:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۴.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
شانزدهمين شهردار پايتخت پس از انقلاب اسلامي چه كسي خواهد بود؟

10 گزينه مطرح براي تصدي شهرداري تهران

چند ماه ديگر، همزمان با ورود منتخبان مردم تهران به خيابان بهشت و رسميت يافتن شوراي شهر پنجم، به‌طور رسمي ماموريت محمدباقر قاليباف در شهرداري تهران نيز به پايان مي‌رسد و پس از ۱۲ سال، كليددار تهران تغيير خواهد كرد.
کد خبر: ۹۲۲۰۴
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۹
اقتصاد گردان -  14 مرداد امسال همزمان با آغاز به كار شوراي شهر پنجم، به احتمال بسيار زياد، ۱۲ سال مديريت محمدباقر قاليباف بر شهرداري تهران به پايان مي‌رسد. با تغيير تركيب شوراي شهر تهران نخستين و مهم‌ترين تكليف شوراي شهر جديد، انتخاب شهردار جديد پايتخت است.


از اين رو، از حالا گمانه‌زني‌ها در اين رابطه آغاز شده است و به نظر مي‌آيد محسن هاشمي گزينه اصلي ليست برنده انتخابات براي شهرداري باشد. اما مطرح شدن گزينه‌هاي متفاوت از سوي اصلاح‌طلبان نشان مي‌دهد در اين خصوص هنوز تصميم‌گيري نهايي نشده است.

شايد به همين دليل باشد كه محسن هاشمي چندان با مطرح شدن موضوع انتخاب شهردار موافق نيست. او در گفت‌وگويي كه با يكي از روزنامه‌هاي صبح كشور داشته، مطرح كردن انتخاب شهردار آينده تهران را موضوعي انحرافي و زدورس دانسته و گفته كه اين صحبت‌ها را برخي افراد با هدف اختلاف‌افكني و رسيدن به اهداف جناح خود مطرح مي‌كنند تا شيريني اين پيروزي و اقبال بي‌نظير مردم را خراب كنند. جز او، گفته مي‌شود الويري منتخب ديگر شوراي پنجم نيز بي‌رغبت نيست كه مديريت پايتخت را بر دست گيرد. در اين ميان، برخي صاحب‌نظران عرصه سياست بر اين باورند كه هر يك از منتخبان ليست اميد بايد به رايي كه با زحمت و همت مردم به دست آمده، احترام گذاشته و هيچ پستي را نپذيرند. به گزارش مهر، در عين حال، نام‌هاي مطرح شده براي كليدداري بهشت ۱۰ نام بيش از گزينه‌هاي ديگر به گوش مي‌رسد.

1- عباس آخوندي: متولد ۱۳۳۶ است و ۶۰ ساله، وزير راه و شهرسازي فعلي است كه سابقه تصدي پست وزارت مسكن در دوره دوم دولت اكبر هاشمي و معاونت سياسي وزارت كشور را هم داشته است. در وزارت راه و شهرسازي با وجود انتقاداتي كه به واسطه ركود صنعت مسكن و به سرانجام نرسيدن پروژه مسكن مهر به او مي‌شود؛ با دو اقدام توسعه ريلي و نيز خريد هواپيما كارنامه خوبي از خود ارائه داده و البته توانسته از دو استيضاح مجالس نهم و دهم هم عبور كند.

2- محسن صفايي‌فراهاني: متولد سال ۱۳۲۷ است و ۶۹ ساله كه او را با رياست بر فدراسيون فوتبال مي‌شناسند. معاونت طرح و برنامه وزارت صنايع سنگين، معاون و قائم‌مقام وزارت صنايع سنگين، مديريت عامل شركت‌هاي فراب و مپنا، نمايندگي مردم تهران در مجلس ششم و قائم‌مقامي وزارت امور اقتصاد و دارايي از سوابق اوست.

