:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
»
بررسی صنعت و بازار فرش دستباف نشان می دهد

چراغ فرش دستباف رو به خاموشی است

در سالهای اخیر به علت افزایش قیمت مواد اولیه ،‌ حمایت نکردن از بافندگان فرش دستباف سبب شده تا فعالان این عرصه انگیزه خود را برای ادامه کار از دست دهند و شاهد بیکاری و رکود در این صنعت هنری و فرهنگی در کشور باشیم
کد خبر: ۹۱۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶
اقتصاد گردان - روزگاری نه چندان دور فرش دستباف ایرانی دارای جایگاه، ارزش و اعتبار ویژه ای در کشور و همچنان جهان بود و نقش و نگار و طرحش هر بینننده ای را به تحسین وا می داشت اما چند سالی است که در کمتر خانه ای می توان فرش های ایرانی را مشاهده کرد.



در سایه کاهش توان اقتصادی و نبود قدرت خرید، فرش دستباف ایرانی کالایی لوکس محسوب می شود که هرکسی نمی تواند آن را بخرد و در خانه اش پهن کند زیرا فرش دستباف که اثری هنری محسوب می شود و باید بابت هنر دست بودنش بهایش را پرداخت اما ایرانی‌ها چند سالی است که نمی توانند به تمایل خود برای خرید فرش هایی با طرح و نقش سنتی پاسخ دهند.

در این اوضاع و احوال عبدالله بهرامی مدیر عامل اتحادیه تعاونی های تولیدکنندگان فرش روستایی و شهری گفته است که" بنا به آماری که مرکز ملی فرش ایران ارائه داده است، در حال حاضر یک میلیون بافنده داریم یعنی ظرف دو دهه چهار میلیون نفر شغل شان را از دست داده اند."

وی خاطرنشان کرد: "در دهه 70 و 80 دو میلیون بافنده داشتیم و ظرفیت حدود شش میلیون متر مربع بود و به همان نسبت نیز صادرات بالایی داشتیم. بعد از مواجه شدن با تحریم و مشکلات دیگری مانند سوء مدیریت و همچنین رکودی که بر اروپا حاکم شد، باعث شد نتوانیم با موقعیت و ظرفیت فرش در کشور هماهنگ شویم و با کاهش صادرات روبرو شدیم.  "

در سالهای اخیر به علت افزایش قیمت مواد اولیه ،‌ حمایت نکردن از بافندگان فرش دستباف سبب شده تا فعالان این عرصه انگیزه خود را برای ادامه کار از دست دهند و با وجود وعده های مکرر در مورد حمایت از قشر کارگر، متاسفانه اکنون مدتی نیز است که بیمه فرشبافان نیز قطع شده است .

در کنار این موارد باید گفت کشورهایی مانند چین، هند، ترکیه، منطقه تبت و پاکستان رقبای اصلی فرش دستباف ایرانی محسوب شده و باعث شده‌ اند تا فرش دستباف ایرانی ارزش واقعی خود را  تا حد زیادی در بازارهای جهانی از دست دهد.

وارداتی که بیکاری بافندگان را نشانه گرفته است

در مقابل نباید فراموش کرد که براساس آمار اتاق بازرگانی ،‌صنایع،‌معادن و کشاورزی تهران در 10 ماهه سال 95 در مجموع یک میلیون و 88هزار و 543 دلار و یا 34 میلیارد و 229 میلیون و 294 هزار و 896 ریال  واردات سایر فرش ها وکف پوشها از مواد نسجی حتی آماده مصرف بجز جاجیم داشته ایم که عمده این محصولات از کشورهایی مانند ترکیه،‌بلژیک، چین،‌ هند،‌امارات متحد عربی، اسپانیا،‌فرانسه و ایتالیا به کشورمان وارد شده است.

