:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
ادامه كاهش نرخ دلار و افزايش طلا

كاهش ارزش دلار در برابر سايرارزها، افزايش قيمت اونس و انتخابات سه عامل موثر بر بازار طلا و ارز

افزايش نرخ طلا در بازار ايران به انتخابات ارتباط ندارد و متاثر از بازار جهاني بوده كه البته بعد از رشد قيمت طلا در هفته گذشته، اكنون مي توان انتظار داشت كه براي روزهاي آينده روند روبه رشد نرخ طلا در بازار ايران متوقف شود. زيرا در آستانه شروع ماه مبارك رمضان، ميزان تقاضا براي طلا كاهش خواهد يافت
کد خبر: ۹۲۰۴۵
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷
اقتصاد گردان - محسن شمشيري: بازار ارز و طلا روز يكشنبه 31 ارديبهشت 96 و دو روز بعد از پيروزي حسن روحاني در انتخابات رياست جمهوري، همچنان با روند نزولي نرخ ارز متاثر از نتيجه انتخابات و همچنين كاهش ارزش دلار در برابر ساير ارزها در بازارهاي جهاني و از سوي ديگر، رشد نرخ اونس طلا و اثر آن بر قيمت سكه و طلا در بازار ايران و پيش بيني كاهش تقاضاي طلا در آستانه ماه رمضان، مواجه شده است.


در شرايطي كه بانک مرکزی نرخ رسمی ارزها را برای روز یکشنبه 31 ارديبهشت 96 بدون تغییر اعلام كرد و نرخ دلار 3244 تومان، پوند 4227.2 تومان و یورو 3634.5 تومان معامله مي شود، اما در بازار آزاد ارز، متاثر از روند نزولي كاهش نرخ دلار در برابر ساير ارزهاي بين المللي و همچنين ثبات نسبي  بازار ارز بعد از پيروزي روحاني در انتخابات رياست جمهوري و واكنش مثبت بورس و بازارهاي دارايي و ارز و طلا به اين خبر، نرخ انواع ارز كاهش داشت.
نرخ دلار با 11 تومان كاهش  3734 تومان، نرخ يورو با 13 تومان كاهش 4228 تومان، پوند انگليس با 8 تومان كاهش 4890 تومان، ليرتركيه 1078 تومان و درهم امارات 1036 تومان اعلام شد. 
 اين در حاليست كه روز شنبه 30 ارديبهشت 96 و يك روز بعد از انتخابات و به دنبال اعلام نتيجه انتخابات رياست جمهوري، بازار ارز با روند كاهشي مواجه شد و  دلار با 22 تومان کاهش 3745 تومان، یورو با 32 تومان افت قیمت 4241 تومان، پوند با 28 تومان افت قیمت 4898 تومان و درهم با 10 تومان کاهش 1036 تومان داد و ستد شد.
اين روند نشان مي دهد كه نرخ دلار دو روز بعد از انتخابات، نسبت به روز پنج شنبه و يك روز قبل از انتخابات در مجموع 33 تومان كاهش داشته است و برخي كارشناسان معتقدند كه دو عامل عمده يعني كاهش نرخ دلار در برابر ساير ارزها  در بازار جهاني و همچنين نتيجه انتخابات رياست جمهوري و مشاركت مردم در حمايت از برنامه هاي دولت روحاني، باعث شده كه روند كاهش نرخ دلار و يا حداقل ثبات نرخ ارز ادامه داشته باشد و احتمالا در روزهاي آينده نيز شاهد روند آرام بازار و كاهش نرخ دلار خواهيم بود. 
اما در بازار طلا متاثر از افزايش نرخ هر اونس طلا كه به 1255 دلار رسيده و به خاطر كاهش ارزش دلار در برابر ساير ارزهاي جهاني، روند صعودي داشته، انتظار مي رود كه بازار داخلي طلا در ايران با روند صعودي نرخ ها مواجه شود. اما برخي كارشناسان مي گويند كه نرخ طلا در هفته گذشته رشد خود را انجام داده و در هفته جاري متاثر از كاهش ارزش دلار دربازارايران، انتظار مي رود كه افزايش نرخ طلا متوقف شود. 
براين اساس، دو روز بعد از انتخابات و روز يكشنبه 31 ارديبهشت 96 در بازار طلا، قيمت انواع سكه افزايش اندكي داشت و سكه طرح جديد 1 ميليون و 219 هزار تومان، سكه طرح قديم 1 ميليون و 190 هزار تومان، نيم سكه 660 هزار تومان، ربع سكه 373 هزار تومان و سكه گرمي 262 هزار تومان معامله شد 
برخي فعالان بازار ارز مي گويند كه در بازار ارز و طلا، خبری از نوسان یکباره در بازار و شدت گرفتن روند رشد قیمت‌ها و حضور گسترده دلالان و نوسان گیران بازار نیست. اين در حاليست كه برخی طی هفته‌های اخیر و با پیش بینی نوسان بازار مشوق خرید این ارز برای سودگیری پس از انتخابات بودند.

