:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
توضيحات مديركل اعتباري بانك مركزي در مورد منابع و نحوه افزايش تسهيلات

مصوبات جديد، افزايش تسهيلات مسكن براي زوج هاي جوان و افراد تا 120 ميليون تومان، ورود سه بانك به بازار اوراق تسه، ورود بانك توسعه تعاون

شهر تهران معادل ۱۰۰ ميليون تومان هريک از زوجين حداکثر ۵۰ ميليون تومان، مراکز استان و شهرهاي بالاي ۲۰۰ هزار نفر جمعيت معادل ۸۰ ميليون تومان هريک از زوجين حداکثر ۴۰ ميليون تومان، ساير مناطق شهري معادل ۶۰ ميليون تومان هريک از زوجين حداکثر ۳۰ ميليون تومان
کد خبر: ۹۱۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۰
اقتصاد گردان – احسان شمشيري: تاکنون سه بانک به منظور عرضه اوراق تسه در فرابورس به بانک مرکزی درخواست داده‌اند که پس از بررسی و ارائه مجوز به این بانک‌ها، حجم عرضه اوراق تسه در فرابورس افزایش یافته و به این ترتیب بازار این اوراق متعادل خواهد شد



نحوه پرداخت اقساط این تسهیلات به‌گونه‌ای تعیین شده که چنانچه زوجین بخواهند آن را با شرط پلکانی پرداخت کنند، توانایی آن را داشته باشند؛ میزان این اقساط تقریبا با اجاره یک ملک در شهرهای بزرگ یکسان خواهد بود
نرخ سود این تسهیلات براساس نرخ های قبلی شورای پول و اعتبار است؛ بر این اساس نرخ سود تسهیلات برای کسانی که سپرده گذاری کرده اند از 8.5 درصد تا 12.5 درصد و نرخ تسهیلات حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن (تسه) 17 درصد و نرخ تسهیلات بدون سپرده جعاله 18 درصد است
با اين مصوبات،  پايان يكه تازي بانك مسكن در بازار اوراق و تسهيلات، افزايش سقف تسهیلات زوج‌های جوان به ۱۲۰ میلیون تومان، سقف وام جعاله مسکن از ۱۰ میلیون به ۲۰ میلیون تومان افزایش یافت، مجوز بانک توسعه تعاون برای پرداخت تسهیلات مسکن، تحقق يافته و البته مصوبات شورای پول و اعتبار شامل تعاونی‌های مسکن مهر نمی‌شود.

مصوبات

شوراي پول و اعتبار در راستای کمک به رونق تولید و اشتغال در جامعه و به منظور تقویت تامين مالي بخش مسکن و افزایش قدرت خريد مسکن خانوارها با افزايش سقف تسهيلات بدون سپرده به زوجين موافقت کرد.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار در یک هزار و دویست و سی و یکمین جلسه خود در ۱۲ اردیبهشت ماه موارد زیر را تصويب کرد: 
۱- افزايش سقف تسهيلات بدون سپرده جعاله مسکن به ۲۰ ميليون تومان براي يک پلاک ثبتي توسط بانک‌هاي تجاري و بانک مسکن. 
۲- موافقت با اعطاي تسهيلات خريد مسکن بدون سپرده به زوجين توسط بانک‌هاي تجاري و بانک مسکن، تا سقف مبالغ زیر بر روي يک پلاک ثبتي، مشروط به رعايت تعادل منابع و مصارف بانک.
-     شهر تهران معادل ۱۰۰ ميليون تومان هريک از زوجين حداکثر ۵۰ ميليون تومان
-     مراکز استان و شهرهاي بالاي ۲۰۰ هزار نفر جمعيت معادل ۸۰ ميليون تومان هريک از زوجين حداکثر ۴۰ ميليون تومان 
-     ساير مناطق شهري معادل ۶۰ ميليون تومان هريک از زوجين حداکثر ۳۰ ميليون تومان.
به اين ترتيب با افزايش سقف تسهيلات بدون سپرده قابل اعطا به زوجين زمينه افزايش قدرت خريد مسکن براي زوجين فراهم مي شود.
۳- بانک مسکن مجاز است، به تسهيلات گيرندگان مسکن از محل اوراق گواهي حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن علاوه بر سقف‌هاي مصوب از محل اوراق مذکور، در حالت انفرادی تا سقف ۱۰ ميليون تومان و برای زوجین تا سقف ۲۰ ميليون تومان تسهيلات خريد مسکن بدون سپرده پرداخت کند.
به اين ترتيب بانک مسکن مي‌تواند به استفاده کنندگان تسهيلات از محل اوراق گواهي حق تقدم مسکن علاوه بر سقف تسهيلات فعلي، مبلغ ۱۰ ميليون تومان براي خريد مسکن انفرادي و مبلغ ۲۰ ميليون تومان براي خريد مسکن توسط زوجين پرداخت کند. 
 
