:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
در ديدار نمايندگان ژرمن‌ها با نمايندگان بخش خصوصي اتاق تهران حاصل شد

3 دستاورد تجاري ايران و آلمان

هياتي صنعتي- تجاري از ايالت باوارياي آلمان براي سومين بار براي توسعه و بهبود مراودات اقتصادي ايران و آلمان به تهران آمدند. اتحاديه اقتصاد و صنعت باوارياي آلمان كه طي اين سال‌ها به دنبال افزايش مراودات تجاري و صنعتي خود با ايران بود، از سه دستاورد مهم تجاري بين دو كشور رونمايي كرد.
کد خبر: ۹۱۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۷
اقتصاد گردان - يك افتتاح دفتر اتحاديه اقتصاد و صنعت باواريا در اتاق تهران، مورد دوم بحث سرمايه‌گذاري بلندمدت ژرمن‌ها در حوزه صنايع كوچك و متوسط بود. سومين دستاورد اين سفر اقتصادي به بحث مبادلات پولي و مالي بر مي‌گردد كه قرار شد كه طي ماه‌هاي آينده، تاسيس بانك‌هاي سينا و خاورميانه در شهر مونيخ نهايي شود.



 ژرمن‌ها به تهران آمدند

ايالت باواريا كه پايگاه اصلي بسياري از بنگاه‌هاي قدرتمند صنعتي آلمان است، از سال گذشته اعزام هيات‌هاي تجاري به تهران را در دستور كار خود قرار داده و روابط دوجانبه نزديكي را با اتاق تهران برقرار كرده است. از اين رو، روز گذشته يك هيات تجاري با حضور 16 نفر از مديران عامل شركت‌هاي صنعتي بزرگ مهمان فعالان بخش خصوصي ايران بود. در راس اين هيات «برترام بروسارت» رييس اتحاديه صنعت و اقتصاد باواريا و «ماركوس ويتمان» قائم‌ مقام امور بين‌الملل وزير اقتصاد ايالت باواريا حضور داشت.

از طرفي، سفر اين هيات اقتصادي براي ايران داراي اهميت فراوان است؛ چراكه اين كشور نخستين كشور اروپايي است كه پس از برجام توانسته به ليست پنج شريك اول تجاري ايران راه پيدا كند. بطوري كه آمار گمرك نشان مي‌دهد، سال 1395، آلمان پنجمين كشور از نظر ميزان واردات و هفدهمين كشور از نظر صادرات براي ايران بوده است. همچنين بررسي عملكرد صادرات و واردات ميان ايران و آلمان نشان مي‌دهد، حجم صادرات و واردات بين دو كشور در سال گذشته با رشد چشمگيري روبه‌رو بوده است به صورتي كه ميزان واردات ايران از آلمان به بيش از 1.8ميليارد دلار و صادرات به اين كشور به 321 ميليون دلار رسيده است.

رييس اتاق بازرگاني، صنايع و معادن تهران در همايش مشترك فعالان اقتصادي ايران و آلمان، با اشاره به رفت‌وآمد هيات‌هاي تجاري بين دو كشور از افزايش 30درصدي مراودات تجاري ايران و آلمان در يك سال خبر داد و گفت: خوشبختانه سطح روابط اقتصادي دو كشور روندي فزاينده دارد اما از نظر ما سرعت افزايش مراودات چندان بالا نيست و هنوز به سطح پيش از تحريم‌ها و سال‌هاي ميانه دهه 2000ميلادي نرسيده

است.

مسعود خوانساري همچنين تاكيد كرد كه هنوز مشكل اصلي در توسعه روابط مسائل بانكي است كه بايد هم‌چنان در كانون توجه دو طرف قرار گيرد؛ چراكه با وجود مشكلات بانكي، روند افزايشي روابط دوجانبه تجاري سرعت نمي‌گيرد. خوانساري افزود: همچنين برابر گزارش‌هايي كه به اتاق تهران رسيده است، روند صدور ويزا براي فعالان بخش خصوصي در سفارت آلمان سخت و طولاني است كه با توجه به روابط خوب دو كشور و تلاش بخش خصوصي ايران و آلمان براي بهبود روابط، به نظر مي‌رسد بايد اين روند تسهيل و بسيار كوتاه‌تر شود.