با توجه به پرطرفدار بودن صنعت فرش دستباف ایران در جهان و همچنین درآمدزا بودن آن برخی کارشناسان معتقدند دولت می بایست در سیاست های خود در این حوزه تجدید نظر کرده و در زمینه تحقق منویات رهبر معظم انقلاب درمورد اقتصاد مقاومتی گام های اساسی بردارد ؛ زیرا احیای این صنعت چند هزار ساله می تواند حداقل موجب اشتغالزایی برای 30 شغل نظیر بافندگی، فروشندگی مواد اولیه فرش، تولیدکننده، رنگرز فرش، پرداخت فرش، رفو گری، استاد طراحی و استاد نقاشی فرش و ... شود.

اشتغالزایی با توجه به بافندگان فرش دستباف خانگی

همچنین این نکته را نیز از نظر نمی توان دور نگاه داشت که در راستای اجرای طرح های اشتغالزایی دولت، مجریان قوانین می بایست از هنرمندان و قالیبافان شاغل در این عرصه دعوت کرده و با حمایت از آنها با صرف حداقل هزینه، ایجاد اشتغال نمایند  ؛ زیرا به حتم برپا کردن یک دار قالی در خانه هر بافنده هزینه بسیار کمتری در مقایسه با ایجاد سایر کارگاه های کوچک تولیدی دارد و با این کار می توان زمینه اشتغال چند صد هزار نفر در کشور را فراهم کرد.

فرش دستباف ایران به عنوان صنعتی آمیخته به هنر، یکی از بخش‌های مهم درآمدزایی و ارزآوری کشور است که می‌تواند کشور را از وابستگی به اقتصاد تک‌محصولی نفت خارج و به رشد و توسعه کشور و اشتغالزایی کمک کند؛ چنانچه در گذشته نیز افراد زیادی در سراسر کشور (شهرها و روستاها) مستقیم و غیرمستقیم در بخش‌های صفر تا صد این صنعت (تولید تا صادرات) مشغول به کار بودند، اما تحریم‌های بین‌المللی و به دنبال آن، از بین رفتن بازارهای مختلف جهان از جمله آمریکا و اروپا از یک سو و بی‌توجهی بخش دولتی و غیردولتی به این صنعت از سال‌های 60 به بعد، در کنار کم‌تحرکی و بی‌توجهی تولید‌کنندگان وطنی به سلیقه‌های داخلی و جهانی و بافت اقتصادی فرش، باعث تنزل جایگاه هنری و درآمدزایی این صنعت (چه در داخل و چه در خارج کشور) شده و این شرایط همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری خانه ملت در گفتگو با نمایندگان مجلس به بررسی " بیکاری بافندگان فرش های دستی به دلیل کاهش صادرات و عدم حمایت دولت از این صنعت" پرداخته است.
حیدرعلی عابدی

عابدی:

عزم و حمایتی جدی برای نجات بافندگان بیکار شده نیاز است/ رونق فعالیت بافندگان فرش های دستی با توجه به بازارهای جهانی

حیدر علی عابدی در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت در خصوص " بیکاری بافندگان فرش های دستی به دلیل کاهش صادرات و عدم حمایت جدی دولت از این صنعت" ، اظهار کرد: صادرات فرش و صنایع فرش ارتباط مستقیم با وضع بازار و اقتصاد دیگر کشورها دارد ، چرا که ما نتوانستیم مشتری های خود را نگاه داشته و همراه با بازار به پیش برویم.

وی با اشاره به اینکه طی چند سال گذشته کشور ما در تحریم بوده و مشکلاتی در حوزه تجارت و مبادلات اقتصادی داشت، گفت: این مسائل باعث شد که مقداری در حوزه فروش محصولات صنایع فرش با معضلاتی روبرو باشیم که البته این از دست دادن بازار بی تاثیر در بیکاری بافندگان نیست .

عابدی با بیان اینکه با توجه به پیشرفت در صنایع مختلف ما نیز باید محصولات صنایع فرش را با توجه به فناوری جدید دنیا به روزرسانی کنیم تا در میدان رقابت باقی بمانیم، تصریح کرد: باید فرش را از عنوان محصولی کف پوش خارج کنیم و به عنوان یک هنر دستی به بازارهای جهانی و داخلی عرضه کنیم، چرا که هنرمندان و بافندگان این محصول زحمات فراوانی برای خلق آن می کشند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان تاکید کرد: برای جبران بیکاری افرادی که در حوزه فرش دستی بوده اند ، باید با بازار یابی و بازرگانی صحیح دوباره هم مشتری های سابق خود را بدست آوریم و هم باعث بازگشت افراد بیکار شده از این حرفه طی سالهای اخیر شویم.

