:
كمينه:۶.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
اثر وعده هاي غير قابل تحقق نامزدها و افزايش ريسك در بي ثبات كردن بازارها

رشد ملايم نرخ ارز در دولت روحاني و با نوسان بيشتر در دولت ساير نامزدها

رشد دو مرحله اي نرخ ارز بعد از انتخابات در خرداد و مرداد ماه، پيش بيني كارشناسان در مورد اثر سياست اقتصادي نامزدها بر نرخ ارز و ساير دارايي ها
کد خبر: ۹۰۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۷
اقتصاد گردان - بسياري از كارشناسان و فعالان اقتصادي و مردم كوچه و بازار، با توجه به ديدگاه نامزدها و ميزان تحقق يا عدم تحقق وعده هاي نامزدها و ميزان مخارج و هزينه هاي سنگيني كه روي دوش دولت خواهد گذاشت و بي ثباتي در سياست هاي اقتصادي و بازارهاي مختلف راه به همراه خواهد داشت، اين پرسش را مطرح كرده اند كه در صورت پيروزي هر يك از نامزدها، شاهد چه روندي در رشد نرخ ارز، طلا، شاخص بورس و ساير دارايي ها و بازارها خواهيم بود؟ ميزان رشد هزينه حاصل از وعده هاي غير قابل تحقق و افزايش ريسك سياست نامزدها و اثر آن بر بي ثباتي بازارها چقدر خواهد بود و برنامه و سخنان و وعده هاي كدام نامزد، باواقعيت اقتصاد كشور و مصلحت مردم  همخواني دارد؟


كارشناسان ابتدا اين نكته را مطرح مي كنند كه بايد ديد توان كشور و دولت در تجهيز منابع، مخارج و بودجه چقدر است و  دولت چگونه مي تواند با اين منابع محدود، هم هزينه هاي دفاعي  و امنيتي كشور و هزينه جاري كارمندان و سازمان هاي دولتي، يارانه هاي نقدي و... را تامين كند و هم به رشد يارانه ها ومخارج دولت حاصل از وعده هاي نامزدها جواب بدهد؟ وقتي در حال حاضر با اين حجم مخارج كشور، هنوز بودجه عمراني كشور محدود است و به زحمت يارانه هاي نقدي واريز مي شود، چگونه مي توان يارانه هاي نقدي را سه برابر كرد و يا وعده اشتغال زايي را تامين كرد و... 

براين اساس، اين پرسش مطرح است كه بازارهاي مختلف از جمله بازار ارز و طلا نسبت به اين سخنان و وعده ها چه واكنش نشان مي دهد؟ 
هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار پنج شنبه یک میلیون و 221 هزارتومان بوده كه با 1800 تومان افزايش همراه بوده  و هر دلار آمریکا نیز 3762 تومان بوده است .نیم سکه با 7 هزار تومان افت قیمت 679 هزار تومان است و هر ربع سکه بهار آزادی نیز بدون تغییر 378 هزار تومان فروخته می شود. سکه یک گرمی در بازار روز پنج شنبه نسبت به روز قبل هزار تومان بیشتر شده و 256 هزار تومان است.هر گرم طلای 18 عیار 117 هزار و 153 تومان فروخته می شود که به نسبت روز چهارشنبه 277 تومان کمتر است. دلار آزاد با 3 تومان رشد قیمت 3762 تومان، یورو با 13 تومان کاهش 4160 تومان و هر پوند انگلیس نیز نسبت به یک تومان بیشتر شد و 4831 تومان بود
اين نرخ ها نشان مي دهد كه همچنان روند ملايم و طبيعي روزهاي اخير را طي كرده و نسبت به سخنان نامزدها و انتخابات، واكنشي نشان نداده است. اما به عقيده برخي كارشناسان، بعد از انتخابات، قطعا بازار نسبت به نتيجه انتخابات واكنش نشان خواهد داد و اين واكنش البته به صورت تدريجي خواهد بود. 
اگر آقاي روحاني رئيس جمهور دولت دوازدهم شود، بازهم مي توان انتظار داشت كه روند كنوني ادامه يابد و روند رشد نرخ ارز و ساير شاخص ها ملايم و به تدريج و متناسب با تورم باشد و نتيجه عملكرد بازار در سال گذشته نيز نشان داد كه رشد نرخ دلار در نهايت 8.8 درصد در طول يكسال بوده كه متناسب با تورم نقطه به نقطه 9 درصدي بوده است. 
اما اگر ساير نامزدها انتخاب شوند، به خاطر اثر سخنان و برنامه هاي بي ثبات كننده آنها بر اقتصاد كشور، نمي توان شاهد روند ملايم بود و نوسانات و رشد نرخ ها بيشتر از حالت فعلي خواهد بود زيرا انتظار اين است كه اثر تورمي و رشد نقدينگي حاصل از سياست ها و وعده هاي اعلام شده برخي نامزدها را شاهد باشيم و مثلا اگر يارانه ها افزايش يابد قطعا اثر تورمي و بي ثباتي در اقتصاد و نرخ ها را شاهد خواهيم بود زيرا منابع كافي براي پرداخت اين همه يارانه نقدي و ساير مخارج كشور وجود ندارد. 

