:
كمينه:۵.۹۹°
بیشینه:۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

تناقض درباره افزایش سهم بیمه های زندگی با اخذ مالیات بر ارزش افزوده

براساس قانونی که از اسفندماه سال گذشته توسط شرکت های بیمه اجرایی شده است، افرادی که بیمه عمر می خرند باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بپردازند.
کد خبر: ۹۰۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
اقتصادگردان- قانون مالیات بر ارزش افزوده از سال ۱۳۸۷ به طور آزمایشی اجرایی شده است. در بیشتر کشورها بویژه کشورهای توسعه یافته، صنعت بیمه مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نمی‌کند و به منظور توسعه صنعت بیمه و افزایش سهم آن از تولید ناخالص داخلی کشور لازم است صنعت بیمه ایران نیز از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شود.

اما در اواخر کار مجلس شورای اسلامی یکی از مهمترین تکالیف صنعت بیمه در برنامه ۵ ساله ششم توسعه افزایش سهم بیمه های زندگی از حدود ۱۲ درصد کنونی به ۵۰ درصد بود.

همزمان با تصویب این موضوع در مجلس، علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز اعلام کرد که دولت در تلاش است تا اخذ مالیات از صنعت بیمه را حذف کند. در تمام دنیا نیز رشته های بیمه ای معاف از مالیات هستند.

یکی از مهمترین وی‍ژگی ها و مزیت های بیمه عمر معاف بودن از هرگونه مالیات بود که با اعمال تغییرات جدید، از جذابیت آن تا حد زیادی کاسته خواهد شد.

بر اساس تغییرات جدید که از اسفندماه سال گذشته آئین نامه آن نیز در اختیار نمایندگی های فروش قرار گرفته، مالیات بر ارزش افزوده به تمامی پوشش های بیمه ای تعلق خواهد گرفت.

تغییرات جدید البته برای آورده اولیه بیمه گذاران، مالیاتی در نظر نگرفته است؛ اما این افراد باید همزمان با پرداخت اقساط ماهیانه یا سالیانه بیمه های عمر خود ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند.

برخی از فعالین صنعت بیمه می گویند همزمان با اعلام این موضوع به افرادی که بیمه نامه عمر و زندگی خریداری کرده اند، با اعتراض آنها مواجه شده اند زیرا در زمان خرید بیمه نامه یکی از مهمترین موضوعات وعده دریافت نکردن مالیات بوده است.

ابراهیم حمیدی مدیرعامل شرکت بیمه ایران معین درباره بخشنامه اخیر اخذ مالیات بر ارزش افزوده از بیمه نامه های زندگی دارای ذخیره ریاضی گفت: این مالیات از بخش پس اندازی بیمه های زندگی دریافت نخواهد شد بلکه مربوط به بخش عمر بیمه نامه است و اخذ این مالیات بر اساس قانون انجام می شود.

با این حال در روزهای اخیر این سوال جدی به وجود آمده است که آیا دریافت مالیات بر ارزش افزوده با سیاست افزایش سهم بیمه های زندگی در تناقض نیست؟ چگونه از صنعت بیمه خواسته می شود تا سهم بیمه های زندگی را از ۱۲ تا ۱۳ درصد کنونی به ۵۰ درصد برساند ولی همزمان با اخذ مالیات و گران کردن بیمه نامه توقع داریم بیمه گذاران برای خرید این نوع بیمه نامه اقبال بیشتری نشان دهند؟

باید توجه داشت که صنعت بیمه در سال های گذشته همواره بدنبال حذف مالیات بر ارزش افزوده از رشته های مختلف این صنعت به ویژه بیمه نامه های اجباری مانند شخص ثالث بوده و هست.