:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰

انتخابات، رسانه ها، تلگرام

انتخابات بی نظیر دوره دوازدهم ریاست جمهوری و دوره پنجم شوراهای شهر و روستا در ۲۹/۲/۱۳۹۶بسیار شکوهمند برگزار گردید. یکبار دیگر مردم شریف و آگاه کشورمان بلوغ سیاسی و وحدت ملی را در انظار جهانیان به نمایش گذاردند.
کد خبر: ۹۲۰۰۵
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸
اقتصادگردان- بدون شک رهنمودهای داهیانه مقام معظم رهبری در برگزاری  منظم و باشکوه انتخابات این دوره  عامل وکلید اصلی برگزاری هرچه باشکوه تر انتخابات بوده است. از تلاش های شورای محترم نگهبان ,وزارت محترم کشور و زیر مجموعه های آن و نیروی محترم انتظامی و رسانه ها بخصوص صدا و سیما که در برگزاری انتخابات و ایجاد و افزایش میزان مشارکت هموطنان نقشی ارزنده داشتند, غیر قابل انکار است و بعنوان یک عضو کوچک اجتماع بزرگ و توانمند ایران زمین از این همه تلاش مدیریتی , سازماندهی و عملیات اجرایی قدردانی مینماید و انتخاب مجدد جناب آقای دکتر روحانی به سمت ریاست جمهوری اسلامی ایران را تبریک و تهنیت عرض نموده و آرزوی توفیق ایشان و دولت محترم در اجرای موفق سیاست های اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه در طی چهار سال آتی را مینماید.
در این دوره از انتخابات ,پدیده ای مهم و بسیار تاثیر گذار در انتقال اطلاعات ,دیدگاهها ونقطه نظرات داوطلبان ریاست جمهوری و شوراها به آحاد مردم نقشی اساسی و مهم را ایفا نمود که در تاریخ کشورمان بدون سابقه است ,این پدیده و دقیق تراگر بگوییم این رسانه ,,تلگرام ,,بود که نقشی بی سابقه و بی نظیر در انتخابات ۲۹/۲/۱۳۹۶ایفا نمود.
تلگرام ,با وسعت حضور خود در نزد جامعه ایرانی در بیش از ۴۰میلیون گوشی تلفن همراه بطور ۲۴ساعته نقطه نظرات ,تحلیل ها و اطلاعات مربوط به کاندیداها ,اطلاعیه های رسمی و غیر رسمی را در اختیار کاربران ایرانی قرار میداد . زمان انتقال هرخبر و موضوعی پیرامون انتخابات از لحظه تولید تا لحظه انتشار و در اختیار کاربران قرار گرفتن به کمتر از یک ساعت کاهش یافته و هزاران هزار فعال و تحلیل گر در تولید و نشر وقایع و خبرها رقابتی چشمگیر و غیر قابل انکار با رسانه های سنتی داشتند.کاهش حجم تبلیغات کاغذی و نشست های انتخاباتی از جمله تاثیرات نوین  تلگرام در فضای اجتماعی کشور بوده است.
اکنون که این برنامه نرم افزاری مورد توجه و استفاده عموم کاربران ایرانی قرار گرفته و حتی بر مهمترین اتفاق سیاسی و اجتماعی کشور تاثیر بسزایی داشته مناسب تر است از این امکان بی بدیل در راستای ایجاد ارتباطات شغلی و رشد فرهنگی ,اجتماعی و اقتصادی کشور بهره برداری گردد.
کمبود وقت افراد ,بعد مسافت ,هزینه های بالای برگزاری جلسات و نشست های واقعی  و... اکنون فرصت جایگزینی حضور افراد در گروههای تلگرامی و مجازی را ارجح تر نموده است .از این فرصت و امکان دولت محترم با تعیین کانال های ارتباطی تخصصی شرایط طرح نظرات ,انتقادات و ارتباطات مردم استانهای مختلف و جوانان ,بانوان را با بدنه تصمیم گیری کشور فراهم سازد تا تعامل دو سویه بین دولت محترم و مردم همچون روزهای انتخابات بر قرار گردد.
ایجاد گروههای تلگرامی (منظور کانال های یکسویه نیست) برای تعامل دوسویه بین شهروندان و ساکنین روستاها و شهرها با اعضای شوراهای شهر و روستا میتواند در ارتقا نقش شوراها و به روز بودن گردش امور کمک های بسزایی ایفا نماید.
مسلما هر پدیده اجتماعی و رسانه ای دارای نکات منفی و مثبت است و برنامه تلگرام نیز از این قاعده مستثنی نیست.اما نقش بی بدیل تلگرام در انتخابات اخیر ایران نشان داد که دولت محترم ,سازمانهای رسمی و نیز انجمن ها و شرکت ها در صورت بهره برداری مناسب و کارآمد تراز این گونه رسانه ها میتوانند در راه توسعه و پیشرفت برنامه های اجرایی از این ابزار نوین دوران چهارم انقلاب صنعتی و موج سوم استفاده نمایند.
حمید رضا حاجی اشرفی