:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
اولويت بندي مرحله اي براي بخشودگي سود تسهيلات به دليل محدوديت منابع موجب شد

ابلاغ بخشودگی سود تسهیلات تا سقف ۲۵ میلیون تومان

این بخشودگی صرفا مشمول بدهکاران بانک هاي ملي ايران، سپه، کشاورزي، تجارت، صادرات ايران، ملت، رفاه کارگران و توسعه صادرات ايران است و در دو مرحله شامل تسهيلات حداكثر 10 ميليون تومان و حداكثر25 ميليون تومان اجرا مي شود
کد خبر: ۹۱۵۹۴
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۸
اقتصاد گردان -  بخشودگي سود براي تسهيلات حداکثر تا سقف ۲۵ ميليون تومان، درصورت تقاضاي بدهکار و واريز اصل بدهي تا تاريخ ۳۱ خردادماه 96، صرفاً براي «مانده مطالبات تسهيلات اعطايي يارانه‌اي مورد حمايت دولت، حوادث غيرمترقبه و مسکن روستايي» و «مانده مطالبات امهال شده آسيب ديدگان ناشي از حوادث غيرمترقبه» ابلاغ شد.


به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، این بخشودگی صرفا مشمول بدهکاران بانک هاي ملي ايران، سپه، کشاورزي، تجارت، صادرات ايران، ملت، رفاه کارگران و توسعه صادرات ايران است.
در راستاي اجراي مفاد ماده ۲ آيين نامه اجرايي تبصره ۳۵ قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور که در سال ۱۳۹۶ به موجب مفاد بند (و) تبصره ۱۶ قانون بودجه نيز تمديد شده است، درخصوص بخشودگي سود متعلق به تسهيلات تا 100 ميليون تومان منوط به بازپرداخت اصل تسهيلات و بخشش تمام وجه‌ التزا‌م‌هاي متعلقه در زمان تسويه، بانک مرکزي پس از ابلاغ آيين‌نامه اجرايي قانون موصوف از سوی دولت در تاريخ 3 بهمن 95، نسبت به ابلاغ آئين‌نامه اجرايي و تدوين دستورالعمل اجرايي مربوط به بخشودگي سود تسهيلات کمتر از 100 ميليون تومان با تدوين اولويت هايي در دستورالعمل اقدام کرد. ليکن با توجه به محدوديت منابع در نظر گرفته شده در مفاد قانون و جدول پيوست آن، بانک مرکزی ناگزير شد تا اولويت‌هايي در مفاد دستورالعمل اجرايي مربوطه مدنظر قرار دهد.
بانک مرکزی در اولین مرحله نسبت به تعیین و تامین سهمیه ای بابت بخشودگی سود تسهیلات کمتر از 100 ميليون تومان برای تسهیلات تا حداکثر سقف 10 ميليون تومان، با اولویت های ۲‏‏-۱ و ۲‏‏-۲ ذیل ماده (۲) دستورالعمل اجرایی مربوطه برای مانده مطالبات تسهیلات اعطایی یارانه‌ای مورد حمایت دولت، حوادث غیرمترقبه و مسکن روستایی و مانده مطالبات امهال شده آسیب دیدگان ناشی از حوادث غیرمترقبه، به بانکهای ملی ایران، سپه، کشاورزی، تجارت، صادرات ایران، اقدام کرد.
در مرحله دوم مقرر شد بخشودگی سود تسهیلات برای پرونده‌های تا سقف تسهیلات حداکثر ۲۵ میلیون تومان بدهی بابت اصل، درصورت تقاضای بدهکار و واریز اصل بدهی، مورد اقدام قرار گیرد.
براساس گزارش بانک های عامل تا تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه 96، برای اجرای اولویت های مرحله اول و دوم در مجموع بالغ بر 1030 میلیارد تومان بابت بخشودگی سود از کل سهمیه تعیین شده برای بانک ها مصرف و در نتیجه ۲۶۷.۷۴۰ پرونده تعیین تکلیف شده اند.
در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری، مرحله سوم بخشودگی سود تسهیلات برای پرونده‌های تا سقف تسهیلات حداکثر ۲۵ میلیون تومان بدهی بابت اصل، درصورت تقاضای بدهکار و واریز اصل بدهی تا تاریخ ۳۱ خردادماه سال جاری صرفاً برای اولویت های ۲‏‏-۱ و ۲‏‏-۲ ذیل بند(۲) دستورالعمل اجرایی مربوطه برای مانده مطالبات تسهیلات اعطایی یارانه‌ای مورد حمایت دولت، حوادث غیرمترقبه و مسکن روستایی و مانده مطالبات امهال شده آسیب دیدگان ناشی از حوادث غیرمترقبه که مشمول بندهای (د) تبصره ۱۱ قانون بودجه سالهای ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ و بند(و) تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۱۳۹۵ ( اعم از قبل از سال ۱۳۹۵ و طی سال ۱۳۹۵)  ابلاغ شد که در این مرحله بانکهای ملت، رفاه کارگران و توسعه صادرات ایران نیز به بانکهای عامل اجرای طرح اضافه شده اند.
لازم به ذکر است بعد از پایان مهلت تعیین شده و ارزیابی عملکرد بانکها در مورد اجرای قانون مذکور وبا توجه به امکان تامین منابع در مرحله بعدی نسبت به افزایش سقف‌های پرونده های مازاد بر مراحل اول، دوم و سوم اتخاذ تصمیم خواهد شد.‏