:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

پیش اظهاری ارزش راه اندازی شد، واگذاری تغییرات تشریفات صادرات به تشكل‌ها

گمرک ایران از پیش اظهاری ارزش با کمک گمرک الکترونیک خبر داد.
کد خبر: ۹۲۲۰۰
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۷
اقتصاد گردان - در راستای تسهیل تجارت و انجام فرآیند های گمرکی پيش‎‌اظهاري ارزش از سوي گمرک جمهوری اسلامی ایران ارائه شده است تا بتوان ارزش و تعرفه ی کالا را قبل از شروع فرآیند‌های گمرکی تعیین کرد.
بدين ترتيب مي‌توان جهت تعیین ارزش کالای وارداتی قبل از ورود کالا به کشور اقدام به ثبت اطلاعات مربوطه و ارسال به کارشناسان ارزش گمرک ایران كرد تا شناسه ارزش کالای شما قبل از رسیدن کالا به گمرک داخل کشور در سامانه جستجوی شناسه ارزش به آدرس epl.irica.ir/TscViewPage قرار گیرد.

مدیرکل دفتر صادرات گمرک در نشست ویژه فعالان بخش خصوصی و صادرکنندگان از تغییرات در رویه صادرات خبر داد و اعلام کرد: پیشنهاد شده تا تغییرات در رویه صادرات به اتحادیه ها،انجمن ها و تشکل های بخش خصوصی واگذار شود و به زودی گمرک ایران با همکاری اتحادیه ها و انجمن ها در رویه صادرات تغییرات و تحولاتی را خواهد داد.
علی اکبر شامانی با اشاره به اینکه گمرک از ظرفیت های قانونی استفاده می‌کند گفت: در حوزه صادرات هر تغییر و تحولی انجام شود با استفاده از نقطه نظرات بخش خصوصی خواهد بود و اصلاحات جدید در فرایند گمرکی ایجاد می شود. 
 شامانی همچنین به صادرکنندگان اعلام کرد که آنها می‌توانند موارد و مشکلات را به صورت مصداقی با دفتر صادرات درمیان بگذارند تا به مشکلات رسیدگی شود. این تغییرات و اصلاحات در ادغام ارزیابی و کارشناسی، تمرکززدایی از گمرک مرکز، توزین و باسکول، استرداد، ورود موقت و تفیض اختیار خواهد بود تا فرایند صادرات با تسهیل انجام پذیرد.
در همین حال، محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران خواستار بررسی دقیق موارد مرتبط با صادرات با هماهنگی تشکل ها شد. وی با انتقاد از عملکرد برخی سازمان‌های مرتبط با صادرات گفت: مشاهده می‌کنیم که در مواردی موانع صادرات بر روی کاغذ برداشته شده و در اجرا با مشکلاتی مواجه می شود.
لاهوتی ادامه داد: پیشنهاد دادیم تا در خصوص ورود موقت شاخص هایی برای صادرکنندگان در نظر گرفته شود تا قبل از صدور کالا صادرکنندگان بدانند چه مقدار کالا را باید تولید و صادر کنند.