:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۴.۷۹°
Updated in: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱
امضاي تفاهمنامه 10 جانبه خودرويي با حضور شركت‌هاي خارجي كليد خورد

23 محصول جديد در سبد ایران خودرو با مشارکت 4 کشور اروپایی و آسیایی

نمايندگان 4شركت خارجي از كشورهاي«ايتاليا، بلژيك، كره جنوبي و آلمان» با حضور در ايران براي طراحي و توليد پلتفرم 23محصول جديد با خودروسازان ايراني قرارداد همكاري امضا كردند. همچنين در اين مراسم از تمبر يادبود اين مراسم در آييني با حضور وزير صنعت، معدن و تجارت و وزير علوم، تحقيقات و فناوري رونمايي شد
کد خبر: ۹۱۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵
اقتصاد گردان -  تهران روز گذشته ميزبان بزرگان قطعه‌سازي جهان بود. ورود بزرگان خودروساز جهان به ايران، بستر توسعه صنعت قطعه كشور را فراهم و قطعه‌سازان را در معرض فرصتي طلايي براي رشد قرار مي‌دهد. با نگاهي به تجربه كشورهاي مختلف در توسعه صنعت خودرو نيز مشاهده مي‌كنيم كه آنها به ‌واسطه ايجاد يا تقويت زيرساخت‌هاي قطعه‌سازي خود توانسته‌اند، صنعت خودرويي صادرات محور و قابل قبول داشته باشند.


 از سوي ديگر با توجه به اينكه صنعت خودرو ايران هنوز فاصله زيادي با كلاس جهاني دارد بايد براي رسيدن به اين سطح، از تجارب جهاني با اتكا به توانمندي‌هاي داخل بهره ببرد. از اين رو خودروسازان ايراني براي حفظ جايگاه خود در منطقه و جهان و امكان كسب سهم بازار با توجه به افزايش تنوع محصول رقيبان خارجي نيازمند تحول و نوآوري در محصولات خود هستند. 
بر همين اساس نمايندگان 4شركت خارجي از كشورهاي«ايتاليا، بلژيك، كره جنوبي و آلمان» با حضور در ايران براي طراحي و توليد پلتفرم 23محصول جديد با خودروسازان ايراني قرارداد همكاري امضا كردند. همچنين در اين مراسم از تمبر يادبود اين مراسم در آييني با حضور وزير صنعت، معدن و تجارت و وزير علوم، تحقيقات و فناوري رونمايي شد.



 صادرات خودرو در اولويت

براساس تفاهمنامه 10جانبه كه بين گروه صنعتي ايران خودرو، معاونت علمي- فناوري رياست‌جمهوري، دانشگاه‌هاي صنعتي شريف و اميركبير، شركت«پينين فارينا» ايتاليا، «پانچ» بلژيك، «هيونداي پاورتك» كره جنوبي و «بنتلر» و «ماهله» آلمان امضا شد همه مراحل طراحي و توليد پلتفرم و محصول اختصاصي ايران خودرو آغاز مي‌شود. علاوه بر اين تفاهمنامه، گروه صنعتي ايران خودرو و شركت پينين فارينا ايتاليا قراردادي به امضا رساندند كه براساس آن شركت ايتاليايي با همراهي شركت‌هاي ذكر شده، پلتفرم و محصولات جديد ايران خودرو را طراحي و توليد مي‌كند. سرمايه‌گذاري لازم براي اجراي قرارداد بيش از 10هزارميليارد ريال برآورد مي‌شود و همه مراحل آن در داخل كشور و گروه صنعتي ايران خودرو انجام خواهد شد. براساس اين گزارش همكاري با انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌هاي خودرو با هدف ارتقاي ساخت داخل و توليد قطعات و مجموعه‌هاي جديد از ديگر محورهاي اصلي قرارداد و تفاهمنامه امضا شده توسط گروه صنعتي ايران خودرو و شركت‌هاي خارجي است. با مشاركت انجمن قطعه‌سازان در اين كنسرسيوم علاوه بر بومي‌سازي و توليد داخل قطعات و مجموعه‌ها، سطح دانش فني و تخصصي سازندگان ايراني به طور قابل توجهي توسعه مي‌يابد.