3- محسن مهرعليزاده: متولد ۱۳۳۵ است و ۶۱ ساله، او را هم با رياست بر ورزش كشور مي‌شناسند اما حالا رييس فدراسيون بين‌المللي ورزش‌هاي زورخانه‌يي و عضو هيات‌مديره سازمان منطقه آزاد كيش است. قبلا در دولت اول اصلاحات استاندار خراسان بوده و در دولت دوم، معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان تربيت‌بدني. از او به عنوان يكي از گزينه‌هاي شهرداري مشهد هم نام برده مي‌شود.

4- الياس حضرتي: نماينده 55 ساله مردم تهران، شميرانات و ري در دهمين مجلس شوراي اسلامي است. وي نمايندگي مردم رشت در مجلس طي دوره‌هاي سوم تا پنجم و نماينده تهران در مجلس ششم را نيز در كارنامه خود دارد. او كه در زمره موسسان سپاه پاسداران گيلان به‌شمار مي‌رود، فرماندهي سپاه گيلان و رياست فدراسيون ورزش‌هاي رزمي را نيز در سوابق كاري خود دارد. حضرتي مديرمسوولي روزنامه‌ اصلاح‌طلب اعتماد و روزنامه اقتصادي تعادل را نيز برعهده دارد.

5- حبيب‌الله بي‌طرف: متولد ۱۳۳۵ است و ۶۱ ساله. در حال حاضر معاون مهندسي، پژوهش و فناوري وزارت نفت و رييس سازمان نظام مهندسي استان تهران است. پيش‌تر استاندار يزد، در دولت هاشمي‌رفسنجاني معاون وزير نيرو و در دو دولت اصلاحات، وزير نيرو بوده است.

6- پيروز حناچي: متولد ۱۳۴۲ است و ۵۴ ساله. در حال حاضر معاون شهرسازي و معماري مسكن وزارت راه و شهرسازي است و در دوران وزارت عبدالعلي‌زاده در وزارت مسكن نيز در همين سمت بوده است. وي در سال‌هاي گذشته از منتقدان شهرداري تهران بوده است.

7- سيدحسين مرعشي: متولد ۱۳۳۷، كشكوئيه رفسنجان است. او نماينده دوره‌هاي پنجم و ششم مجلس شوراي اسلامي بوده و دايره مسووليت‌هاي او از جهاد سازندگي شروع و به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ختم شده است. مرعشي در كارنامه فعاليت‌هاي خود، استانداري كرمان، رياست دفتر هاشمي‌رفسنجاني در دوره رياست‌جمهوري و رياست سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را نيز دارد.

8-مرتضي حاجي: متولد ۱۳۲۷ تهران است، دو دوره حضور در وزارتخانه تعاون و آموزش و پرورش را در كارنامه كاري خود دارد. استانداري مازندران، قائم‌مقام وزير صنايع سنگين، معاون وزير ارشاد، رياست سازمان قندوشكر و مديرعامل روزنامه همشهري برخي مسووليت‌هاي وي بوده است.

9- محسن هاشمي‌رفسنجاني: متولد ۱۳۴۰ در قم است. عضو منتخب شوراي شهر تهران در دوره پنجم و مديرعامل مترو تهران با حكم محمدباقر قالبياف بود. او در تاريخ ۱۳ اسفند ۱۳۸۹ از سمت رياست هيات‌مديره و مديرعامل شركت مترو تهران كناره‌گيري كرد و شهردار وقت تهران هم با استعفايش موافقت كرد و او را به سمت مشاور شهردار و عضو هيات‌مديره منصوب كرد. او در چهارمين دوره شوراي شهر، گزينه اصلاح‌طلبان براي شهرداري تهران بود كه درنهايت با يك راي كمتر انتخاب نشد و به دانشگاه آزاد رفت تا معاون عمراني شود. محسن هاشمي در حال حاضر منتخب اول مردم تهران در شوراي شهر است.

 10-مرتضي الويري: متولد آذر ۱۳۲۷ در دماوند است. او نماينده سه دوره اول مجلس شوراي اسلامي، رييس سازمان مناطق آزاد تجاري، شهردار سابق تهران و سفير ايران در اسپانيا بوده‌ است. او نيز همانند محسن هاشمي، يكي از منتخبان شوراي شهر پنجم است.