خوانساري خواستار سرعت‌دهي بيشتر از سوي دولت و بخش خصوصي آلمان به روند توسعه روابط اقتصادي شد و گفت: با وجود اينكه آلمان‌ها زودتر از ساير كشورهاي اروپايي براي توسعه روابط خود با ايران اقدام كردند اكنون مي‌بينيم مشاركت فرانسه و ايتاليا در پروژه‌هاي اقتصادي سرعت بيشتري گرفته است.

از سوي ديگر دبيركل اتاق بازرگاني، صنايع و معادن ايران درباره انجام سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك با ژرمن‌ها گفت: سفرهاي متعددي مقامات دو كشور طي دو سال اخير انجام دادند كه اين عزم، اراده و حمايت دو سويه را براي برداشتن گام‌هاي موثر براي توسعه همكاري‌هاي سودمند مي‌طلبد. بهمن عشقي بااشاره به حجم مبادلات تجاري دو كشور طي سال‌هاي 2013تا 2015ميلادي گفت: مجموع حجم صادرات تجاري دو كشور طي سال‌هاي 2013تا 2015سالانه به طور متوسط 4/2ميليارد يورو بوده و پس از آن نيز به دنبال برقراري ارتباطات بيشتر از طريق تبادل هيات‌هاي تجاري از ژانويه تا نوامبر 2016ميلادي صادرات بنگاه‌هاي ايالات باواريا به ايران 33درصد افزايش پيدا كرده، كه اين ميزان افزايش بيشترين رشد را از سال 2011ميلادي تاكنون نشان مي‌دهد. دبيركل اتاق بازرگاني، صنايع و معادن ايران در ادامه توضيح داد: اين ميزان رشد تجاري در يك دوره كمتر يك سال با وجود وجود تحريم‌ها خود نشان‌دهنده اين واقعيت است كه تجار و بازرگانان ايراني با درنظر گرفتن ظرفيت‌هاي بالقوه تجاري –فني خود اين آمادگي را دارند تا نسبت به احيا، برقراري و توسعه روابط تجاري پايدار با شركاي آلماني خود در كوتاه‌ترين زمان اقدام و جهت تغيير يا اصلاح مسير تجاري با شرق و بازگشت با همكاري‌هاي ديرينه با اروپا مبادرت

ورزند.

دبيركل اتاق بازرگاني ايران اظهار كرد: در سايه همين تحولات تعدادي از شركت‌هاي باواريايي و نيز ايراني دفاتر نمايندگي خود در تهران و مونيخ داير و مشغول فعاليت‌هاي كاري خود شده‌اند. وي با اشاره به استفاده از ظرفيت‌هاي فني اين كشور افزود: برخورداري ايالت باواريا از توان فني پيشرفته در صنايع مهم و زيربنايي لزوم ارتباط مستمر دو كشور را جهت تكميل طرح‌هاي در دست اجرا و راه‌اندازي ساير طرح‌ها ي توسعه صنعتي در ايران ايجاب مي‌كند. درحقيقت اين ايالت مي‌تواند با سرمايه‌گذاري و مشاركت در توسعه حوزه‌هاي نفت و گاز ايران بخشي از نياز خود به منابع انرژي را برطرف كند. عشقي با اشاره به فرصت‌هاي ايران در دوران برجام براي سرمايه‌گذاران آلماني گفت: فرصت‌هاي زيادي براي آلماني‌ها جهت همكاري در زمينه سرمايه‌گذاري، انتقال فناوري، مهندسي، آموزشي و ارائه خدمات در حوزه‌هاي نيروگاهي، انرژي تجديدپذير، حمل و نقل، كشاورزي و صنايع غذايي، مديريت منابع آب و فاضلاب، بهداشت و درمان وجود دارد.

او در ادامه با اشاره به بهبود شاخص‌هاي اقتصادي ايران افزود: به اذعان آمار و ارقام، اقتصاد ايران پس از يك دوره نسبتا طولاني ركود، اكنون با حصول تورم تك‌رقمي، رشد اقتصادي 6.6 درصدي و كنترل نوسانات نرخ ارز در جهت رشد و توسعه اقتصادي قرار دارد و ورود سرمايه خارجي از سوي هر كشور ديگري، مي‌تواند به مثابه يك فعاليت

برد-برد تلقي شود.

در برنامه ششم توسعه، ايران سالانه نيازمند جذب 50 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري خارجي است و اميدواريم اتاق تهران بتواند زمينه همكاري‌هاي اقتصادي و ورود سرمايه‌گذاران به كشور را فراهم كند.

