:
كمينه:۲۰.۷۹°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:

حمایت استارت‌آپ‌ها، اشتغال و بهره‌وری را افزايش مي دهد

کسب و کارهای نوین و استارت‌آپ‌ها نقش موثری در ایجاد اشتغال داشته‌اند و کسب و کارها با جذب نیروهای تحصیل کرده می‌توانند بخش مهمی از مسئله اشتغال را حل کنند و باید به این نکته توجه داشته باشیم که کسب و کارهای جدید ضمن آنکه تولید و ایجاد اشتغال می‌کند روش زندگی را هم تغییر می‌دهند و برای مردم رفاه به همراه می آورند.
کد خبر: ۹۱۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۴
اقتصاد گردان - به گزارش نسیم اقتصاد، امروز می‌بینیم که کسب وکارهای جدید شغل‌های زیادی ایجاد کرده‌اند و استارت‌آپ‌های کوچک توانسته‌اند به شرکت‌های بزرگ تبدیل شوند و هر روز هم خدمات تازه‌ای ارائه دهند و افراد جدیدی را استخدام کنند.
 عباس گودرزی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دراین خصوص گفت: دلیل نام‌گذاری پیاپی سالهای اخیر به عنوان اقتصاد مقاومتی، اهمیت اشتغال و مؤلفه‌های اقتصادی است. در سال‌های قبل، با عنوان اقتصاد مقاومتی تا حدی آشنا شدیم. امسال تولید و اشتغال در اولویت برنامه‌های اقتصادی کشور، در نظر گرفته شده است.
این نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای‌اسلامی افزود: اقتصاد مقاومتی، دارای ویژگی‌هایی است که لازم است عدالت‌محور و مردمی باشد. به همین دلیل است که شرکت‌های استارت‌آپی و دانش‌بنیان، برکات زیادی را به اقتصاد کشور هدیه می‌دهند.
وی در ادامه تصریح کرد: افزایش تولید، بروزسانی شدن صنعت و همچنین پیوند علم و صنعت از فواید شرکت‌های استارت‌آپی در رونق اقتصادی و رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی است.
گودرزی با اشاره به وضعیت فعلی نیروهای کار گفت: وظیفه دانشگاه‌ها تربیت نیروی متخصص برای آینده است؛ درحالی که این خیل عظیم نیروی کار، به جای آنکه برای ارتقای اقتصاد و بهره‌وری به کار گمارده شوند، بیکار می‌مانند. ما باید تلاش کنیم نیروی متخصص تربیت شده، با کمترین امکانات و بیشترین بازده، جذب شرکت‌های دانش‌بنیان شوند، اما به دلیل مانع‌تراشی و عدم حمایت‌های مناسب از این گونه شرکت‌ها غافل شده‌ایم.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: توجه ویژه به بخش خصوصی و استارت‌آپ‌ها با حمایت از نیروی کارآمد میسر می‌شود و نتیجه می‌دهد، به طوری که در پارک‌های علم‌وفناوری، نخبگان جوان با ابتکار عمل، خلاقیت و بهنگام‌سازی طرح و ایده، به توفیقات زیادی دست پیدا می‌کنند.
او گفت: متأسفانه با عدم حمایت‌های مناسب قانونی و مالی از استارت‌آپ‌ها تا به حال نتوانسته‌ایم آنگونه که باید، از فواید این شرکت‌های دانش‌بنیان بهره‌مند شویم. این امر مستلزم بازنگری در قوانین و حمایت‌های بیشتر مسئولین است.
نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای‌اسلامی مدعی شد: بسیاری از طرح‌های صنعتی بزرگی که کمترین میزان اشتغال را ایجاد می‌کنند، مشمول دریافت بیشترین میزان وام‌ها هستند. حتی در برخی موارد وام‌های اختصاص داده شده به صنعت موردنظر در مسیرهای غیرمرتبط با کارخانه هزینه می‌شود که در نتیجه آن، به هدررفتن منابع مالی می‌انجامد.
گودرزی در ادامه افزود: به جای هدردادن منابع ملی، با گسترش و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها بسیار بیشتر از دیگر صنایع، می‌توان به ایجاد اشتغال و بهره‌وری دست یافت.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: «در شرایطی که انتظار می‌رود اقتصاد مقاومتی مورد استقبال بیشتری قرار بگیرد تا وضعیت اشتغال و تولید داخلی بهبود پیدا کند، محدود کردن کسب‎وکارهای نوپای داخلی یا حتی فیلتر و مسدود شدن برخی از آنها به دلایل نواقص قانونی روحیه نخبگان را از بین می‌برد.
وی افزود: بسیاری از مسئولین، حوصله گوش دادن به طرح‌ها و ایده‌های جدید را ندارند، یا آن‌طور که باید، به فکر و ایده نخبگان توجه نمی‌کنند که این امر، نیازمند فرهنگ‌سازی در فضای رسانه‌ها است. از طرف دیگر، مدیران تصمیم‌گیر به فکر و خلاقیت بیشتر بها دهند تا مشکلاتی از قبیل اشتغال و تولید که در سال جاری بر آن تمرکز کرده‌ایم برطرف شوند.
عباس گودزی در پایان خاطرنشان کرد: استارت‌آپ‌ها تاکنون در جهت ارتقای سطح رفاه زندگی مردم، گام‌های بسیار بلندی برداشته‌اند. بروزسانی طرح و ایده در فعالیت استارت‌آپ‌ها کاملاً مشهود است و پیوند علم و صنعت نیز وجود دارد؛ به همین دلیل سرمایه‌گذاری و حمایت از آنها گام بلندی در شکوفایی اقتصادی محسوب می‌شود.