وی افزود: یکی از راه های کسب موفقیت در بازارهای جهانی و چرخه دوباره صنعت فرش دستی در کشورمان ، توجه به سلیقه مشتری ها و نگاه آنها به محصولات ایرانی می باشد، چرا که باید فرش های دستی را بر اساس طرح و نقشه مخاطبان و مشتری ها به بازار وارد کرد تا بتواند بر اساس سلیقه آنها در بازار به فروش برسد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت همانطور که به کارخانه ها و صنایع توجه دارد، باید سعی در تقویت بافندگان فرش دستی و خانگی داشته باشد و بها و ارزش بیشتری برای آنها قائل گردد، گفت: می توان با بازاریابی دقیق و موثر دوباره صنعت فرش و اوضاع بافندگان فرش دستی را رونق داد و آنها را از بیکاری نجات داد.

احمدی تاکید کرد

رونق اشتغال بازار فرش دستی و کسب بازارهای جهانی با نیاز سنجی سلیقه ها
فریدون احمدی


فریدون احمدی در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت در خصوص " بیکاری بافندگان فرش های دستی به دلیل کاهش صادرات و عدم حمایت دولت از این صنعت" گفت: بخشی از رکود و بیکاری بوجود آمده در صنعت فرش دستباف مربوط به تحریم های ظالمانه ای است که طی سالهای گذشته به کشورمان تحمیل شد و باعث گردید که بافندگان این صنعت به دلیل ناتوانی در فروش محصولات خود دچار بیکاری شوند.

وی تاکید کرد: باید برای کسب بازارها و اشتغالزایی مجدد بین بافندگان فرش دستباف دوباره با رصد منظم سلیقه مشتری های خارجی سعی در حضور در بازار دیگر کشورها داشت .

نماینده مردم زنجان بیان داشت: بافندگان فرشهای دستی باید بر اساس سلیقه مشتری ها و دیگر کشورها فرش های به روز و جدیدی را روانه بازار کنند و با افزایش سطح کیفی محصولات دوباره جایگاه قبلی خود را به دست آورند.

وی با ابراز تاسف از اینکه طی این سالهای بازار و مشتری خود را در سطح جهانی از دست داده ایم که این امر باعث بیکاری تعداد زیادی از بافندگان شده است، اظهار داشت: برای اشتغالزایی در حوزه صنعت فرش دستباف و به دست آوردن بازارهای جهانی، دولت باید حمایت بیشتر و بهتری از این صنف داشته باشد، چرا که در صورت چرخه این صنعت ، مطمئنا هم اشتغالزایی و هم صادرات خوبی برای کشور به دنبال خواهد داشت.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن، در پایان گفت: مطمئنا با افزایش کیفیت محصولات فرش های دستی و به کاری گیری طرح ها و سلیقه های جدید در این عرصه می توان به مانند سابق جایگاه مناسب را در بازار جهانی احیا کرد و عاملی برای بازگشت افراد بیکار شده و رونق این صنعت در کشور خواهد شد.

فرهنگی :
محمد حسین فرهنگی در نطق میان دستور

رکود حاکم در کشور دامن گیر صنعت فرش دستباف نیز شده است

محمد حسین فرهنگی در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت در خصوص " بیکاری بافندگان فرش های دستی به دلیل کاهش صادرات و عدم حمایت جدی دولت از این صنعت" ، گفت: بازارهای جهانی تابع مولفه های است که برای کسب این بازارها و بازگشت افراد بیکار شده در این حوزه باید تشکل ها و نهادی مرتبط با صنعت فرش دستباف اقدامات جدی تر و فعالتری را انجام دهند.

