:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
گزارش «تعادل» از بازار ارز و سكه

رشد دلار در سايه آشفتگی ها و تحولات سياسی

در حالي كه سرمايه‌گذاران اثر آخرين تاثيرات آشفتگي‌هاي سياسي امريكا بر بازار ارز و دارايي را مورد ارزيابي قرار مي‌دهند و متاثر از قرارداد 110ميليارد دلاري تسليحاتي امريكا و عربستان، ارزش دلار در معاملات ديروز در برابر سبد پول‌هاي مهم جهان افزايش يافت اما نزديك به كمترين مقادير ۶ ماهه گذشته خود باقي مانده است و در نتيجه نرخ دلار در برابر ارزها و طلا افزايش يافته است.
کد خبر: ۹۲۲۰۷
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۷
اقتصادگردان- گروه بانك وبيمه| احسان شمشيري |

به گزارش «تعادل» در بازار تهران نيز صرافي‌ها نيز ديروز هر دلار امريكا را با ۲۲ تومان افزايش نسبت به دوشنبه ۳ هزار و ۷۵۸ تومان مي‌فروختند. همچنين نرخ هر پوند انگليس با ۲۳ تومان رشد به ۴ هزار و ۲۴۲ تومان و هر يورو با كاهش۱۰ توماني به قيمت ۴ هزار و ۸۷۳ تومان رسيد.

 در بازار طلا در شرايطي كه هر اونس در بازار جهاني به 1259 دلار و نزديك به 1260 دلار رسيده، قيمت هر قطعه سكه طرح جديد در بازار ارز و سكه تهران با كاهش ۶۵۰ توماني نسبت به روز دوشنبه به يك ميليون و ۲۱۱ هزار و ۲۵۰ تومان رسيد. اين در حالي است كه هر قطعه سكه تمام بهار آزادي طرح قديم با ۳ هزار تومان كاهش يك ميليون و ۱۸۳ هزار تومان فروخته مي‌شود.

نيم سكه نيز ديروز به قيمت ۶۵۳ هزار تومان معامله شد كه نسبت به روز دوشنبه كاهش ۲ هزار توماني را تجربه كرد همچنين ربع سكه و سكه يك گرمي بدون تغيير به ترتيب ۳۷۱ هزار تومان و ۲۵۸ هزار تومان بود. هر گرم طلاي 18 عيار نيز با 77 تومان افزايش نسبت به روز دوشنبه ۱۱۵ هزار و ۱۷ تومان ارزش‌گذاري شد.

  رشد نسبي قيمت دلار در بازارهاي جهاني

آدام كول، استراتژيست پولي در بازار پولي بي‌سي در لندن مي‌گويد: رييس‌جمهور امريكا، دونالد ترامپ كه اكنون در سفري در خاورميانه به سر مي‌برد، يك درام سياسي را در واشنگتن پشت سر گذاشته كه به عقيده بسياري در صورتي كه باعث نابودي دولت ترامپ نشود، دست‌كم مي‌تواند باعث بر هم خوردن وعده‌هاي ترامپ در مورد اصلاح قانون ماليات و محرك‌هاي بودجه‌يي شود. پيش‌فرض ما هنوز در مورد دلار مثبت است، اما كم كم در مورد انتظار افزايش نرخ دلار عقب‌نشيني كرده‌ايم. با اين حال فعلا همه‌چيز در آرامش است و براي هفته پيش رو هم همين شرايط انتظار مي‌رود.

در حالي كه سرمايه‌گذاران آخرين تاثيرات آشفتگي‌هاي سياسي امريكا را مورد ارزيابي قرار مي‌دادند، دلار در معاملات ديروز در برابر سبد پول‌هاي مهم جهان مقدار كمي افزايش يافت اما نزديك كمترين مقادير ۶ ماهه خود باقي ماند.  شاخص دلار كه ارزش آن را در برابر سبد ۶ ارز مهم ديگر ثبت مي‌كنند، در نخستين روز معاملات هفتگي بازارهاي جهاني نسبت به ارزش خود در عصر جمعه كه پايان معاملات هفته گذشته بازارهاي جهاني بود، 0.2درصد بالاتر آمد و به 97.292 رسيد. اما خيلي از ارزش معاملات پاياني روز جمعه كه 97.080 بود و پايين‌ترين ميزان از ۹ نوامبر گذشته تاكنون است، فاصله نگرفت.

