:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
بررسي عملكرد 11 ماهه صنعت بيمه

افزايش خسارت بيمه با وجود كاهش پرونده ها، رشد خسارت از رشد توليد حق بيمه پيشي گرفت

رشد نسبت خسارت در صنعت بیمه نشان مي دهد كه نه تنها رشد خسارت از رشد درآمد حق بيمه بيشتر بوده بلكه با وجود كاهش تعداد پرونده هاي دريافت خسارت، مبلغ كل خسارت بيمه افزايش داشته است و متوسط هرپرونده خسارت نسبت به قبل رشد قابل توجهي داشته است
کد خبر: ۹۰۷۶۵
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۷


اقتصادگردان احسان شمشيري – آمار بيمه مركزي ازعملكرد صنعت بيمه و 25 شركت فعال  بيمه در يكسال منتهی به بهمن 95 نشان مي دهد رشد حق بيمه‌هاي توليدي و خسارتهاي پرداختي  نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتيب 21.9درصد و 25.4 درصد است و بيانگر اين نكته مهم است كه رشد خسارتها بيش از  رشد حق بيمه توليدي بوده است و مي تواند هشداري براي صنعت بيمه باشد كه بايد متناسب با رشد خسارت ها نسبت به درآمدزايي و تامين منابع و سرمايه گذاري ها اقدام كند. 

به گزارش اقتصادگردان، هرچند که بیمه مرکزی تصمیم گرفته که آمار عملکرد صنعت بیمه را به تفکیک شرکت ها ارائه نکند اما کلیات نشان می دهد که نسبت خسارت شرکت های خصوصی کوچک از متوسط نسبت خسارت صنعت بالاتر رفته است

در سال 1395، شرکت بیمه ایران در نقش تنها شرکت بیمه دولتی به همراه 22 شرکت بیمه غیردولتی  تا تاریخ تهیه این گزارش آسیا، البرز، دانا، پارسیان، توسعه، رازي، کارآفرین، سینا، ملت، دي، سامان، نوین، پاسارگاد، معلم، میهن، کوثر، ما، آرمان، تعاون، سرمد، تجارت نو و زندگی خاورمیانه در سرزمین اصلی و 6 شرکت بیمه غیردولتی  امید، حافظ، ایران معین، متقابل کیش، آسماري و متقابل اطمینان متحد قشم در مناطق آزاد و ویژه اقتصادي و نیز 2 شرکت بیمه اتکایی امین و اتکایی ایرانیان نیز در بازار بیمه فعالیت می كنند. بدین ترتیب، تعداد کل شرکتهاي بیمه در کشور به 31 شرکت بیمه می رسد. اما با توجه به توضیحات ارايه شده از سوي بيمه مركزي، بررسی آمار عملکرد صنعت بیمه در یازده ماهه ابتدایی سال جاري براي 25 شرکت بیمه امکان پذیر است

حجم حق بیمه هاي تولیدي بازار بیمه با 21.9 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به حدود24هزار و 300 ميليارد تومان رسید كه تعداد بیمه نامه هاي صادره در این مدت نیز با حدود 16.2 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 51.3 میلیون فقره بود.

39 درصد حق بیمه هاي تولیدي به رشته بیمه شخص ثالث و مازاد اختصاص داشت و  24.2 درصد از حق بیمه هاي تولیدي مرتبط با بیمه درمان بود.همچنين سهم بیمه زندگی به میزان 13.4 درصد از پورتفوي حق بیمه تولیدي بازار رسید.

تنها 10 شرکت بیمه  ایران، آسیا، دانا، البرز، پارسیان، کوثر، پاسارگاد، معلم، کارآفرین و رازي هر یک داراي سهم بیشتر یا مساوي 3 درصد درمجموع 85.7 درصد از حق بیمه تولیدي بازار را به خود اختصاص داده اند و 14.3 درصد مابقی حق بیمه، توسط 15 شرکت بیمه دیگر تولید شده است.

شرکت هاي بیمه حدود 15هزار و200ميليارد تومان خسارت به بیمه گذاران پرداخت كردند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل  ، 25.4 درصد رشد نشان می دهد.

