:
كمينه:۱۹.۸۴°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

اشتغال 400 نفر در گلخانه‌های چهارمحال و بختیاری

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: با احداث گلخانه در استان اشتغال 200 نفر به صورت مستقیم و 200 نفر به صورت غیر مستقیم فراهم شده است.
کد خبر: ۹۲۲۳۰
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸
اقتصادگردان- ابراهیم شیرانی، با اشاره به اینکه در سال گذشته پنج هکتار به سطح گلخانه‌های استان افزوده شد، اظهار کرد: سطح گلخانه‌های استان در سال گذشته به 19.8 هکتار رسید.

وی افزود: از مساحت کل گلخانه های استان، پنج هکتار به گل شاخه بریده با تولید سالانه پنج میلیون و 500 شاخه گل، حدود 4.8 هکتار توت فرنگی با تولید 150 تن در سال و 10 هکتار به کشت سبزی و صیفی اختصاص یافته که تولید سالانه سبزی و صیفی دو هزار و 100 تن است.

شیرانی گفت: با احداث گلخانه در استان اشتغال 200 نفر به صورت مستقیم و 200 نفر به صورت غیر مستقیم فراهم شده است.

وی با اشاره به وضعیت آب و هوایی استان و بالا بودن ارتفاع استان از دریا، تصریح کرد: بیشتر محصولات گلخانه‌ای به استان‌های همجوار فرستاده می شود که خوشبختانه گل شاخه بریده به دلیل کیفیت و ماندگاری بالا در تولید، بازار خوبی در استان تهران دارد.

شیرانی گفت: تولید محصولات مختلف در واحدهای کنترل شده به صورت متراکم در تمام فصول سال، به حداقل رساندن میزان مصرف آب و تولید با عملکرد بالا در واحد سطح از اهداف احداث واحدهای گلخانه ای در استان است.

وی ادامه داد: میزان تولید محصول در کشت‌های گلخانه‌ای 10 تا 12 برابر سایر کشت‌ها است و در این نوع تولید محصولات کشاورزی، با مدیریت صحیح از حداقل کود و سموم استفاده می‌شود.

شیرانی تاکید کرد: یکی از اهداف و سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی کشت‌های متراکم است که علاوه بر افزایش تولید موجب کاهش مصرف منابع آبی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری به منظور توسعه گلخانه‌های استان ۱۰ هکتار از اراضی در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: احداث مجتمع ۱۸ هکتاری بلداجی در تولید گل شاخه بریده و تولید توت فرنگی و احداث مجتمعی به مساحت ۳۰ هکتار در شهرکرد از برنامه‌های سال جاری و در دستور کار این سازمان است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان با اشاره به وجود ۲۸ واحد صنعتی تولید قارچ در استان، گفت: در حال حاضر ۱۵۰ واحد خانگی تولید قارچ در استان فعال است که در مجموع تولیدسال گذشته قارچ در این واحدها شش هزار و ۴۰۰ تن بوده است.

وی افزود: در واحدهای صنعتی ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۵۰ نفر در واحدهای خانگی مشغول به فعالیت هستند.

شیرانی گفت: قارچ تولیدی استان علاوه بر تامین نیاز استان، به استان‌های همجوار نیز فرستاده می‌‎شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری انتظار می‌رود دو واحد تولید قارچ در استان با ظرفیت ۲۰۰ تن به واحدهای موجود افزوده شود.