روند ملايم نرخ ها در دولت روحاني 

ابوذر نجمي كارشناس اقتصادي در پاسخ به اين پرسش كه روند بازار طلا و ارز و ساير دارايي ها با توجه به رقابت هاي انتخاباتي و سخنان نامزدها و احتمال پيروزي آنها در انتخابات را چگونه ارزيابي مي كنيد گفت: تحليل هايي كه كارشناسان در مورد نتيجه انتخابات بر بازار ارز ارائه كرده اند، باتوجه به نتيجه انتخابات متفاوت است و از حالا نمي توان به صورت دقيق در مورد نتيجه قطعي بازار ارز و طلا، بورس و ساير دارايي ها، پيش بيني دقيقي داشت. 
وي افزود: براساس آن كه چه كسي انتخاب خواهد شد وبه عنوان رئيس جمهور منتخب راي مردم راجلب خواهد كرد، نتايج متفاوتي در بازارها مشاهده خواهيم كرد و بسيار اهميت دارد كه چه كسي به عنوان رئيس جمهور انتخاب خواهد شد. 
وي تاكيد كرد: اگر آقاي روحاني به عنوان رئيس جمهور انتخاب شود و دولت ايشان ادامه يابد، براساس تحليل هاي قبلي كه روند ملايم نرخ ارز را پيش بيني كرده ايم، بايد شاهد افزايش ملايم و رشد نرخ دلار و ساير ارزها  و طلا در بازار باشيم. زيرا ميزان تقاضا و عرضه ارز، نقدينگي و تورم، ميزان مبادلات و تجارت خارجي، وضعيت درآمدهاي ارزي  و اثر عوامل بنياني اقتصاد بر نرخ ها، شاهد رشد نرخ دلار و ساير ارزها خواهيم بود كه البته تحولات اقتصاد جهاني، اقتصاد آمريكا، نرخ برابري دلار در برابر سايرارزها، وضعيت بازار نفت و طلا و بورس هاي معتبر جهان و... نيز بر نوسانات و ميزان افزايش نرخ دلار اثرگذار خواهد بود.

وي افزود: اما اگر افراد ديگري جز روحاني و جهانگيري انتخاب شوند، در آن صورت با توجه به نوع ديدگاه ها و سياست هايي كه تاكنون اعلام كرده اند و انضباط در سياست هاي پولي و ارزي و بودجه اي و مخارج دولت را كمتر از دولت روحاني شاهد خواهيم بود، در آن صورت بايد شاهد افزايش بيشتري در نرخ ارز باشيم.
وي تصريح كرد: دولت روحاني وضعيت اقتصاد كشور را از تلاطم ها، تحريم ها، رشد منفي اقتصاد،  و بي ثباتي هاي فراوان به سمت ثبات نسبي هدايت كرد و شاهد انضباط پولي و ارزي، كنترل تورم، كنترل مخارج دولت، كنترل پايه پولي و... بوده ايم و اگرچه هنوز با ركود نسبي در برخي بخش ها مواجه هستيم اما به تدريج اين سياست هاي انضباط مالي و پولي و ارزي، اثر خود را بر بهبود فضاي كسب وكار نشان خواهد داد و هرچند كه نرخ تورم و نرخ ارز با رشد ملايم مواجه خواهند بود اما به مراتب شرايط بهتري نسبت به دولت هاي قبلي با تورم  40 درصدي و رشد اقتصادي منفي و تحريم ها و... داشته ايم.
وي تاكيد كرد: با توجه به آنچه كه در سخنان و ديدگاه هاي ساير نامزدها شاهد هستيم كه افزايش يارانه ها و مخارج دولت و وعده هاي غير قابل تحقق را مطرح كرده اند، روشن است كه در صورت انتخاب آنها، شرايط اقتصادي به سمت عدم ثبات اقتصاد حركت خواهد كرد و اين مسائل قطعا باعث رشد نرخ ارز و سكه و نامطلوب شدن شرايط بورس و ساير بازارها خواهد شد. 
نجمي تصريح كرد: براين اساس، ابتدا بايد مشخص شود كه كدام يك از نامزدها به عنوان رئيس جمهور منتخب از سوي مردم انتخاب مي شود، تا پس از آن بر اساس روش ها و مديران و وزرا و سياست هاي اقتصادي و سياست خارجي آنها بتوان نظر داد كه چه اثري بر تورم، نقدينگي،  بازار ها و به خصوص ارز و طلا و بورس و ساير دارايي ها خواهد داشت. 

