‌سوی مرزها مغفول مانده است و اگر کمی فراتر گام برداشته شود درمی‌یابیم که نیازمند تسهیل ارتباط با کشورهای همسایه در حوزه بار و مسافر در پایانه‌های مرزی هستیم.

آخوندی بابیان اینکه رویکرد اغلب متصدیان حمل‌ونقل مبدأ و مقصد و کشورهای چین، هند، روسیه و ترکیه است گفت: درحالی‌که مسئله اصلی پتانسیل‌های تجارت با کشورهای افغانستان، پاکستان و کشورهای CIS است. لذا اگر مطالعات انجام‌شده را با مطالعات حمل‌ونقل کشورهای همسایه تطبیق دهیم. درمی‌یابیم که امنیت و توسعه متعادل ایران و توسعه پیرامون ایران از طریق تسهیل ارتباط گسترده با کشورهای همسایه صورت می‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: باید بدانیم برای ارتباط با کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، حوزه CIS، ترکیه، عراق تا لاذقیه و مدیترانه باید استراتژی توسعه ارتباطات حمل‌ونقل با تمام کشورهای همسایه داشته باشیم.

وی تأکید کرد: ازاین‌رو هم در ساختار باید تمام جاده‌ها و ریل کشورهای همسایه توسعه یابد و همباید رابطه لجستیک پارک‌ها با وضعیت بار کشورهای همسایه برای نهادها و شبکه مشخص شود. در آن زمان کیک تعریف‌شده از سوی ما بزرگ‌تر خواهد بود به‌علاوه رابطه درازمدت‌تر و امنیت پایدارتری در ایران تشکیل خواهد شد.

حوزه تمدن ایران‌شهری؛  محلی برای ایجاد رابطه پایدار و امن برای توسعه شبکه حمل‌ونقل 

آخوندی به تشریح مسئله فوق از منظر تمدنی پرداخت و گفت: جایی که می‌توان رابطه پایدار، مستمر، تجاری، فرهنگی، امنیتی و حمل‌ونقلی داشته باشیم حوزه تمدنی ایران است. به‌طوری‌که قرار گرفتن شبکه‌های طراحی‌شده در حوزه تمدنی ایران‌شهر نشان می‌دهد که این حوزه هیچ‌گاه درگیر جنگ نشده است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید در ادامه با اشاره به مسئله روادید میان ایران و کشورهای همسایه تأکید کرد: روادید در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای نیز باید برای تسهیل تردد مردم موردتوجه قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین تبادل خدمات میان ایران و کشورهای همسایه را مهم دانست و گفت: این بزرگ‌ترین استراتژی است اما ارتباط این شبکه با حمل‌ونقل درون‌شهری نیز باید مشخص شود.

۱۵ درصد شهر تبریز را انبارها و پایانه‌های بار تشکیل می‌دهد

وی با اشاره به ارتباط حمل‌ونقل درون و برون‌شهری اظهار داشت: به‌طور مثال با مشاهده نقشه شهر تبریز درمی‌یابیم که بیش از ۱۵ درصد شهر تبریز را انبارها و پایانه‌های بار تشکیل می‌دهند و این امکان که زمانی در خارج از شهر قرار داشتند، امروزه به‌عنوان نقاط پر مزاحمت، آلاینده، ناقض امنیت شناخته می‌شوند.

بنابر این لجستیک پارک‌هایی که برای تبریز تعریف می‌کنیم در واقع شهر تبریز نیست. بلکه منطقه تبریز است ازاین‌رو در زمان ایجاد ارتباط بین حمل‌ونقل برون و درون شهر باید برفرض مثال در محلی مانند بستان‌آباد در فاصله ۶۰ کیلومتری شهر تبریز احداث شود. تا جاذبه اشتغال و جمعیت باشد و تبریز را از این گرفتاری ایجاد کند.