:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۳.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
با ظرفيت توليد 12 ميليون ليتر بنزين در روز

خودكفايي بنزين در سايه برجام و افتتاح فاز نخست پالايشگاه «ستاره خليج‌فارس»

متر از 5 سال بعد از آنكه محمود احمدي‌نژاد رييس دولت دهم در كنار مسعود ميركاظمي وزير وقت نفت با بهره‌برداري از طرحي موسوم به «طرح ضربتي افزايش توليد بنزين» ادعا كردند كه ايران را در اين سوخت خودكفا ساخته‌اند، حسن روحاني رييس دولت يازدهم همراه با بيژن زنگنه وزير نفت از فاز نخست پالايشگاه ستاره خليج‌فارس بهره‌برداري كردند تا ايران بدون هيچ حرف و حديثي، ديگر واردكننده بنزين نباشد
کد خبر: ۹۱۱۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۹
اقتصاد گردان - حسن روحاني رييس‌جمهوري در مراسم افتتاح فاز نخست پالايشگاه ستاره خليج‌فارس كه ظرفيت توليد بنزين در ايران را روزانه 12 ميليون ليتر افزايش مي‌دهد اين طرح را نماد تعامل، برابري و دست دوستي دولت با همگان دانست. اين اشاره رييس‌جمهوري به حضور شركت فرادست انرژي فلات از زيرمجموعه‌هاي قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا در نقش پيمانكار پالايشگاه ستاره خليج‌فارس بود. رييس‌جمهوري همچنين در سخنانش در مراسم افتتاح فاز نخست اين پالايشگاه گفت كه اگر برجام نبود ستاره خليج‌فارس هيچ وقت افتتاح نمي‌شد. 

    

عكس‌ها واضح و گويا هستند. مداركي انكارناپذير كه روايتي دقيق از اتفاق‌هاي رخ داده در گذشته را به ما منتقل مي‌كنند. محمود احمدي‌نژاد رييس‌جمهور وقت با كت و شلوار خاكستري، كنار مسعود ميركاظمي نخستين وزير از سه وزير نفت او در فاصله 4 سال، ايستاده است. تصوير كوه دماوند پشت سر آن‌ها قرار دارد و روي آن نوشته شده است: «مراسم تجليل از تلاشگران طرح ضربتي توليد بنزين». اين عكس متعلق به مهر ماه سال 1389 است. چند ماه پس از آنكه مسوولان دولت، با شدت گرفتن تحريم‌ها عليه ايران و قطع امكان واردات بنزين، تصميم گرفتند دست به توليد اين سوخت از واحدهاي پتروشيمي بزنند. اقدامي كه در جهان هرگز رخ نداده بود و از همان ابتدا با انتقاداتي فراوان روبه‌رو شد. دولت وقت اما گوشي براي وقع نهادن به انتقادات نداشت و با عرضه سوختي خطرناك موسوم به «بنزين پتروشيمي» وضعيت آلودگي هواي تهران در سال 1389 را به مرحله‌يي به‌شدت بغرنج رساند. اما آن روزها هنوز براي مشخص شدن ابعاد واقعي آسيب‌هاي بنزين پتروشيمي زود بود. اندك اندك پاي «سرطان‌زا» بودن اين نوع سوخت به ميان آمد و در نهايت مشخص شد حتي طرحي كه مجري توليد بنزين پتروشيمي در ابتدا به دولت ارائه كرده بود رعايت نشده و در واقع مهم‌ترين بخش كار كه مربوط به اصلاح و حذف آلاينده‌هاي اين بنزين مي‌شد، حذف شده است.

اين عبارات، پيشينه‌يي از وضعيت ايران كه روزانه چيزي حدود 65 ميليون ليتر مصرف بنزين داشته و تاكنون مجبور به واردات اين سوخت بوده است را نشان مي‌دهد. با روي كار آمدن دولت يازدهم، بنزين پتروشيمي كه حالا سرطان‌زا بودن آن بر همه معلوم شده بود از چرخه حذف شد و مسوولان تصميم گرفتند به جاي چنين طرح‌هاي كوتاه‌مدت و بي‌نتيجه‌يي، به طرح ستاره خليج‌فارس كه از سال 1385 آغاز به كار كرده اما بلاتكليف مانده بود سر و سامان بدهند.

روز گذشته، روز به نتيجه رسيدن اين تلاش‌ها و درخشش ستاره در آسمان خليج‌فارس بود. فاز نخست اين پالايشگاه ديروز و با حضور حسن روحاني رييس‌جمهوري و بيژن زنگنه وزير نفت به افتتاح رسيد تا كابوس تحريم دوباره بنزين و اثرات آن، براي هميشه از آسمان ايران رخ بربندد.

