:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۴.۷۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵

مشاور عالی و جانشین شهردار مشهد مطرح کرد؛ حضور ۵۹ شهردار از ۲۴ کشور در اجلاس شهرداران جهان اسلام

۵۹ شهردار از ۲۴ کشور در اجلاس شهرداران جهان اسلام شرکت می‌کنند.
کد خبر: ۹۰۸۳۸
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۴
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- نشست خبری رویداد مشهدالرضا پایتخت فرهنگی جهان اسلام بعداز ظهر امروز یکشنبه ۳ اردیبهشت ماه برگزار شد.

علی‌اصغر عنابستانی (مشاور عالی و جانشین شهردار مشهد) در این نشست با اشاره به روند شکل‌گیری انتخاب پایتخت فرهنگی جهان اسلام گفت: سازمان علمی آموزشی فرهنگی کشورهای اسلامی از سال ۲۰۰۵ با هدف تقویت بنیان و اتحاد و همبستگی و رسیدن به یک انسجام و ارائه مدیریت مشترک اسلامی موضوع انتخاب  پایتخت فرهنگی را در کشورهای اسلامی مطرح کرد. در اولین سال مکه با عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شد و پس از آن هر سال ۳ شهر از منطقه اوراسیا (اروپا و آسیا و آفریقا) و کشورهای عربی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی می‌شود. در سال ۲۰۰۶ نیز اصفهان به عنوان یکی از شهرهای حوزه اوراسیا به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شد. پس از آن تا سال ۲۰۱۷ دیگر هیچ شهری از کشور ما این عنوان را کسب نکرد و امسال مشهد نیز یکی از سه شهر پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شده است.

او انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را یک فرصت و یک تریبون برای ارائه آنچه از هویت تاریخی خراسان و مشهد و ایران به جهان اسلام و کل جهان معرفی و بیان کرد: در حوزه دیپلماسی رسمی خلا و ضعف‌هایی در تعامل با جهان اسلام داریم که با استفاده از دیپلماسی عمومی و شهری و تکیه بر وجوه مشترک فرهنگی و دینی می‌توان آنها را پرکرد. در و اقع جایی که نفوذ دیپلماسی سیاسی جواب نمی‌دهد می‌توان با نفوذ عمومی در اجتماع فرصت مناسبی به دست آورد. همانطور که اشاره شد ما متاسفانه اوضاع خوبی در دیپلماسی با جهان اسلام نداریم که البته تمامی آن به دلیل توطئه‌هایی است که صورت می‌گیرد و می‌خواهند رابطه کشورهای اسلامی را مخدوش کنند.

مشاور عالی و جانشین شهردار مشهد افزود: انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام فرصت برقراری یک دیپلماسی عمومی و ارتباط بیشتر با جهان اسلام را به ما می‌دهد بر همین اساس شهرداری‌ها به‌عنوان یکی از دستگاه‌های عمومی مدیریت شهری برای یک اجلاس سراسری دعوت شده‌اند تا تمدن بزرگ ایرانی اسلامی حوزه خراسان را به جهان اسلام معرفی کنند. جهان اسلام در دوره شکوفایی که دستاوردهای ما حتی دنیا را تا به امروز تحت تاثیر قرار داده از تمدن بزرگ ایرانی اسلامی حوزه خراسان وام گرفته است. بیش از ۶۰ درصد علما، دانشمندان و بزرگان ما دانشمندان تمدن اسلامی از خراسان بزرگ هستند.

عنابستانی تاکید کرد: چه بهتر اگر بتوانیم از این فرصت برای احیا کردن تمدن ایرانی اسلامی در عصر نوین استفاده کنیم. مشهد کلان شهر مذهبی دنیاست بعضی او را به اشتباه دومین کلان شهر مذهبی دنیا می‌دانند اما واقعیت این است که ازنظر بعد مذهبی و وسعت و حجم زائر هیچ شهر دیگری به پای آن نمی‌رسد همچنین از این فرصت می‌توانیم برای تعاملات فرهنگی قوی با جهان اسلام بهره ببریم. یکی از برنامه‌های ما برگزاری اجلاس شهرداران جهان اسلام است که از امروز آغاز شده و پنجم، ششم و هفتم اردیبهشت ادامه پیدا می‌کند استقبال بسیار خوبی برای حضور در این نشست را شاهد بودیم  و ۵۹ شهردار از ۲۴ کشور ازجمله پاکستان، افغانستان، سوریه، عراق، عمان، بوسنی و هرزگوین، روسیه، آلبانی، نیجر، الجزایر، موریتانی، غنا و ... در آن شرکت می‌کنند.

