:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
سعید بیات کارشناس اقتصادی

نه به زلزله 7.5 ریشتری پوپولیست

همانگونه که فرانسویان به عوام فریبی بزرگ نه گفتند ملت بزرگ و فهیم ایران نیز با مشارکت حداکثری در انتخابات از بین امکان موجود خود حداقل باید به پوپولیست نه بگوید
کد خبر: ۹۱۵۷۵
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۴
اقتصاد گردان - زلزله اقتصادی دولت پوپولیستی اگر از زلزله 7.5 ریشتری در کل کشور بیشتر نباشد کمتر از آن نیست، زیرا خرابی های زلزله را زودتراز خرابی های تصمیمات پوپولیستی می توان ترمیم کرد و سایه آثار آن مانند سیاست های دولت های نهم و دهم احمدی نژاد سال ها بر اقتصاد ایران ادامه خواهد داشت.


عوام گرایان از طریق فروش منابع طبیعی نفت، معادن و... که ثروتی برای تمام نسل ها می باشد و قاعدتا باید سرمایه گذاری شود و باز تولید و بازگشت اصل و فرع سرمایه گذاری ها به اقتصاد برگردد، عملا از طریق تبدیل دلارهای نفتی به ریال و چاپ پول و اعتبار بدون پشتوانه، به وعده های انتخاباتی خود جامه عمل می پوشانند و تورم سنگین آن بیش از یارانه های نقدی سفره کم درآمدها را خالی خواهد کرد. 
به سبب کاهش قیمت های جهانی نفت، درحال حاضر امکان حاتم بخشی از طریق حراج ثروت ملی مانند 8 سال دولت نهم و دهم، کمتر میسر است اما از طریق چاپ پول بدون پشتوانه و توزیع آن به صورت های مختلف اقدام خواهد کرد که منجر به تورم افسار گسیخته خواهد شد و مانند ونزوئلا تورم های سنگین بالای 50 تا 700 درصد را ایجاد خواهد کرد. 
به زبان ساده چنانچه دولت پوپولیست ماهانه 10 هزار تومان در جیب شهروندان بگذارد، در مدت کوتاهی بیش از 100 هزار تومان یعنی ده برابر آن از جیب دیگران برداشت می کند و اقتصاد را با رکود، بیکاری، تهدید تولید، افزایش واردات  و ناامیدی سرمایه گذاران مواجه خواهد کرد.
تورم انتقال ثروت از فقرا به اغنیاست و بدترین نوع اخذ مالیات از فقرا است در حالیکه ثروتمندان از پرداخت این نوع مالیات معاف می باشند بلکه دقیقا تورم مانند پرداخت یارانه به ثروتمندان عمل می کند آنهم از جیب فقرا! 
به عبارت دیگر، ظاهر پرداخت یارانه نقدی در ابتدا کمک به همه مردم است اما پس ازچند سال اثر چاپ پول و پرداخت یارانه، تعطیل کردن طرح های عمرانی و بیکار کردن بسیاری از شغل ها در روستاها و شهرها، نتیجه ای جز تخریب اقتصاد و فقر بیشتر برجای نخواهد گذاشت و مردم باید چند برابر همان پول را صرف پرداخت هزینه ها کنند. نمونه آن همین یارانه نقدی 40 هزار تومانی است که باعث تعطیل کردن طرح های عمرانی و بودجه عمرانی کشور شد و تورم آن به مراتب سنگین تر از یارانه بر زندگی مردم اثرگذاشت.

کارکرد تورم، اخذ ناجوانمردانه ترین مالیات پنهانی از کم درآمدهاست که دولت بدون تصویب قانون به فقرا تحمیل کرده است. در حالیکه عکس آن را پوپولیست ها شعار می دهند. اگر در 4 سال گذشته دولت روحانی سیاست های 8 سال دولت اصولگرای قبل از آن تداوم می داشت هم اکنون گرفتار تورمی چهار رقمی بودیم – نمونه آن ونزولا با تورم بیش از 700 درصد است 
اما روحانی با اصلاح ساختار اقتصاد و انضباط مالی، تورم 40 درصدی را به 9 درصد کاهش داد. 
براین اساس هموطنان عزیز توجه داشته باشیم که در حساس ترین پیچ تاریخی و در حال عبور از گردنه های سختی هستیم که پوپولیست در جلوی پایمان گذاشته و ما باید با رای دادن به روحانی سوخت حرکت به جلو را تامین کنیم.  اما اگر روز 29 اردیبهشت در خانه بمانیم و متوجه اهمیت تک رای خودمان نباشیم عملا سند عقب گرد کشور و سیر قهقرایی آن را امضا کرده ایم 
آنگاه آثار عدم حرکت ما 4 سال نخواهد بود بلکه  پوپولیست تمام پایه های اقتصادی را با عدم کارایی نابود می کند و 10 سال باید اصلاحات انجام دهیم تا اثر 4سال تخریب را جبران کنیم و شاید این فرصت جبران هیچگاه برای ما فراهم نشود. لذا همانگونه که فرانسویان به عوام فریبی بزرگ نه گفتند ملت بزرگ و فهیم ایران نیز با مشارکت حداکثری در انتخابات از بین امکان موجود  خود حداقل باید به پوپولیست نه بگوید. 
قدمت و غنای فرهنگ و تمدن ایران را به رخ فرانسویان و جهان کشیده و تحسین جهانیان را بر انگیزانیم و ثابت کنیم که در مواقع حساس توان تصمیم گیری و تشخیص مسیر درست را داریم. 

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۲
0
0
درود فراوان بر ارشاد کننده های وطن بدون ملاحظه کردن ترس