شرکت هاي بیمه بالغ بر  29 میلیون مورد خسارت به بیمه گذاران پرداخت كردند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 30.2 درصد رشد داشته است.

41.7درصد از خسارتهاي پرداختی به بیمه شخص ثالث و مازاد اختصاص داشت. حدود 33.4 درصد از خسارت هاي بازار بیمه در رشته بیمه درمان پرداخت شده است سهم بیمه زندگی نیز به حدود 7.1 درصد از خسارتهاي پرداختی بازار بیمه رسید.


عملكرد صنعت بيمه در11 ماهه منتهی به بهمن 1395

عنوان

مقدار

تغییرات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل

حق‌بيمه توليدي

24.36

هزار میلیارد تومان

21.9 درصد

رشد

تعداد بيمه نامه صادره

51.3

میلیون فقره

16.2 درصد رشد

خسارت پرداختي

15.28 هزار ميليارد تومان

25.4 درصد

رشد

تعداد موارد خسارت

29

میلیون فقره

30.2 درصد

رشد

نسبت خسارت *

62.7

درصد

1.8

واحد افزایش

سهم بخش غیردولتی

61.8 درصد از حق بیمه

57.1 درصد از خسارت

سهم از حق بیمه رشته های عمده

39 درصد

شخص ثالث و مازاد

24.2 درصد

درمان

13.4 درصد

زندگی

 

 

نسبت خسارت

نسبت خسارت در صنعت بيمه كه حاصل تقسیم خسارت پرداختی به حق بیمه تولیدي بر حسب درصد است و در محاسبه آن مبالغ خسارتهاي معوق، ذخایر حق بیمه، کارمزد شبکه فروش و هزینه هاي اداري عمومی دخالت داده نمی شود نشان مي دهد كه نسبت خسارت صنعت بیمه در این مدت معادل 62 درصد بود و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 1.8 واحد افزایش نشان داد.

همچنين نسبت خسارت 9 شرکت بیمه  میهن (164 درصد)، سینا (74 درصد)، ملت (73 درصد)، ایران (70 درصد)، دانا (69 درصد)، البرز (67 درصد)، حافظ (67 درصد)، آرمان (66 درصد) و آسیا (64 درصد) بالاتر از این میزان در بازار بیمه بوده است. پس از شرکتهاي بیمه نامبرده، نسبت خسارت شرکت هاي بیمه کوثر و نوین (به ترتیب با 62 و61.9 درصد) تقریباً در سطح بازار بیمه قرار دارد.

رشته هاي پر خسارت

4 رشته بیمه درمان، حوادث راننده، شخص ثالث ومازاد و بدنه اتومبیل (به ترتیب با86، 73، 67 و65 درصد) نسبت خسارتی بالاتر از بازار بیمه داشتند.پس از رشته هاي نامبرده، بیمه هاي کشتی و مسئولیت (به ترتیب با 52 و 50 درصد) نسبت خسارتی بالاتر از سایر رشته ها داشته اما از نسبت خسارت بازار بیمه پائین تر هستند.

سهم بخش خصوصي

سهم بخش غیردولتی از کل حق بیمه تولیدي صنعت به 61 درصد رسید و 38 درصد دیگر توسط بیمه ایران در نقش تنها شرکت بیمه دولتی تولید شد.در این مدت، 57 درصد از خسارتهاي بازار بیمه توسط بخش غیردولتی جبران گردید و 42 درصددیگر توسط بیمه ایران پرداخت شد.

بر این اساس طی دوره مورد بررسی، نسبت خسارت بخش غیردولتی در حدود 58 درصد بوده که نزدیک 0.6 واحد از مدت مشابه در سال گذشته بیشتر است.