نماینده مردم تبریز با بیان اینکه متاسفانه رکود حاکم بر صنعت فرش دستباف و بیکاری بافندگان این صنعت نشات گرفته از مشکلات حوزه اقتصاد و صنعت کشور است که دامن گیر این قشر نیز شده است، اظهار کرد: بیکاری در صنعت فرش دستباف نیز مانند دیگر بخش ها بخاطر مشکلات موجود افزایش داشته و بافندگان به دلیل نبود بازار داخلی و جهانی رو به کارهای کاذب آورده اند.

وی تاکید کرد: فرش دستباف ایران به عنوان صنعتی آمیخته به هنر، یکی از بخش‌های مهم درآمدزایی و ارزآوری کشور است که می‌تواند کشور را از وابستگی به اقتصاد تک‌محصولی نفت خارج و به رشد و توسعه کشور و اشتغالزایی کمک کند و در این راستا باید به بافندگان زحمت کش این صنعت توجه ویژه ای صورت بگیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن تصریح کرد: باید برای رفع این مشکل ، ابتدا با برنامه ریزی و نیاز سنجی بازارهای جهانی سعی در شناخت دوباره سلیقه ها و نظرات خریداران داشت و سپس با برطرف کردن مشکلات افراد حاضر در این صنف رو به سوی رشد و شکوفایی حرکت کرد.

زرینه کفش :

بیکار شدن نزدیک به 2 میلیون نفر از صنعت فرش دستباف در کشور/ توجه به حوزه فرش دستباف برای اشتغالزایی

محمد زرینه کفش در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت در خصوص " بیکاری بافندگان فرش های دستی به دلیل کاهش صادرات و عدم حمایت جدی دولت از این صنعت" اظهار کرد: در حوزه فرش دستباف و حرفه های مرتبط با آن حدود 20 شغل حضور دارند که جمعیتی بالغ بر 8 میلیون را در بر می گیرد که به دلیل مشکلات بوجود آمده در بازار و عدم حمایت جدی از سوی مسئولان مربوطه نزدیک به 2 میلیون نفر طی سالهای اخیر در این صنعت بیکار شده اند.

وی با بیان اینکه متاسفانه دولت سنگ محک حمایت از برخی صنایع را صادرات می داند، در حالی که صنعت فرش دستباف برای استفاده و مشتری های داخلی نیز کار می کند ، گفت: به دلیل مشکلاتی که طی سالهای اخیر برای صنعت فرش دستباف بوجود آمد فرش ما بازارهای جهان خود را کمی از دست داد و این عاملی برای عدم حمایت جدی و بیشتر دولت شده است.

زرینه کفش با تاکید بر اینکه دولت و مسئولان باید بر اشتغالزایی این صنعت قدیمی و خانگی توجه بیشتری داشته باشد، چرا که بافندگان این عرصه تلاش های بیشماری انجام می دهند که نباید زحمات آنها نادیده گرفته شود، افزود: حوزه صنعت فرش دستباف می تواند با حمایت جدی تر در راستای اشتغالزایی و رفع بیکاری قدم های خوبی در کشور بردارد و مسئولان باید به این حرفه توجه مضاعفی داشته باشند.

وی با ابراز تاسف از اینکه طی سالهای اخیر به دلیل عدم حمایت و پشتیبانی از بافندگان افراد زیادی کار خود را در صنعت فرش دستی از دست داده اند ، تصریح کرد: مسئولانی که تاکید بر اشتغالزایی دارند برای بازگشت این افراد و رفع مشکل بیکاری باید حمایت جدی تری از صنعت فرش دستی و بافندگان داشته باشند.

رئیس اتحادیه فرش دستباف با بیان اینکه طی سالهای اخیر اقدامات و مشکلاتی باعث شده که ما به راحتی در بازارهای جهانی مقداری مشتری های خود را از دست بدهیم، بیان داشت: یکی از آنها عدم برگزاری نمایشگاه های عرضه و معرفی محصولات با کیفیت ایرانی می باشد که این امر باعث می شود که محصولات بی کیفیت و نازل دیگر کشورها جایگزین ما در کشورهای مقصد شوند.

وی در پایان افزود: عدم توجه جدی و تخصیص نیافتن بودجه برای بیمه بافندگان خانگی نیز باعث شده که اشتغال زایی در این حوزه با مشکل مواجه گردد

منبع : خانه ملت