۴- در خصوص بانک مسکن با تجميع تسهيلات فروش اقساطي مسکن از محل حساب‌هاي صندوق پس‌انداز مسکن، پس‌انداز مسکن جوانان و صندوق پس‌انداز ساخت مسکن با تسهيلات مسکن بدون سپرده، حداکثر معادل سقف تسهيلات خريد مسکن بدون سپرده بر روي يک واحد مسکوني، موافقت مي‌شود.
بر اين اساس به منظور مساعدت به دارندگان انواع حساب‌هاي صندوق پس‌انداز مسکن که تا کنون از تسهيلات استفاده نکرده‌اند، این امکان برای آنها فراهم می‌شود تا ضمن استفاده از امتياز تسهيلات حساب خود، مابه‌التفاوت تا سقف ۶۰ ميليون تومان از محل تسهيلات بدون سپرده دريافت کنند.
۵-  با تجميع امتياز تسهيلات براي زوجين دارنده حساب پس‌انداز مسکن جوانان بانک مسکن، منوط به رعايت سقف اعطاي تسهيلات متناسب با هر حساب براساس امتياز حاصله زوجين جهت اعطاي تسهيلات مسکن براي يک پلاک ثبتي موافقت شد.
بر اين اساس زوجين دارنده حساب هاي پس‌انداز مسکن جوانان مي‌توانند طبق امتياز حساب خود و رعايت حداکثر سقف تسهيلات متعلقه به آن حساب، مشترکاً براي خريد يک واحد مسکوني اقدام کنند. 
به عنوان مثال زوج و زوجه دارای امتیاز تسهیلات انفرادی هرکدام ۴۰ میلیون ریال می‌توانند به صورت مشترک ۸۰ میلیون ریال تسهیلات خرید بر روی یک واحد مسکونی دریافت کنند.
۶- با توجه به رسالت بانک توسعه تعاون در اعطاي تسهيلات به تعاوني‌ها و همچنين در جهت ايجاد تحرک در بخش مسکن، با درخواست آن بانک جهت اعطاي تسهيلات ساخت و خريد مسکن به تعاوني‌هاي مسکن، با رعايت ساير ضوابط و مقررات بانکي، موافقت به عمل آمد. بر اين اساس مصوبه مورخ 29 ارديبهشت 94  شوراي پول و اعتبار بابت امکان اعطاي تسهيلات خريد مسکن تا سقف تسهیلات در شهر تهران معادل ۶۰ ميليون تومان، مراکز استان و شهرهاي بالاي ۲۰۰ هزار نفر جمعيت معادل ۵۰ ميليون تومان، ساير مناطق شهري معادل ۴۰ ميليون تومان قابل اقدام می‌باشد. همچنین امکان اعطاي تسهيلات ساخت تا ۸۰ درصد هزينه ساخت مسکن به بانک توسعه تعاون نیز تسري مي‌يابد. به این ترتیب، بانک توسعه تعاون نیز می‌تواند نسبت به اعطای تسهیلات خرید و ساخت مسکن به تعاونی‌های مسکن اقدام کند.
لازم به توضیح است که افزایش سقف‌ فردی تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار بجز برای حساب‌های تعهدی بانک مسکن با رعایت تعادل منابع و مصارف بانک‌های عامل قابل اقدام است.