رشد دو مرحله اي افزايش نرخ ها بعد از انتخابات 

دكتر سهراب اشرفي كارشناس بازار طلا و ارز در رابطه با وضعيت كنوني بازار گفت: در روزهاي گذشته واكنش خاصي در بازار مشاهده نشده است  و نرخ ارز و طلا همان روند قبلي خود را طي كرده اند.  هم اكنون قيمتها ثابت است . اما با توجه روندهاي گذشته كه در ايام پس از انتخابات شاهد افزايش نرخ ارز بوديم بنابراين رشد قيمتها دور از ذهن نخواهد بود 
وي افزود: با توجه به ارايه برنامه هاي كانديداها كه نشان مي دهد يك برنامه منسجم و جدي و كاربردي براي اقتصاد ندارند به نظر مي رسد كه  روند افزايش قيمت دلار در پيش است 
وي تصريح كرد: نوسان مورد انتظار در دو مرحله اتفاق خواهد افتاد اول در روزهاي ابتداي خرداد ماه كه نتايج اعلام مي شود و نوسان دوم از 12 مردادماه كه زمان روي كارآمدن دولت جديد است شروع و تا اسفندماه نيز ادامه خواهد داشت 
وي گفت: ممكن است شاهد شوكهاي مقطعي و نوسان هاي جزيي ديگري نيز باشيم كه به دليل مسايل بين المللي ايجاد مي شود.  
وي در پاسخ به اين سوال كه محدوده قيمت دلار را بعد از انتخابات و تا پايان سال درچه سطحي ارزيابي مي كنيد گفت: قيمت كنوني دلار در  بازار كف و حداكثر دلار4200 توماني مورد انتظار است بنابراين متوسط نرخ مورد انتظار نيز 3900 تا 4000 تومان براي دلار پيش بيني مي شود 

جدول قیمت انواع سکه و ارز (قیمت‌ها به تومان

نوع سکه و ارز

شنبه

یکشنبه

دوشنبه

چهارشنبه

پنج شنبه

سکه تمام بهار آزادی طرح جدید

۱۲۱۹۴۰۰

۱۲۲۵۵۰۰

۱۲۲۰۶۰۰

۱۲۱۹۳۰۰

1221100

سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم

۱۱۸۶۰۰۰

۱۱۸۸۰۰۰

۱۱۸۸۰۰۰

۱۱۸۶۰۰۰

1186000

نیم سکه

۶۹۲۰۰۰

۶۹۲۰۰۰

۶۸۹۰۰۰

۶۸۶۰۰۰

679000

ربع سکه

۳۸۰۰۰۰

۳۸۲۰۰۰

۳۷۹۰۰۰

۳۷۸۰۰۰

378000

سکه گرمی

۲۵۲۰۰۰

۲۵۳۰۰۰

۲۵۶۰۰۰

۲۵۵۰۰۰

256000

هر گرم طلای ۱۸ عیار

۱۱۷۹۶۱

۱۱۸۲۴۹

۱۱۷۵۰۰

۱۱۷۴۳۰

117153

دلار

۳۷۴۹

۳۷۵۳

۳۷۵۴

۳۷۵۹

3762

یورو

۴۰۶۴

۴۰۹۳

۴۱۲۴

۴۱۷۳

4160

پوند

۴۷۸۹

۴۸۰۵

۴۸۰۹

۴۸۳۰

4831