دبيركل اتاق تهران در بخش ديگري از سخنانش روي مسائلي كه مانع توسعه مناسبات اقتصادي مي‌شود، دست گذاشت و گفت: از مدت‌ها پيش، انطباق بانك‌هاي ايران با استانداردهاي نظام بانكداري بين‌المللي آغازشده و كماكان در حال انجام است. همچنين سوئيفت براي بانك مركزي ايران و تعداد زيادي از بانك‌هاي ايراني برقرار شده و بيش از 200بانك كوچك و متوسط بين‌المللي، روابط كاري خود را با بانك‌هاي ايراني آغاز كرده‌اند كه نتيجه آن كاهش هزينه تبادلات و تسريع پرداخت‌ها بوده است. عشقي گفت: اين انتظار وجود دارد كه روند انطباق به زودي طي شده و با حمايت كشورهاي عضو اتحاديه اروپا، بانك‌هاي بزرگ بين‌المللي نيز با بانك‌هاي ايراني وارد همكاري شوند.

دبيركل اتاق تهران، برقراري تسهيلات لازم در زمينه اعطاي رواديد به فعالان اقتصادي دوكشور را نيز بر گسترش روابط اقتصادي و حجم مبادلات تجاري دوجانبه موثر دانست و گفت: در راستاي تسريع تحقق اين اهداف، وزارت اقتصاد و دفتر صنعت و اقتصاد ايالت باواريا مي‌توانند طرف خوبي براي رايزني جهت رفع موانع رفت و آمد اعضاي اتاق بازرگاني تهران باشند. همچنين برترام بروسارت با اشاره به افزايش روابط تجاري بين ايران و ايالت باواريا گفت: ما هم دغدغه اين را داريم كه سطح روابط با آنچه در سال 2005 بوده هنوز فاصله دارد اما خوشحالم كه روند مراودات فزاينده است.

در سال قبل صادرات ايالت باواريا به ايران 35 درصد افزايش يافته است. در دو ماه نخست سال 2017 نيز صادرات ما به ايران و واردات ما از ايران هر دو فزاينده بوده است.

رييس اتحاديه اقتصاد و صنعت باواريا با تاكيد بر اينكه حضور آنها در اقتصاد ايران درازمدت و با برنامه خواهد بود، گفت: اين خصلت آلمان‌هاست كه سياست‌هاي بلندمدت و با لحاظ كردن انتفاع هر دو طرف اتخاذ كنند.برخلاف ديگر كشورهاي اروپايي كه ممكن است علاقه‌مند باشند با شركت‌هاي دولتي و بزرگ همكاري داشته باشند، ما به دنبال مشاركت و همكاري با شركت‌هاي كوچك و متوسط هستيم. بروسارت با ابراز اميدواري نسبت به حل شدن مشكلات بانكي بين ايران و آلمان عنوان كرد كه بانك خاورميانه ظرف دو ماه آينده يعني در ماه جولاي، شعبه خود در مونيخ را راه‌اندازي خواهد كرد.

او افزود: بانك سينا نيز در حال پيگيري امور مربوط به افتتاح شعبه در آلمان است كه اميدواريم به زودي به نتيجه برسد. ضمن اينكه بايد اشاره كنم گشايش‌هايي كه در روابط رخ داده است بدون همكاري اتحاديه اقتصاد و صنعت باواريا و اتاق تهران، و چانه‌زني و فشار از جانب ما به وقوع نمي‌پيوست. ما تلاش زيادي كرديم تا بخشي از مسائل حل شود. همان‌طور كه اكنون در مورد مساله افتتاح حساب ايرانيان در آلمان با وزارت اقتصاد در حال مذاكره هستيم كه اين مساله نيز حل شود.



 آلمان‌ها به دنبال همكاري بلندمدت

در ادامه اين نشست، ماركوس ويتمان با بيان اينكه دولت ايالتي باواريا ظرف 25سال گذشته در بسياري از كشورهاي دنيا، دفتر افتتاح كرده است، اعلام كرد كه ايالت باواريا قصد دارد در سال جاري در تهران نيز چنين كاري انجام دهد. قائم‌مقام وزارت اقتصاد ايالت باواريا همچنين خبر داد كه طي ماه‌هاي آينده هياتي تجاري متشكل از خريداران كالا و خدمات ايراني در باواريا به ايران سفر مي‌كنند تا از نزديك با توليدكنندگان ايراني آشنا شوند.