وزير صنعت، معدن و تجارت كه در مراسم امضاي اين قرارداد بين‌المللي حضور يافته بود با تاكيد بر اينكه اگر رويكرد ما در حوزه قطعه‌سازي به سمت صادرات سوق پيدا نكند، قطعه‌سازان دچار بحران مي‌شوند، گفت: ما بايد به سمت صادرات قطعات خودرويي گام ‌برداريم و مي‌خواهيم كه در اين زمينه صادرات كنيم.

محمدرضا نعمت‌زاده اظهار كرد: قطعا در دوران برجام صادرات قطعات خودرو مزيت ماست و بايد به سمت شناسايي اين نوع فرصت‌ها حركت كنيم.

عضو كابينه دولت يازدهم با اشاره به توسعه بازاريابي براي واحدهاي صنعتي خودرو‌سازي گفت: به واحدهاي توليدي كه كمتر از ظرفيت خود كار مي‌كنند، توصيه مي‌كنم بازاريابي كنند و با جلب نظر مشتريان خارجي توليد خود را افزايش دهند؛ چراكه براي ورود به بازارهاي جهاني ما بايد به سمت بازاريابي كالاها و سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك قدم ‌برداريم. او افزود: اگر مي‌خواهيم در بازارها حرفي براي گفتن داشته باشيم بايد به سمت طراحي‌هاي جديد، راه‌اندازي و فعاليت واحدهاي تحقيق و توسعه حركت كنيم و در اين زمينه‌ها توجه ويژه داشته باشيم.

نعمت‌زاده با اشاره به نقش دانشگاه و صنعت گفت: اين صنعت است كه از دانشگاه بهره مي‌گيرد؛ همكاري دانشگاه و صنعت ۷۰درصد به نفع صنعت و ۳۰درصد به نفع دانشگاه است. نجات اقتصاد ما در اين است كه ارتباط صنعت و دانشگاه را با هم پيوند داده و اين دو عنصر را به يكديگر محكم كنيم.

وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در دولت هشتم ما واحدهاي توسعه و تحقيق را راه‌اندازي كرديم و تحقيقات و طراحي‌هاي خوبي انجام شد كه خروجي كار توليد سمند بود. يا زماني كه همه دنيا فكر مي‌كردند ما سپر پيكان را هم نمي‌توانيم توليد كنيم ما خودرو ملي را توليد كرديم. اما اكنون پس از ۸ سال، افراد خسته شدند و مركز را رو به تعطيلي كشاندند. او گفت: در دولت يازدهم پيگير اين مركز توسعه و تحقيق بودم و متوجه شدم كلا تعطيل شده است. معتقدم اگر در واحدهاي تحقيق و توسعه ۵۰۰ نفر هم كار كنند، كم است. نعمت‌زاده با اشاره به اثرات برجام در صادرات گفت: صنعت خودرو، صنعتي جهاني است بنابراين نمي‌توانيم اين صنعت را در شهرهاي داخلي كشور محبوس كنيم، ماحصل برجام هم رفع اين نوع موانع است و صادرات خودروهاي داخلي به ديگر مرزها بايد در آينده نه چندان دور انجام شود.

 3 خودروساز بزرگ در راه ايران

امضاي قرارداد مشاركت با 3شركت بزرگ خودروساز ديگر تا پايان سال جاري خبر مهم ديگري بود كه روز گذشته از سوي مديرعامل ايران خودرو مطرح شد. هاشم يكه‌زارع افزود: هدف نهايي در توليدات مشترك با شركت‌هاي خارجي رسيدن به ۷۰درصد ساخت داخل است. به گفته او با پلتفرم جديد ۲۳محصول طراحي و توليد خواهد شد. صنعت خودرو در همه جاي دنيا پيشران صدها صنعت ديگر است و ما در ايران سهم بسزايي در اقتصاد كشور ايفا مي‌كنيم. مطابق آمارهاي ارائه شده، سال گذشته يك ميليون و ۳۰۰هزار خودرو در داخل كشور توليد و به بازارهاي داخلي عرضه شده است.