به گزارش صفحه لايو اينستاگرام رييس‌جمهوري، حسن روحاني در اين مراسم در ابتداي سخنان خود عنوان كرد: امروز روز باشكوهي است چون علاوه بر ميلاد اباعبدالله(ع) و روز ملي خليج‌فارس، روز شروع خودكفايي كشور در بنزين است. وي ادامه داد: سلام بر جاي‌جاي اين استان عزيز و دلاور هرمزگان، اينجا سرزمين دلاوري‌ها و ايستادگي‌ها و بندر مبارزه با استعمار خارجي‌هاست.

روحاني با بيان اينكه ما در خرداد 92 با هم براي آزادي ايران عزيزمان پيمان بستيم، افزود: ما پيمان بستيم تا دست به دست هم بدهيم و اموال ايران را كه در جاي‌جاي جهان توقيف شده بود آزاد كنيم و به ايران بازگردانيم.

وي در ادامه عنوان كرد: فاز نخست پالايشگاه ستاره خليج‌فارس، يكي از افتخارات صنعت نفت ايران خواهد بود. تمامي تجهيزات اصلي اين پالايشگاه سال‌ها پيش خريداري شده بود، اما در كشورهاي مختلف توقيف بود و اگر برجام نبود اين پالايشگاه هيچ وقت افتتاح نمي‌شد. آنها كه مي‌گويند آثار برجام را نديده‌ايم امروز به پالايشگاه ستاره خليج‌فارس بيايند و ببينند كه همه تجهيزات خريداري شده نه تنها به ايران آمده كه نصب هم شده است.


روحاني در ادامه يادآور شد: «اگر قبل از برجام مي‌توانستيم تحريم‌ها را دور بزنيم و تجهيزاتي وارد كنيم اگر اين تجهيزات خراب بود به گردن خودمان مي‌افتاد. اما امروز سازنده تجهيزات بايد آنها را سالم به ملت تحويل بدهد. عهد ما با هم در خرداد 92 اين بود كه راهي را انتخاب كنيم كه اموال ايران را حراست كنيم و با هم قدمي ‌برداريم تا پروژه‌هاي مهم كشورمان افتتاح شوند.»

وي در پاسخ به كساني كه از افتتاح پروژه‌ها در اين چند ماه انتقاد مي‌كنند، تصريح كرد: «بعضي‌ها فكر مي‌كنند كه افتتاح كردن مثل زدن كليد يك لامپ است. براي پروژه‌ها چندين سال تلاش شده است. اين پالايشگاه از سال 86 شروع شده و تا سال 92 معادل 40 درصدش تكميل شده بود. آن هم قسمت‌هايي مثل لوله‌كشي و منابع ساخته شده و بسياري از تجهيزات در آن نبود. ما هر طرحي كه تكميل شود را به خاطر دلواپس‌ها يك روز هم صبر نمي‌كنيم و افتتاح مي‌كنيم.» رييس‌جمهوري در ادامه به كنايه گفت: «فكر مي‌كرديم دلواپس‌ها براي برجام دلواپس هستند اما بعد ديديم كه براي افتتاح هم دلواپس‌اند»

اين كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم اضافه كرد: « اين پالايشگاه در كنار عسلويه جزو پروژه‌هايي بود كه من هر هفته آن را دنبال و از وزير نفت درباره‌اش سوال مي‌كردم. دولت يك‌ميليارد و 400 ميليون دلار براي اين پالايشگاه هزينه كرده كه فاز نخست آن روز تكميل شده و اكنون مورد افتتاح قرار مي‌گيرد» رييس‌جمهوري افزود: «ان‌شاءالله طي يكي دو هفته آينده توليد بنزين در اين پالايشگاه روزانه به 12 ميليون ليتر خواهد رسيد.»

گفتني است كه با افتتاح ستاره خليج‌فارس ابتدا طرح به صورت پايلوت و با ظرفيتي كه اندكي كمتر از ظرفيت اسمي است شروع به كار كرده و با گذشت مدتي به ظرفيت اسمي كه 12 ميليون ليتر در روز است، خواهد رسيد.



 نه به بنزين آلوده

رييس‌جمهوري با اشاره به اتفاق‌هاي ناگوار رخ داده در ايران در زمينه بنزين عنوان كرد: «در خرداد 92 پاي صندوق راي رفتيم تا كشورمان به جاي مصرف بنزين آلوده، بنزين سالم مصرف كند و در گازوييل و بنزين به خودكفايي برسيم. ما امروز گازوييل وارد نمي‌كنيم بلكه صادر هم مي‌كنيم و به‌زودي تا پايان امسال نه تنها بنزين را وارد نخواهيم كرد بلكه به‌تدريج به صادرات آن خواهيم پرداخت.»