توضيحات مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در مورد 5 مصوبه جديد تسهيلات مسكن 


مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در نشست خبری ديروز چهارشنبه 13 ارديبهشت 96 درباره جزییات مصوبات شورای پول و اعتبار درباره افزایش وام مسکن گفت: برخی از این مصوبات مربوط به زوجین، بخشی شامل زوجین و افراد و بخش دیگری تنها برای افراد است.
به گزارش تعادل، سیدعلی اصغر میرمحمد صادقی  از ارائه مجوز به بانک توسعه تعاون به‌منظور ارائه تسهیلات به تعاونی‌ها در جلسه عصر سه شنبه شورای پول و اعتبار خبر داد و افزود: از این پس بانک توسعه تعاون نیز مجوز دارد تا تسهیلات ساخت و خرید مسکن را به تعاونی‌های مسکن بدهد. بانک توسعه تعاون برای استان تهران تا سقف 60 میلیون تومان و برای مراکز استان‌ها و شهرهای بیش از 200 هزار نفر جمعیت 50 میلیون تومان و در سایر شهرها تا سقف 40 میلیون تومان تسهیلات پرداخت خواهد كرد.
به گفته این مقام مسئول در بانک مرکزی، بانک توسعه تعاون همچنین می تواند تسهیلات ساخت مسکن تا 80 درصد هزینه ساخت را به انبوه‌سازان و یا سایر سازندگان پرداخت کند.
میرمحمد صادقی درباره اینکه آیا این تسهیلات شامل پرداخت تسهیلات به مسکن مهر نیز خواهد شد یا نه؟ توضیح داد: از آنجایی که تعاونی‌های مسکن مهر ضابطه جداگانه‌ای دارند و بر اساس دستورالعمل خود عمل می‌کنند، مصوبات شورای پول و اعتبار شامل تعاونی‌های مسکن مهر نمی‌شود.
مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به جزئیات ۵ مصوبه شورای پول و اعتبار در حوزه مسکن گفت: در حالی سقف تسهیلات پرداختی بدون سپرده به زوج‌های جوان به ۱۲۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد که بانک توسعه تعاون نیز مجاز به ارائه تسهیلات ساخت و خرید مسکن به تعاونی‌ها شده است.
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی توضیح داد:‌ مقرر شد در کنار تسهیلات حق تقدم برای افراد به صورت انفرادی، ١٠ میلیون تومان تسهیلات دیگر بدون سپرده پرداخت شود. 

درخواست بانك ها براي افزايش تسهيلات 

وی افزود: سال گذشته بانک ها درخواست هایی را برای بررسی افزایش تسهیلات مسکن به بانک مرکزی ارائه کرده بودند که این درخواست ها در کمیسیون اعتباری مورد بررسی قرار گرفت و بعد از آن به شورای پول و اعتبار منعکس شد.
میرمحمدصادقی درباره این مصوبات گفت: بر اساس مصوبه اول تسهیلات گیرندگان از محل اوراق حق تقدم مسکن در شهر تهران از اوراق می توانستند ۶۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ و مراکز استان ها ۵۰ میلیون تومان و در سایر شهرها نیز ۴۰ میلیون تومان تسهیلات بگیرند با این حال مقرر شد در کنار این تسهیلات برای افراد به صورت انفرادی ۱۰ میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده در نظر گرفته شود.
70 ميليون تسهيلات خريد اوراق
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در خصوص افرادی که مبادرت به خرید اوراق تسهیلات مسکن کرده بودند گفت: پیش از این به افراد مبلغ ۶۰ میلیون تومان در تهران پرداخت می شد، اما سقف این تسهیلات برای افراد به صورت انفرادی ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته و به ۷۰ میلیون تومان رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که زوجین هر یک می توانند ۱۰ میلیون تومان تسهیلات جدید دریافت کنند، سقف تسهیلات برای آنها از ۸۰ میلیون تومان در شهر تهران به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است. همچنين 10 ميليون تومان بدون سپرده گذاري مي توانند تسهيلات دريافت كنند كه روي هم براي هر زوج به 120 ميليون تومان تسهيلات در تهران افزايش مي يابد. 