 در حدود سه تا چهار ماه اخیر و بعد از نوسان تندی که در بازار ارز اتفاق افتاد، قیمت این ارز بعد از طی روندی کاهشی از نرخ‌هایی که از حدود ۴۰۰۰ تومان هم در آذرماه سال قبل عبور کرده بود، به کانال ۳۷۰۰ تومان وارد شده و در همین رنج باقی بماند.
اگرچه برخي صاحب نظران معتقدند كه متاثر از نرخ تورم، انتظار اين است كه نرخ دلار به تدريج به محدوده 4 هزار تومان در سال 96 نزديك شود، اما در حال حاضر عوامل بازار جهاني و نتيجه انتخابات، عامل عمده اي در آرامش بازار ارز و كاهش نرخ ها هستند. با توجه به انتخابات ریاست جمهوری در ۲۹ اردیبهشت ماه، به طور طبیعی انتظار تحت الشعاع قرار گرفتن بازار ارز نیز وجود دارد، همانطوری که پیش‌تر نیز بارها در نتیجه تحولات سیاسی داخلی و خارجی قیمت‌ها حتی برای دوره‌ای کوتاه مدت دچار نوسان شده بود.
اواخر هفته گذشته قیمت دلار با رشد حدود ۵۰ تومانی نیز همراه شده و به کانال ۳۸۰۰ تومان وارد شد. در این شرایط بود که صرافی‌ها از فروش ارز  تا حدی سر باز زده و در انتظار نهایی شدن قیمت و نتیجه انتخابات ماندند و متقاضيان نيز به دنبال تامين نياز ارزي خود بودند، اما حالا  انتظار دارند كه شاهد عرضه ارز و كاهش نرخ ها و يا حداقل ثبات نرخ هاي فعلي باشند.  

برخی کارشناسان بازار ارز قبل از برگزاری انتخابات معتقد بودند که دو قطبی شدن انتخابات در هفته گذشته و همچنین پررنگ شدن آرای ابراهیم رئیسی عاملی بود برای واکنش بازار و رشد قیمت دلار. 
اما امروز و در شرایطی که کلیت نتایج انتخابات مشخص بوده و ماندگاری دولت قبل مشخص است سرکشی به بازار ارز نشان از آرامش بازار داشت. قیمت‌ها حدود ۳۷34 تومان بود که نسبت به آخر هفته قبل حتی با ریزش مواجه و از کانال ۳۸۰۰ تومان خارج شده است. در عین حال که تقاضای غیرمعمولی برای آن ارز وجود نداشت.

آنطور که صرافان عنوان کردند بعید به نظر می رسد که بازار نوسان کند و قیمت‌ها نه تنها رشد نخواهد کرد بلکه پیش بینی بر این است که با ریزش قیمت مواجه شویم. صرافان دلیل این موضوع را نیز پیروزي حسن روحانی اعلام کرده و می‌گویند که با توجه به آرامشی که در اغلب مواقع در دوره روحانی در بازار بوده و در ماه‌های اخیر نیز وجود داشته است، نمی توان انتظار جدیدی از بازار در نتیجه پیروزی وی در انتخابات داشت. در عین حال که دولت به ویژه در هفته های اخیر با عرضه بالا توانسته بازار را کنترل کرده و مانع از هیجانی شدن بازار در آستانه انتخابات شود.
صرافان و البته دلالان عنوان می‌کنند که حتی منتظر ریزش قیمت دلار نیز تا اواخر امروز خواهند بود، مگر اتفاق خاصی رخ دهد. این در شرایطی است که در روزهای اخیر و با داغ شدن شایعات درباره گرانی دلار پس از انتخابات ریاست جمهوری، رئیس کل بانک مرکزی این گونه گمانه‌زنی‌ها را رد و اعلام کرده بود که بانک مرکزی به عنوان متولی قانونی بازار ارز از ثبات و آرامش بازار ارز دفاع  کرده ومردم مطمئن باشند  که جای هیچگونه نگرانی نیست و به این شایعات بی اساس توجهی نکنند.

