:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران:

اصلاح نظام بانکی کشور با شناخت از نقاط قوت و ضعف اقتصاد

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران در رابطه با تبیین نیازمندی های اصلاح ساختار نظام بانکی، گفت: شناسایی مشکلات و چالش های عدیده شبکه بانکی کشور نقش موثر و بسزایی در اصلاح نظام بانکی دارد.
کد خبر: ۹۱۸۳۸
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- به نقل از اداره روابط عمومی و بازاریابی بانک قرض الحسنه مهر ایران،مرتضی اکبری با اشاره به متغیرهای لازم برای اصلاح نظام بانکی در خصوص التزام بخشی در بازار پول و سرمایه و نقاط ضعف و قوت این امر، اظهار داشت: پیش از پرداخت به چگونگی نظم دهی به سیستم بانکی باید مشکلات شبکه بانکی را احصاء نماییم. چنانچه معلول و چالش های سیستم بانکی را نشناسیم، قاعدتاً راه حل مناسبی نیز برای حل آن نمی توانیم ارائه دهیم.

وی ضمن تاکید به مشکلات نظام بانکی کشور تصریح کرد: اقتصاد ما بانک محور است و بخش عمده ای از مسئولیت تامین مالی بنگاه های اقتصادی و تولید کشور برعهده بانک ها است.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران با تشریح بازار سرمایه و بازار پولی اظهار داشت: سرمایه ثابت بنگاه ها را باید بازار سرمایه تامین نماید و سرمایه در گردش بنگاه ها در بازار پولی تامین می شود؛ ولی در کشور ما به دلیل بانک محور بودن اقتصاد، تامین سهم زیادی از سرمایه ثابت و تمامی سرمایه در گردش به بانک ها محول شده است.

وی اضافه کرد: تزریق پول به بنگاه ها فشار زیادی را به بدنه بانکی کشور و اعطای تسهیلات وارد می کند زیرا در این ساختار سهم کمی از سرمایه برآورد شده به شرکا و صاحبان سهام اختصاص می یابد و تامین بخش کثیری از منابع، توسط بانک ها محقق می شود.

مرتضی اکبری گفت: در این راستا از ابتدای انقلاب تا کنون همیشه فشار مضاعف منابع مالی بر گرده بانک ها بوده و در مواقعی که اقتصاد کشور دچار بحران می شود، اولین تاثیر آن در بانک ها نمود پیدا می کند. بحران تحریم، جنگ و ... در شرایط مختلف، بانک های کشور را تحت شعاع قرار می دهد.

وی در خصوص مشکلات شبکه بانکی کشور بیان داشت: متاسفانه برخی از مسئولین کشور بانک ها را به عنوان یک بنگاه اقتصادی قبول ندارند و بیشتر به چشم یک صندوق به آن نگاه می کنند که پر از پول است و هرگاه که تکلیف می شود باید این منابع را به بازار تزریق نمایند.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران خاطر نشان ساخت: در حقیقت بانک ها بنگاه هایی هستند که واسطه گر مالی می باشند که باید منابع مالی جامعه را با یک نرخی جمع کنند و در اختیار سایر حوزه های اقتصادی و صنعتی قرار دهند. در این خصوص، مواجهه کشور با بحران ها بر منابع مالی بانک ها اثر گذاشته و مانع انجام وظایف بانکی به نحو احسن می شود.

مرتضی اکبری ضمن تاکید برتاثیر تحریم های کشور و عدم ایجاد شرایط بهینه بعد از رفع آنها گفت: به علت رکود اقتصادی حاصل از تحریم های اخیر، بسیاری از بنگاه ها نتوانسته اند منابع مالی که در قالب تسهیلات دریافت نموده اند را پس دهند و به همین خاطر بانک ها با معوقات و مشکلات عدیده در تجمیع منابع روبرو شده اند.

وی در ادامه افزود: با این مشکلات شاهد گپ نقدینگی در اقتصاد و شبکه بانکی کشور هستیم که بر مبنای آن بانک نمی تواند منابع مناسبی را به بنگاه ها تزریق کند و از طرفی دیگر باید سود منابع تجمیع شده حاصل از سپرده های مردم را نیز پرداخت نماید.

اکبری، تکالیف دولتی بر عهده بانک ها را نیز از دیگر معضلات نظام بانکی کشور معرفی کرد و گفت: دولت ها در حوزه های مختلف کارآفرینی، ایجاد اشتغال و یا رفع مشکلات خاص از جامعه مانند خروج خودروهای فرسوده به منظور تزریق نقدینگی به بانک ها فشار می آورند و به علت عدم نظارت های صحیح ممکن است بانک با یک معضل تکلیفی روبرو شود.

وی، برخی از طرح های مصوب مجلس در راستای حمایت از مباحث اشتغال را به ضرر بانک ها دانست و تصریح کرد: قوانینی همچون رفع موانع تولید در دریافت تسهیلات، بخشش جرائم دیر کرد بازپرداخت اقساط و... مشکلات عدیده ای را برای شبکه بانکی ایجاد می کند. در تصویب قوانین نیاز است تا منافع بانک در قالب یک بنگاه واسطه گر مالی (نه به عنوان یک صندوق) در کنار شرکت و متقاضیان دیده شود.