حال به گفته يكه‌زارع اگر اين تعداد توليد و تامين نياز داخلي را نداشتيم و اين كالا را وارد مي‌كرديم بيش از ۱۳ميليارد دلار ارز از كشور خارج مي‌شد. درحالي كه يك‌بيستم اين مبلغ صرف ساخت و عرضه خودروهاي داخلي در بازار شده است. وي تاكيد كرد: ما براي اينكه زنجيره كاري‌مان را تكميل كنيم، نمي‌توانستيم همكاري‌هاي بين‌المللي را دست‌كم بگيريم بنابراين بعد از آغاز مجدد ارتباط با دنيا تفاهمنامه‌هاي بسياري منعقد كرديم.

يكه‌زارع در بخش ديگري از سخنان خود يادآور شد: هفته گذشته نخستين توليد مشترك با پژو را داشتيم و تا پايان سال مدل ۳۰۱ را توليد خواهيم كرد. او تصريح كرد: در كنار همكاري‌هاي بين‌المللي نگاه و تمركز به درون از مهم‌ترين اولويت‌هاي ايران خودرو است و نمي‌توانيم صرفا به همكاري‌هايي مانند پژو اكتفا كرد. به گفته يكه‌زارع، پيش‌بيني نخستين محصول پلتفرم جديد ظرف دوسال و نيم آينده وارد بازار خواهد شد و انواع خودروهاي صندوقدار و هاچبك و هيبريدي و برقي و suv برمبناي اين پلتفرم توليد خواهد شد.

براساس اين قرارداد، طي ۱۰سال، ۲۳ محصول روي اين پلتفرم توليد خواهد شد و تكيه بر قطعه‌سازان داخلي هدف اصلي ما در طراحي اين پلتفرم است. وي به اين موضوع هم اشاره كرد: ما به عنوان ايران خودرو پيش‌بيني كرديم، سهم بالايي از اين پلتفرم صادر شود و هر ايراني در جاده‌هاي خارج از كشور توليدات ايراني را ببيند.

اگرچه در سال‌هاي تحريم صنعت خودروسازي ايران با مشكلات عديده‌يي روبه‌رو بود، اما اكنون با باز شدن فضا و تمايل شركت‌هاي خارجي براي سرمايه‌گذاري در ايران، مي‌توان فضاي مساعدتري را براي آينده صنعت خودرو كشور ترسيم كرد. فضايي كه ايران خودرو، توانست سال گذشته بيش از 600هزار خودرو توليد كند.

در همين راستا، رييس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌هاي خودرو نيز با ابراز خرسندي از امضاي قرارداد كنسرسيوم 10جانبه در مدت كوتاهي كه وعده آن داده شده بود، از اعلام آمادگي قطعه‌سازان كشور براي حضور متعهدانه در اين پروژه خبر داد. رضا رضايي با اشاره به رتبه سوم صنعت خودرو در شاخص GDP كشور اظهار كرد: هوشمندي مديران خودروسازي و حمايت وزير صنعت، معدن و تجارت موجب شد تا تعداد توليد خودرو از كمتر از يك‌ميليون به يك‌ميليون و 300هزار دستگاه افزايش يابد. وي تنها راه حضور گسترده در بازار منطقه را طراحي پلتفرم و تنوع محصولات دانست. او، گردش مالي خودروسازي را 80ميليارد تومان دانست كه از اين ميزان 66ميليارد تومان گردش مالي اختصاص به قطعه‌سازان دارد. وي اين را هم گفت: با امضاي اين قرارداد و مشاركت قطعه‌سازان به هدف 40درصدي ساخت داخل كه قرار بود در جوينت ونچرها اتفاق بيفتد، دست پيدا كنيم.

از سوي ديگر، رييس كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي نيز اظهار كرد: زماني كه ما در مجلس به برجام راي داديم، انتقادهاي بسياري به ما شد، اما نبايد فراموش كرد فعاليت امروز واحدهاي قطعه‌سازي و ايجاد شركت‌هاي دانش‌بنيان در اين بخش نتيجه برجام است. عزيز اكبريان اتصال دانشگاه و صنعت را امري غيرقابل اجتناب عنوان و تصريح كرد: بايد از فرصت به وجود آمده درراستاي توسعه صادرات كشور بهره برد.