این مدیر شهری ازجمله اهداف برگزاری اجلاس شهرداران جهان اسلام را تبادل نظر پیرامون یک درک رسیدن به یک درد مشترک از یک شهر اسلامی عنوان و بیان کرد: ما معتقدیم شهرهای اسلامی باید ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر داشته باشند فرد مسلمان باید شهر اسلامی داشته باشند و ارتباط به شریعت اسلام در معماری، شهرسازی و حتی حمل و نقل شهری نیز باید تاثیر بگذارد. مسلمانان باید با آرامش مذهبی در یک شهر مسلمان زندگی کنند. متاسفانه تاکنون به این مسائل توجه چندانی نشده و ما می‌خواهیم با این اجلاس دست کم نسبت به این موضوعات حساس شویم در حال حاضر بیشتر شهرهای اسلامی ازنظر بافت و ساخت ، ساختاری سکولار و غیردینی به خود گرفته‌اند می‌خواهیم به این پرسش پاسخ بدهیم که شهر اسلامی چه شهری است.

مشاور عالی و جانشین شهردار مشهد سپس با تاکید بر اهمیت گردشگری حلال در صنعت گردشگری امروز جهان گفت: گردشگری حلال و گردشگری مذهبی نیز در اجلاس شهرداران شهرهای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند امروزه همانطور که حتی برند قضای حلال جهانی شده موضوع گردشگری حلال نیز می‌تواند با استقبال مواجه شود. سالانه حدود ۳۰ میلیون زائر که ۵ میلیون آنها زائران خارجی هستند از مشهد بازدید می‌کنند که واقعا عدد و رقم قابل توجهی است.

او افزود: مدیریت شهری در ایران معمولا متمرکز نبوده و این تنها شهرداری‌ها نیستند مسئولیت آن را برعهده دارند و برای برنامه‌ریزی بهتر در بحث پایتخت فرهنگی اسلام شورای تشکیل شد که از اداره کل وزارت ارشاد استان وزارت امور خارجه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و نهادهای امنیتی نظامی درکنار دانشگاه‌های مشهد در آن حضور دارند. این شورا و دبیرخانه تاکنون ۱۵ جلسه برای برنامه‌ریزی‌ها تشکیل دادند موضوع پایتخت فرهنگی جهان اسلام و انتخاب مشهد به این عنوان جنبه‌ای ملی دارد و ه نوز تا پایان سال میلادی فرصت داریم تا آن را جدی‌تر بگیریم.

عنابستانی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به پیشرو بودن انتخابات ریاست جمهوری و نامزدی آقایان قالیباف و رئیسی در این انتخابات آیا احتمال حضور آنان به‌عنوان یکی از مدیران شهر مشهد در اجلاس شهرداران جهان اسلام وجود دارد یا خیر؟ گفت: در این اجلاس اساتید و کارشناسانی از کشورهای مختلف حضور دارند و سخنرانی می‌کنند به عنوان مثال از انگلستان ، ایتالیا و هلند بحث‌های مرتبط با تشکل‌های شهری و شبکه‌شازی شهری را مطرح می‌کنند و استرالیا و مصر نیز شهرداری اسلامی را به بحث می‌گذارند. در مورد آقای رئیسی که فکر می‌کنم قطعا حضور نداشته باشند. آقای قالیباف هم تاکنون بحثی در مورد حضورشان مطرح نبوده و چنانچه هم در آخرین لحظات به جلسه اضافه شوند به‌عنوان یک شهردار در آن شرکت می‌کنند.

او در پایان اظهار داشت: کسب عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام برای مشهد یک فرصت بین‌المللی برای نظام جمهور یاسلامی است که نباید آن را با مسائل سیاسی و جناحی و اتفاقات روز کشور درگیر کنیم.سعی کردیم در حوزه مدیریت شهری نیز در ایام برگزاری اجلاس و حضور میهمانان آراستگی و انضباط لازم را برای شهر فراهم کنیم.

اقتصاد گردان