:
كمينه:۲۵.۴°
بیشینه:۲۶.۷۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
دلار ۲۲ تومان گران شد

اثر آشفتگي هاي سياسي آمريكا، سفر ترامپ به خاورميانه و قرارداد 110 ميلياردي با عربستان برنوسان نرخ دلار و طلا

در بازار تهران نيز صرافی‌ها هر دلار آمریکا را با ۲۲ تومان افزایش نسبت به دوشنبه ۳ هزار و ۷۵۸ تومان می‌فروختند. همچنین نرخ هر پوند انگلیس با ۲۳ تومان رشد به ۴ هزار و ۲۴۲ تومان و هر یورو با کاهش۱۰ تومانی به قیمت ۴ هزار و ۸۷۳ تومان رسید.
کد خبر: ۹۲۱۸۰
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴
اقتصاد گردان -  در حالی که سرمایه گذاران اثر آخرین تاثیرات آشفتگی های سیاسی آمریکا بر بازار ارز و دارايي را مورد ارزیابی قرار می دهند و متاثر از قرارداد 110 ميليارد دلاري تسليحاتي آمريكا و عربستان،  ارزش دلار در معاملات دیروز در برابر سبد پول های مهم جهان افزایش یافت اما نزدیک  به کمترین مقادیر ۶ ماهه گذشته خود باقی مانده است و در نتيجه نرخ دلار در برابر ارزها و طلا افزايش يافته است. 
در بازار تهران نيز صرافی‌ها هر دلار آمریکا را با ۲۲ تومان افزایش نسبت به دوشنبه ۳ هزار و ۷۵۸ تومان می‌فروختند. همچنین نرخ هر پوند انگلیس با ۲۳ تومان رشد به ۴ هزار و ۲۴۲ تومان و هر یورو با کاهش۱۰ تومانی به قیمت ۴ هزار و ۸۷۳ تومان رسید.


 در بازار طلا در شرايطي كه هر اونس در بازار جهاني به 1259 دلار و نزديك به 1260 دلار  رسيده،  قیمت هر قطعه سکه طرح جدید در بازار ارز و سکه تهران  با کاهش ۶۵۰ تومانی نسبت به روز دوشنبه به یک میلیون و ۲۱۱ هزار و ۲۵۰ تومان رسید. این در حالی است که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۳ هزار تومان کاهش یک میلیون و ۱۸۳ هزار تومان فروخته می‌شود.
نیم سکه نیز ديروز به قیمت ۶۵۳ هزار تومان معامله شد که نسبت به روز دوشنبه کاهش ۲ هزار تومانی را تجربه کرد همچنین ربع سکه و سکه یک گرمی بدون تغییر، به ترتیب ۳۷۱ هزار تومان و ۲۵۸ هزار تومان بود.هر گرم طلای 18 عیار نیز با 77 تومان افزایش نسبت به روز دوشنبه ۱۱۵ هزار و ۱۷ تومان ارزشگذاری شد.

رشد نسبی قیمت دلار در بازارهای جهانی

آدام کول، استراتژیست پولی در بازار پولی بی سی در لندن می گوید:  رییس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ که اکنون در سفری در خاور میانه به سر می برد، یک درام سیاسی را در واشنگتن پشت سر گذاشته که به عقیده بسیاری در صورتی که باعث نابودی دولت ترامپ نشود، دستکم می‌تواند باعث بر هم خوردن وعده های ترامپ در مورد اصلاح قانون مالیات و محرک های بودجه ای شود. پیش‌فرض ما هنوز در مورد دلار مثبت است، اما کم کم در مورد انتظار افزایش نرخ دلار عقب نشینی کرده ایم. با این حال  فعلا همه چیز در آرامش است و برای هفته پیش رو هم همین شرایط انتظار می رود.
در حالی که سرمایه گذاران آخرین تاثیرات آشفتگی های سیاسی آمریکا را مورد ارزیابی قرار می دادند،  دلار در معاملات ديروز در برابر سبد پول های مهم  جهان مقدار کمی افزایش یافت اما نزدیک کمترین مقادیر ۶ ماهه خود باقی ماند.
 شاخص دلار که ارزش آن را در برابر سبد ۶ ارز مهم دیگر ثبت می کنند،  در اولین روز معاملات هفتگی بازارهای جهانی نسبت به ارزش خود در عصر جمعه که پایان معاملات هفته گذشته بازارهای جهانی بود،   ۰.۲ درصد بالاتر آمد و به ۹۷.۲۹۲ رسید. اما خیلی از ارزش معاملات پایانی روز جمعه که  ۹۷.۰۸۰ بود و پایین ترین میزان از ۹ نوامبر گذشته تا کنون است،  فاصله نگرفت.
با آنکه احتمال می‌رود نوسان اونس طلا در این هفته کمتر از هفته‌های گذشته باشد، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که خوش‌بینی به روند فلز زرد ادامه دارد. رشد بیش از 2 درصدی قیمت فلز زرد در هفته گذشته که بهای اونس طلا را به میانه کانال 1200 دلار برد، پیش‌بینی کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد از روند کوتاه‌مدت را افزایشی کرده است. اونس طلا هفته گذشته با 28 دلار جهش به بهای 1256 دلار رسید تا نظرسنجی‌های «کیتکو» حامل خوش‌بینی به روزهای کاری آینده باشد.
در آخرین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران، 18نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 11نفر معادل 61 درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش و 3 نفر معادل 17 درصد، کاهش قیمت‌های کوتاه‌مدت طلا را پیش‌بینی کرده‌اند. 4 نفر معادل 22 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. در نظرسنجی از مخاطبان کیتکو نیز که بازتاب‌دهنده نظر سرمایه‌گذاران خرد است، 944 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان، 588 نفر معادل 63 درصد، افزایش و 268 نفر معادل 28 درصد، کاهش قیمت‌ها را در هفته آخر ماه مه که از روز گذشته آغاز شده، پیش‌بینی کرده‌اند. 88 نفر معادل 9 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