قیمت هفتگی طلا 2 درصد بالا رفت

در شرايطي كه قيمت هر اونس طلا در بازار جهاني به بيش از 1255 دلار رسيده و كارشناسان آن را حاصل از كاهش نرخ برابري دلار در برابر ساير ارزها ارزيابي كرده اند، پيش بيني مي شود كه قيمت طلا روند افزايشي را در بازار جهاني حفظ كند. 
در بازار ايران نيز كارشناسان معتقدند كه افزايش نرخ طلا در بازار ايران به انتخابات ارتباط ندارد و متاثر از بازار جهاني بوده كه البته بعد از رشد قيمت طلا در هفته گذشته، اكنون مي توان انتظار داشت كه براي روزهاي آينده روند روبه رشد نرخ طلا در بازار ايران متوقف شود.  
خبرگزاری رویترز انگلیس از افزایش چشمگیر 2 درصدی بهای طلا در هفته گذشته خبر داد و افزود: چنین افزایشی در پنج هفته گذشته یا از اواسط آوریل (اواخر فروردین) بی سابقه بوده و این افزایش قیمت به خاطر کاهش نرخ برابری دلار در برابر سایر ارزها ايجاد شده است.  
پنج شنبه گذشته، قیمت فلز زرد پس از پنج روز افزایش، به یکباره 1.1 درصد کاهش یافت و بیشترین کاهش قیمت یک روزه خود را از سوم ماه مه (10 اردیبهشت) تجربه کرد، زیرا سرمایه گذاران به دلیل گرانتر شدن طلا اقدام به فروش اوراق بهادار طلای خود کردند تا از این افزایش قیمت سود ببرند.
«برایان لان» مدیرعامل کارگزاری مرکزی گلدسیلور سنگاپور به رویترز گفت: قیمت طلا در سه روز نخست هفته میلادی گذشته خیلی خوب بالا رفته بود و احتمال افزایش بیشتر سطح قیمت کم بود، بنابراین سرمایه گذاران روز پنج شنبه با فروش سهام طلای خود، سطح قیمت را کاهش دادند.
وی ادامه داد: اما شاید این کاهش خیلی زیاد بوده که دیروز بار دیگر سرمایه گذاران به خرید اوراق طلا تشویق شده و سطح قیمت ها دوباره بالا رفته است. مردم هنوز نگران تهدیدهای ژئوپلیتیکی هستند و هنوز سهام طلای خود را نفروخته اند. 
قیمت تحویل فوری یا نقدی طلا در پایان معاملات بازار لندن به یک هزار و 253 دلار و 60 سنت افزایش یافت و یک افزایش هفتگی تقریبا 2 درصدی را برای خود ثبت کرد که در پنج هفته گذشته بی سابقه بود. 
در پایان معاملات آتی بازار نایمکس آمریکا نیز هر اونس طلا به قیمت یک هزار و 252 دلار معامله شد. شاخص دلار که درصد تغییرات دلار در مقابل 6 ارز اصلی (شامل یورو، ین، کرون نروژ، فرانک سوییس و دلار کانادا) را اندازه می گیرد، دیروز 0.3 درصد کاهش یافت و به 97.12 رسید.
رئیس اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران از توقف روند رو به رشد قیمت انواع سکه و طلا در بازار آزاد خبر داد و گفت: این تغییر نرخ ارتباطی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران ندارد و متاثر از بازارهای جهانی است.
«محمد کشتی آرای» در ارزیابی خود از وضعیت بازار آزاد سکه و طلا اظهار داشت: در هفته گذشته میانگین قیمت جهانی هر انس طلا 28 دلار افزایش داشت و اثر خود را بر قیمت طلا، ارز و انواع سکه در بازار ایران گذاشت.
وی با بیان اینکه افزایش قیمت انواع سکه و طلا در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گذشته (27 و 28 اردیبهشت) به اوج رسید، گفت: امروز شاهد کاهش قیمت ارز و طلا در بازارها بودیم که سبب شد روند صعودی قیمت طلا و سکه در بازار داخلی متوقف شود.
کشتی آرای از کاهش حدود 50 هزار ریالی قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و کاهش 15 هزار ریالی هر گرم طلای 18 عیار در بازار خبر داد و گفت: با توجه به هیجان های افزایش قیمت طلا و ارز در هفته گذشته، می توان گفت که امروز بازار به آرامش رسیده و قیمت ها کاهش یافته است.
این فعال بازار سکه و طلا اضافه کرد: البته باید توجه داشت که در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم که خود از التهابات بازار می کاهد و در مجموع می توان گفت که بازار سکه و طلا روزهای آرامی را می گذراند.