اين كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري با يادآوري سال 92 عنوان كرد: «در آن سال نخستين غصه من اين بود كه چگونه گندم موردنياز مردم را تامين كنيم. اوايل تير 92 كه هنوز مسووليت را به‌عهده نگرفته بودم نخستين گزارش نيروي انتظامي به من اين بود كه در برخي استان‌ها ذخيره گندم تنها براي سه روز است.»

 رييس دولت يازدهم افزود: «يكي، دو هفته كار من اين بود كه تلاش كنم كالاهاي اساسي تامين شود تا مردم با مشكل مواجه نشوند. اما امروز ما 8ميليون تن گندم در انبارهاي‌مان داريم و در سال 95 براي نخستين‌بار در گندم صادركننده شديم و 3ميليون تن آماده صادرات بود كه بخشي از آن را صادر كرديم.»

وي در ادامه بيان كرد: «بعضي‌ها شعار مي‌دادند و مي‌گفتند «قدرت ملي»، ما كمتر حرف زديم اما به جاي آن انبار سلاح‌هاي استراتژيك ما در طول اين سه سال و نيم به اندازه 10 سال قبل پر شد. ما راهي را شروع كرده‌ايم كه شعار ندهيم بلكه عمل كنيم. راهي كه آزادي ملت ايران را تضمين كنيم و خرافه‌گرايي را كنار بگذاريم.»

روحاني افزود: «ما براي نخستين‌بار در دولت يازدهم شاهد شروع به كار 700هزار خانم بوديم. ما با هم عهد بستيم كه با سلاح‌هاي قوميتي، مذهبي، استاني و شرق و غرب را از بين ببريم. اكنون از شما مي‌پرسم كه آيا شيعه و سني امروز بيشتر احساس برادري مي‌كنند يا در سال 91 يا اقوام مختلف ايراني امروز بيشتر احساس انسجام و وحدت ملي مي‌كنند يا در سال 91؟ و مردم ايران امروز احساس امنيت بيشتري مي‌كنند يا در سال 91؟»

اين كانديداي انتخابات با بيان اينكه سايه شوم جنگ و ناامني به دست ملت ايران، رهبري معظم انقلاب و انسجام و يكپارچگي و حضور يكايك مردم ايران برداشته شد، تاكيد كرد: «ما با اين وحدت توانستيم زنجيره‌هاي مختلف حصر و تحريم را باز كنيم. آن زمان كه كشتي‌هاي بزرگ ما نمي‌توانستند در بندرعباس پهلو بگيرند را به ياد بياوريم. اما امروز كشتي‌هاي بزرگ ما در بندرعباس و بندر رجايي به‌راحتي پهلو مي‌گيرند.»

رييس‌جمهوري در ادامه عنوان كرد: «ما نمي‌خواهيم راهي را كه در سال 92 شروع كرديم، رها كنيم و نمي‌خواهيم به عقب و به سال‌هاي 90 و 91 برگرديم. ما مي‌خواهيم به سمت آزادي و عزت ملت ايران حركت كنيم. ما بايد مشكلات كشور را حل كنيم.» او افزود: «البته قبول داريم كه در طول دولت يازدهم تنها برخي مشكلات را حل كرده‌ايم و در بسياري از اين زمينه‌ها در نيمه راه هستيم، اما قله پيروزي را در وسط راه مي‌بينيم.»

رييس‌جمهوري خطاب به مردم گفت: «ما به دره ركود، دره تورم، دره تحريم و دره قطعنامه‌هاي سازمان ملل عليه ايران برنمي‌گرديم چون قله پيروزي را مي‌بينيم و بين راه هستيم و اين راه را تا پيروزي در 1400 ادامه مي‌دهيم.»

وي در ادامه با اشاره به سفري كه نوروز امسال به روسيه داشته است، گفت: «در سفرم به مسكو يكي از اهدافم اتصال بندرعباس به مسكو بود كه با دولت روسيه برنامه‌ريزي كرديم بخش بزرگي از كالاهاي روس كه مي‌خواهد از اقيانوس هند عبور كند به بندرعباس بيايد و با قطار و ريل به مناطق اروپايي و شرقي حمل شود. ما بايد ايران را مسير ترانزيتي بزرگ شمال و جنوب منطقه قرار دهيم كه اين كار بدون اميد و وحدت امكان‌پذير

نيست.»

اين كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري در بخش ديگري از صحبت‌هايش تصريح كرد: «آنها مي‌گويند كه ما شغل ايجاد مي‌كنيم در 8 سال قبل خودشان و دوستان‌شان امتحان‌شان را پس دادند. آن زمان كه قيمت نفت چند برابر بود چند شغل درست كرديد؟ دولت يازدهم باوجود سختي‌ها و مشكلات در سال‌هاي 94 و 95 حداقل سالي 640هزار شغل جديد براي مردم درست كرده است. در دولت قبل مسوولان فقط اعلام مي‌كردند اما ما چيزي را از خودمان اعلام نمي‌كنيم، بلكه رييس‌جمهور شما با استناد به مركز آمار صحبت مي‌كند.»