قیمت نهایی طلا چگونه تعیین می شود؟

در اين زمينه رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: تاثیر پذیری بازار طلا از قیمت ارز بر اساس یک اصل علمی صورت می پذیرد و به این شکل است که قیمت نهایی طلا همواره بر اساس حاصل‌ضرب قیمت جهانی طلا در قیمت ارز در داخل تعیین می شود. به همین ترتیب در ۲ روز گذشته که قیمت ارز در مسیر کاهشی قرار گرفت، شاهد بودیم قیمت طلا هم سیر کاهشی داشت.
 محمد کشتی آرای  با بیان اینکه کاهش قیمت ارز و به تبع آن قیمت طلا در روزهای اخیر در حالی صورت گرفت که قیمت جهانی طلا سیر صعودی داشته است و افزود: تاثیر افزایش قیمت طلای جهانی در بازار داخلی ایجاد یک نیروی مخالف در سیر کاهشی قیمت داخلی کرده است و در مجموع شرایط بازار با توجه به نیروهای داخلی و خارجی به این شکل رقم خورده است که شاهدیم تغییرات محسوس قیمتی در بازار شکل نگرفته است.
کشتی آرای در بخش دیگری از صحبت خود با اشاره به اینکه شرایط بازارهای مختلف در کشور حالت مقطعی و فصلی دارد، گفت: تا چند روز آینده ماه مبارک رمضان آغاز می شود و در این ماه اغلب به جز چند روز اول شرایط بازار رفته رفته بهتر می‌شود. اما فصل تابستان شرایط بهتری را در بازار ایجاد می کند و بازار طلا و سکه هم همپای بسیاری از بازارها در فصل تابستان با رونق بیشتری همراه خواهند بود.
وی ادامه داد: تعیین سرنوشت انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری، امیدها را در بازار بیشتر کرده است و پیش بینی می شود شرایط بهتری در انتظار بخش های مختلف اقتصادی باشد. البته بازار طلا و سکه به دلیل شرایط ویژه ای که دارد در کوتاه مدت ممکن است تحت تاثیر روند مثبت شکل گرفته قرار نگیرد، اما به طور حتم تاثیر مثبت در بخش های اقتصادی در بازار طلا هم نمود پیدا خواهد کرد.

جدول قیمت انواع سکه و ارز در بازار (قیمت ها به تومان)

 

 

نوع سکه و ارز

شنبه

یکشنبه

دوشنبه

سه شنبه

سکه تمام بهار آزادی طرح جدید

1218450

۱۲۱۸۶۰۰

۱۲۱۱۹۰۰

۱۲۱۱۲۵۰

سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم

1191000

۱۱۸۸۰۰۰

۱۱۸۶۰۰۰

۱۱۸۳۰۰۰

نیم سکه

661000

۶۵۹۰۰۰

۶۵۵۰۰۰

۶۵۳۰۰۰

ربع سکه

374000

۳۷۳۰۰۰

۳۷۱۰۰۰

۳۷۱۰۰۰

سکه گرمی

258000

۲۵۸۰۰۰

۲۵۸۰۰۰

۲۵۷۰۰۰

هر گرم طلای ۱۸ عیار

115179

۱۱۴۸۹۰

۱۱۴۹۴۰

۱۱۵۰۱۷

دلار

3758

۳۷۳۵

۳۷۳۶

۳۷۵۸