20 ميليون تومان براي جعاله 

این مقام مسئول در بانک مرکزی درباره مصوبه دوم شورای پول و اعتبار افزود: بر این اساس، سقف وام جعاله مسکن از ۱۰ میلیون به ۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است. 
70 ميليون تسهيلات بدون سپرده در تهران 
وی همچنین درباره تسهیلات بدون سپرده که دیگر مصوبه شورای پول و اعتبار بود تاکید کرد: پیش از این، تسهیلات بدون سپرده برای شهر تهران رقم ۵۰ میلیون تومان بود که افراد می توانند ۲۰ میلیون تومان دیگر وام دریافت کنند؛ بنابراین سقف وام دراین بخش به ۷۰ میلیون تومان رسیده است.
100 ميليون براي هر پلاك ثبتي
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی همچنین اظهارداشت: پیش از این تسهیلات بدون سپرده برای هر پلاک ثبتی ۵۰ میلیون تومان بود ولی بر اساس مصوبه جدید شورا هر یک از زوجین می توانند ۵۰ میلیون تومان وام گرفته و سقف وام آنها بر روی هر پلاک ثبتی به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است. 
میرمحمدصادقی اظهار داشت: تمامی بانک های تجاری می توانند این تسهیلات را پرداخت کنند.
وی ادامه داد: برای حمایت از سپرده گذارانی که در بانک مسکن برای دریافت تسهیلات سپرده گذاری کرده بودند، شورای پول و اعتبار موافقت کرد تا در صورتی که سقف حساب پس انداز مسکن، صندوق مسکن جوانان و صندوق ساخت مسکن کمتر از 60 میلیون تومان در تهران باشد، مابه التفاوت آن بدون سپرده پرداخت شود.
دريافت 30 ميليون بيش از 30 ميليون قبلي

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی توضیح داد: در صورتی‌که فردی تعهدی در قالب حساب پس انداز مسکن، صندوق مسکن جوانان و صندوق ساخت مسکن ایجاد کرده و میانگین دریافت وامش 30 میلیون تومان باشد، بانک مسکن 30 میلیون تومان دیگر بدون سپرده به وی وام می دهد.
نرخ هاي سود 

وی در پاسخ به سوالی درباره نرخ سود تسهیلات مسکن بر اساس مصوبات جدید شورای پول و اعتبار اظهارداشت: نرخ سود این تسهیلات براساس نرخ های قبلی شورای پول و اعتبار است؛ بر این اساس نرخ سود تسهیلات برای کسانی که سپرده گذاری کرده اند از 8.5 درصد تا 12.5 درصد و نرخ تسهیلات حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن (تسه) 17 درصد و نرخ تسهیلات بدون سپرده جعاله 18 درصد است.
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی همچنین درباره اقدامات انجام گرفته برای جلوگیری از تاثیرگذاری این تسهیلات بر افزایش نرخ اوراق حق مقدم استفاده از تسهیلات مسکن (تسه) در فرابورس، تصریح کرد: با توجه به مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر اجازه همه بانک‌ها برای عرضه اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، مقرر شد تا بانک‌ها با ارائه گزارشی به بانک مرکزی از این امکان برخوردار شوند.

درخواست سه بانك براي عرضه اوراق تسه
وی افزود: بر این اساس تاکنون سه بانک به منظور عرضه اوراق تسه در فرابورس به بانک مرکزی درخواست داده‌اند که پس از بررسی و ارائه مجوز به این بانک‌ها، حجم عرضه اوراق تسه در فرابورس افزایش یافته و به این ترتیب بازار این اوراق متعادل خواهد شد
 اقساط معادل اجاره ملك در شهرهاي بزرگ
میرمحمد صادقی درباره میزان اقساط تسهیلات جدید گفت: نحوه پرداخت اقساط این تسهیلات به‌گونه‌ای تعیین شده که چنانچه زوجین بخواهند آن را با شرط پلکانی پرداخت کنند، توانایی آن را داشته باشند؛ میزان این اقساط تقریبا با اجاره یک ملک در شهرهای بزرگ یکسان خواهد بود.