با آنكه احتمال مي‌رود نوسان اونس طلا در اين هفته كمتر از هفته‌هاي گذشته باشد، نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه خوش‌بيني به روند فلز زرد ادامه دارد. رشد بيش از 2 درصدي قيمت فلز زرد در هفته گذشته كه بهاي اونس طلا را به ميانه كانال 1200 دلار برد، پيش‌بيني كارشناسان حرفه‌يي و سرمايه‌گذاران خرد از روند كوتاه‌مدت را افزايشي كرده است. اونس طلا هفته گذشته با 28 دلار جهش به بهاي 1256 دلار رسيد تا نظرسنجي‌هاي «كيتكو» حامل خوش‌بيني به روزهاي كاري آينده باشد. در آخرين نظرسنجي كيتكو از تحليلگران، 18نفر شركت كرده‌اند كه از اين ميان 11نفر معادل 61درصد پاسخ‌دهندگان، افزايش و 3 نفر معادل 17درصد، كاهش قيمت‌هاي كوتاه‌مدت طلا را پيش‌بيني كرده‌اند. 4 نفر معادل 22درصد نيز نظري خنثي داشته‌اند. در نظرسنجي از مخاطبان كيتكو نيز كه بازتاب‌دهنده نظر سرمايه‌گذاران خرد است، 944 نفر شركت كرده‌اند كه از اين ميان، 588 نفر معادل 63 درصد، افزايش و 268 نفر معادل 28 درصد، كاهش قيمت‌ها را در هفته آخر ماه مه كه از روز گذشته آغاز شده، پيش‌بيني كرده‌اند. 88 نفر معادل 9 درصد نيز نظري خنثي داشته‌اند.



  قيمت نهايي طلا چگونه تعيين مي‌شود؟

در اين زمينه رييس اتحاديه طلا و جواهر تهران گفت: تاثير‌پذيري بازار طلا از قيمت ارز بر اساس يك اصل علمي صورت مي‌گيرد و به اين شكل است كه قيمت نهايي طلا همواره بر اساس حاصل‌ضرب قيمت جهاني طلا در قيمت ارز در داخل تعيين مي‌شود. به همين ترتيب در ۲ روز گذشته كه قيمت ارز در مسير كاهشي قرار گرفت، شاهد بوديم قيمت طلا هم سير كاهشي داشت.  محمد كشتي‌آراي با بيان اينكه كاهش قيمت ارز و به تبع آن قيمت طلا در روزهاي اخير در حالي صورت گرفت كه قيمت جهاني طلا سير صعودي داشته است، افزود: تاثير افزايش قيمت طلاي جهاني در بازار داخلي ايجاد يك نيروي مخالف در سير كاهشي قيمت داخلي كرده است و در مجموع شرايط بازار با توجه به نيروهاي داخلي و خارجي به اين شكل رقم خورده كه شاهديم تغييرات محسوس قيمتي در بازار شكل نگرفته است. كشتي‌آراي در بخش ديگري از صحبت خود با اشاره به اينكه شرايط بازارهاي مختلف در كشور حالت مقطعي و فصلي دارد، گفت: تا چند روز آينده ماه مبارك رمضان آغاز مي‌شود و در اين ماه اغلب جز چند روز اول شرايط بازار رفته رفته بهتر مي‌شود. اما فصل تابستان شرايط بهتري را در بازار ايجاد مي‌كند و بازار طلا و سكه هم همپاي بسياري از بازارها در فصل تابستان با رونق بيشتري همراه خواهند بود.

وي ادامه داد: تعيين سرنوشت انتخابات دوره دوازدهم رياست‌جمهوري، اميدها را در بازار بيشتر كرده است و پيش‌بيني مي‌شود شرايط بهتري در انتظار بخش‌هاي مختلف اقتصادي باشد. البته بازار طلا و سكه به دليل شرايط ويژه‌يي كه دارد در كوتاه‌مدت ممكن است تحت تاثير روند مثبت شكل گرفته قرار نگيرد، اما به‌طور حتم تاثير مثبت در بخش‌هاي اقتصادي در بازار طلا هم نمود پيدا خواهد كرد.