حسن روحاني روز گذشته با تاكيد فراوان روي اين نكته كه «وحدت» و «انسجام» اكنون بيش از هر زمان ديگري براي ايران لازم است، عنوان كرد همان‌طور كه وحدت در به نتيجه رساندن پالايشگاه ستاره خليج‌فارس نشان داد، ايران براي حضور در جهان و براي اينكه به ديگران نشان دهد كه نمي‌توانند چشم طمع به ايران داشته باشند.

او در ادامه افزود: «آنچه در اين پالايشگاه مي‌بينيم ثمره تلاش است، قول ما به مردم اين بود كه از همه توان و از همه نظرات بهره‌برداري و استفاده كنيم. حضور قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا در اين طرح نيز در همين راستا صورت گرفت.»

رييس‌جمهوري در ادامه با استناد به ماده 147 قانون اساسي عنوان كرد: «طبق اين ماده دولت «بايد» در زمان صلح از امكانات و تجهيزات نيروهاي مسلح براي توليد، آموزش، جهاد و... بهره ببرد.» او البته در تكميل صحبت‌هايش اين توضيح را افزود كه منظور از قانون‌گذار در آن سال در ماده 147 ارتش بوده كه امكانات و تجهيزات در اختيار داشته است اما اكنون با توجه به تغيير شرايط در مورد تمام نيروهاي مسلح صدق مي‌كند.

كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري دور دوازدهم در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود از سرمايه‌گذاران اين طرح كه شامل صندوق بازنشستگي صنعت نفت و شركت سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي و يك شركت اندونزيايي هستند بابت فراهم‌سازي زمينه به نتيجه رسيدن اين طرح تشكر كرد.

حسن روحاني در انتها ابراز اميدواري كرد كه با هر چه سريع‌تر به نتيجه رسيدن فازهاي 2 و 3 پالايشگاه ستاره خليج‌فارس، ظرفيت توليد بنزين ايران به جاي 12ميليون ليتر افزايش با 36ميليون ليتر افزايش روبه‌رو شده و ايران را به صادركننده بنزين تبديل كند.

اين كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري در پايان اظهار كرد: «امروز روز تاريخي ملت ايران است كه به دست شما ساخته مي‌شود. صندوق آرا در 29 ارديبهشت بايد فرياد از عظمت ايران بزند. ما مسير خودكفايي، عزت، ايستادگي، توليد، پيشرفت و آرامش را ادامه خواهيم داد. دوباره ايران... دوباره اسلام... دوباره اعتدال و دوباره اميد.»



 باز شدن گره كور ستاره خليج‌فارس

در اين مراسم همچنين بيژن زنگنه وزير نفت با اشاره به اينكه پس از سال‌ها تلاش در دولت‌هاي گذشته و بيش از سه سال تلاش مستمر در دولت كنوني، هم‌اكنون مي‌توانيم توليد بنزين با كيفيت و اكتان بالا در پالايشگاه ستاره خليج‌فارس را جشن بگيريم، گفت: راه توسعه كشور روشن است.

 به گزارش شانا، او نيز مانند حسن روحاني نقش تعيين‌كننده برجام در به نتيجه رسيدن ستاره خليج‌فارس را مورد تاييد قرار داده و عنوان كرد: «البته درست است كه تحريم‌ها بسيار آزار‌دهنده بود، اما مشكلات مديريتي هم در تاخير بهره‌برداري از اين پروژه تاثير داشته است.»

وزير نفت ادامه داد: «زماني كه كارم را در دولت يازدهم شروع كردم، اين طرح كلافي سردرگم با گره‌هاي كور بود كه باز كردن آن به تلاش همه نياز داشت.» وي با بيان اينكه از كل هزينه انجام شده در اين طرح تنها ١,٤ميليارد دلار آن در دولت يازدهم هزينه شده، اظهار كرد: ما سعي كرديم به صورت قطره چكاني از منابع مالي استفاده كنيم، اما طرح نسبت به گذشته پيشرفت بسيار بهتري داشت.وزير نفت همچنين از سردار عبداللهي به‌عنوان «دوست و برادر خوبم» در قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا(ص) ياد و قدرداني كرد و گفت: اين موضوع را نخستين‌بار است كه مي‌گويم، وقتي در سال ٩٢ به وزارت نفت برگشتم خيلي‌ها دوست داشتند ميان وزارت نفت و قرارگاه دعوا درست كنند، تحريك هم كردند، اما تاكيد مي‌كنم در تمام اين مدت چيزي جز صفا و دوستي ميان ما حاكم نبود چون خواسته هر دو ما، سربلندي ايران عزيز است.