ابلاغ مصوبات جدید تا دو هفته آینده
این مقام مسئول در بانک مرکزی با بیان اینکه مصوبات شب گذشته شورای پول و اعتبار هنوز به شبکه بانکی ابلاغ نشده است، تصریح کرد: ابلاغ مصوبات جدید شورای پول و اعتبار به بانک مسکن و بانک های تجاری تا اوایل هفته آینده انجام می شود؛ پس از آن باید دستورالعمل داخلی بانک‌ها بر روی این مصوبات ارائه و به شعبات سرپرستی ابلاغ شود که این فرایند به احتمال زیاد دو هفته به طول خواهد انجامید.
وی از متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن درخواست کرد که دقت داشته باشند که هنوز هیچ ابلاغیه و یا آئین‌نامه اجرایی برای مصوبات جدید شورای پول و اعتبار به بانک‌ها ابلاغ نشده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: به بانک‌ها اجازه داده شده تا در دوره بازپرداخت اقساط خودشان برنامه‌ریزی کنند و این در حالی است که نظر بانک مرکزی در این زمینه این است که حتی‌المقدور برای سپرده‌های تعهدی زوجین تا سقف 12 سال در نظر گرفته شود.
وي اظهار داشت: شوراي پول و اعتبار در راستای کمک به رونق تولید و اشتغال در جامعه و به منظور تقویت تامين مالي بخش مسکن و افزایش قدرت خريد مسکن خانوارها با افزايش سقف تسهيلات بدون سپرده به زوجين موافقت کرد.به اين ترتيب بانک مسکن مي‌تواند به استفاده کنندگان تسهيلات از محل اوراق گواهي حق تقدم مسکن علاوه بر سقف تسهيلات فعلي، مبلغ 10 ميليون تومان براي خريد مسکن انفرادي و مبلغ20 ميليون تومان بيش از رقم قبلي براي خريد مسکن توسط زوجين پرداخت کند.همچنين شوراي پول و اعتبار با تجميع تسهيلات فروش اقساطي مسکن از محل حساب‌هاي صندوق پس‌انداز مسکن، پس‌انداز مسکن جوانان و صندوق پس‌انداز ساخت مسکن با تسهيلات مسکن بدون سپرده، حداکثر معادل سقف تسهيلات خريد مسکن بدون سپرده بر روي يک واحد مسکوني، موافقت كرد.
وي اظهار داشت: به منظور مساعدت به دارندگان انواع حساب‌هاي صندوق پس‌انداز مسکن که تا کنون از تسهيلات استفاده نکرده‌اند، این امکان برای آنها فراهم می‌شود تا ضمن استفاده از امتياز تسهيلات حساب خود، مابه‌التفاوت تا سقف ۶۰ ميليون تومان از محل تسهيلات بدون سپرده دريافت کنند.همچنين تجميع امتياز تسهيلات براي زوجين دارنده حساب پس‌انداز مسکن جوانان بانک مسکن، منوط به رعايت سقف اعطاي تسهيلات متناسب با هر حساب (براساس امتياز حاصله زوجين) جهت اعطاي تسهيلات مسکن براي يک پلاک ثبتي موافقت شد.
وي افزود:  زوجين دارنده حساب هاي پس‌انداز مسکن جوانان مي‌توانند طبق امتياز حساب خود و رعايت حداکثر سقف تسهيلات متعلقه به آن حساب، مشترکاً براي خريد يک واحد مسکوني اقدام کنند. به عنوان مثال زوج و زوجه دارای امتیاز تسهیلات انفرادی هرکدام ۴۰ میلیون تومان می‌توانند به صورت مشترک 80 ميليون تومان  تسهیلات خرید بر روی یک واحد مسکونی دریافت کنند.

ورود بانك توسعه تعاون به بازار مسكن
مير محمد صادقي گفت: چنين از مهمترين مصوبات شوراي پول و اعتبار اجازه به بانك توسعه تعاون براي ورود به بخش مسكن بود بطوريكه مقرر شد  با توجه به رسالت بانک توسعه تعاون در اعطاي تسهيلات به تعاوني‌ها و همچنين در جهت ايجاد تحرک در بخش مسکن، با درخواست آن بانک جهت اعطاي تسهيلات ساخت و خريد مسکن به تعاوني‌هاي مسکن، با رعايت ساير ضوابط و مقررات بانکي، موافقت به عمل آمد. بر اين اساس مصوبه مورخ 29 ارديبهشت 94  شوراي پول و اعتبار بابت امکان اعطاي تسهيلات خريد مسکن تا سقف تسهیلات در شهر تهران معادل 60 ميليون، مراکز استان و شهرهاي بالاي ۲۰۰ هزار نفر جمعيت معادل ۵۰  ميليون  تومان، ساير مناطق شهري معادل 40 ميليون تومان  قابل اقدام می‌باشد. همچنین امکان اعطاي تسهيلات ساخت تا ۸۰ درصد هزينه ساخت مسکن به بانک توسعه تعاون نیز تسري مي‌يابد. به این ترتیب، بانک توسعه تعاون نیز می‌تواند نسبت به اعطای تسهیلات خرید و ساخت مسکن به تعاونی‌های مسکن اقدام کند.همچنين افزایش سقف‌ فردی تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار (بجز برای حساب‌های تعهدی بانک مسکن) با رعایت تعادل منابع و مصارف بانک‌های عامل قابل اقدام است.