كامران سپهري معاون طراحي و توسعه محصول ايران خودرو در توضيح پلتفرم مشترك براي محصولات جديد ايران خودرو گفت: ما به بازارهاي اروپايي نيز توجه ويژه داريم و با اين پلتفرم مي‌توانيم در خودروهاي برقي و هيبريدي هم از اين تغييرات استفاده كنيم.

وي با اشاره به تاكيد كارشناسان بر ضرورت تشكيل كنسرسيوم طراحي خودرو گفت: حفظ موقعيت و افزايش سهم ايران خودرو در بازار داخلي و منطقه از دلايل راهبردي براي تشكيل كنسرسيوم طراحي خودرو است و ‌آينده مي‌گويد بايد محصولات رقابتي داشته باشيم. سپهري برند «ايميج» را از ديگر عوامل راهبردي براي تشكيل كنسرسيوم برشمرد و گفت: استايل‌هايي كه روي پلتفرم‌ها توليد خواهد شد هويت ملي خواهد داشت.



 نگاه خارجي‌ها به بازار ايران

روز گذشته مهماناني از شركت‌هاي خارجي خودورساز نيز حضور داشتند و به طرح موضوعاتي در ارتباط با نحوه همكاري خود با ايران پرداختند. مديرعامل پانچ بلژيك هدف از همكاري با ايران خودرو را در قالب قرارداد مشترك براي طراحي پلتفرم، توسعه و كسب سهم مناسبي از بازارهاي رقابت جهاني عنوان كرد.

فيليپ فوريير اظهار كرد: امضاي اين قرارداد به مثابه اتحاد بيشتر براي رقابت خوب با همكاري ايران خودرو در صحنه جهاني است. به گفته او، ايران خودرو با همكاري با برندهاي معتبر خارجي، آينده‌يي روشن خواهد داشت.

مديرعامل شركت پينين فارينا ايتاليا نيز گفت: براي كسب سهم مناسب از توليد جهاني طراحي، توليد و پلتفرم يك پايه و اساس به‌شمار مي‌رود. سليو آنگوري اظهار كرد: امروز يك روز مشترك براي ما در طراحي و توليد پلتفرم محصولات جديد براي بازار ايران و كشورهاي منطقه در تاريخ ثبت خواهد شد.

وي تاكيد كرد كه ايران خودرو با طراحي و توليد محصولات جديد با همكاري شركت‌هاي معتبر در آينده سهم و جايگاه مناسبي در توليد جهاني خواهد داشت.

از سوي ديگر، مديرعامل شركت هيوندايي پاورتك كره‌جنوبي هم با بيان اينكه تغييرات در صنعت خودرو و پيشرفت‌هاي تكنولوژيك از سرعت بالايي برخوردار است، گفت: نبايد فراموش كرد كه اولويت ما را در توليد محصول خواسته‌هاي مشتريان تعيين مي‌كند.

«كوانگ يون لي» كه شركت وي در زمينه توليد گيربكس‌هاي اتوماتيك و سيستم‌هاي انتقال قدرت فعاليت مي‌كند، كيفيت را مهم‌ترين رويكرد و يك ارزش براي اين شركت در بازار ايران عنوان كرد و افزود: اين چيزي است كه مي‌تواند تحول‌آفرين باشد و ما به‌دنبال آن هستيم. در ادامه مديرعامل شركت بنتلر آلمان، با تاكيد بر اينكه نگاه به بازار ايران، نگاه مصرفي نيست، گفت: ما به دنبال مشاركت با خودروسازان ايراني هستيم. «الكسيس بانل» افزود: ايران خودرو راه را براي همكاري مشترك با امضاي قرارداد طراحي پلتفرم محصولات جديد هموار كرد. به گفته او، در اين قرارداد شركت بنتلر طراحي و توليد اكسل‌هاي جديد و مجموعه‌هاي مرتبط را برعهده دارد.