 

افزایش نرخ رشد حق بيمه توليدی

بررسي جداول آماري  بيمه مركزي نشان مي دهد كه رشته هاي بیمه اي که سهم آنها از حق بیمه تولیدي در 11 ماهه نخست سال 95 بالاي 4 درصد بوده در مجموع حدود 87 درصد از پرتفوي بازار بیمه را به خود اختصاص داده اند که  تنها 24 درصد حجم آن مربوط به رشته بیمه درمان است كه  با کاهش نرخ رشد مواجه شده و قسمت عمده آن  62 درصد  افزایش نرخ رشد داشته است که همین اثر را به بازار منتقل نموده است

علت اصلی نرخ رشد بیشتر حق بیمه تولیدي در 11 ماهه اول سال جاري در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشد تقریبا ثابت تعداد بیمه نامه هاي صادره در بیمه شخص ثالث و مازاد با سهم عمده از بازار به موازات افزایش مبلغ تعرفه حق بیمه این رشته مطابق با 15 درصد افزایش مبلغ دیه در سال 95 است.

 

افزایش نرخ رشد تعداد بيمه نامه صادره

با بررسی آمار رشته هایی که سهم از تعداد بیمه نامه هاي صادره آنها در بازار، بالاي 4 درصد قرار دارد مشخص می شود که اکثر رشته هاي مربوطه  به جز بیمه هاي آتش سوزي و زندگی که نرخ رشد آنها کاهش داشته و به مراتب از افزایش نرخ رشد رشته هاي مورد بررسی کمتر بوده و همچنین بیمه شخص ثالث و مازاد که نرخ رشد ثابت داشته است با افزایش نرخ رشد همراه بوده که در نهایت این اثر افزایشی به بازار بیمه منتقل شده است:

افزایش نرخ رشد خسارت پرداختی برخلاف کاهش نرخ رشد تعداد موارد خسارت

طی 11 ماهه نخست 95 ، دو رشته بیمه شخص ثالث و مازاد و بیمه درمان سهم از "خسارتهاي پرداختی" شان در بازار مجموعاً حدود 75 درصد است

نكته مهم بعدي نیز سهم دو رشته مذکور را از تعداد خسارت پرداختی  در 11 ماهه ابتدایی سال 95 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است که در مجموع 97 درصد از بازار بیمه را به خود اختصاص داده اند

 افزایش نرخ رشد مبالغ خسارت پرداختی بازاربا بررسی رشته هاي بیش از 7درصد سهم از پرتفوي در 11 ماهه نخست 95 ، بدین علت است که علیرغم کاهش نرخ رشد خسارت پرداخت شده در بیمه درمان، اثر افزایش نرخ رشد بیمه هاي زندگی و شخص ثالث و مازاد در نهایت به بازار بیمه منتقل شده است. این در حالی است که سه رشته مورد بررسی همزمان در نرخ رشد تعداد موارد خسارت کاهش داشته اند که این رفتار به بازار بیمه سرایت کرده است.

 

رشد حق بيمه توليدی در عملكرد يكساله

حجم حق بیمه هاي تولیدي بازار بیمه در این مدت با 18 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به حدود 27 هزارمیلیارد تومان رسید و تعداد بیمه نامه هاي صادره طی این دوره نیز با 9 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل در حدود 58میلیون فقره بود و 39 درصد حق بیمه هاي تولیدي به رشته بیمه شخص ثالث و مازاد اختصاص داشت.

23 درصد از حق بیمه هاي تولیدي نيز مرتبط با بیمه درمان بود و سهم بیمه هاي زندگی و بدنه اتومبیل به ترتیب به میزان 13 و 5 درصد از پورتفوي حق بیمه تولیدي بازار رسید.

رشد خسارت پرداختی

در این بازه زمانی يكساله ، شرکت هاي بیمه حدود 17 هزار و 800 ميليارد تومان خسارت به بیمه گذاران پرداخت نمودند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 21 درصد رشد نشان می دهد.

همچنین شرکت هاي بیمه تعداد 31 میلیون مورد خسارت به بیمه گذاران پرداخت نمودند که در مقایسه با12 ماهه منتهی به دي 1394 ، معادل 30 درصد رشد داشته است و 43 درصد از خسارت هاي بازار بیمه در رشته بیمه شخص ثالث و مازاد پرداخت شده است.

همچنين  31 درصد از خسارتهاي پرداختی به بیمه درمان اختصاص داشت وبیمه هاي زندگی و بدنه اتومبیل به ترتیب 6 و 5 درصد از خسارتهاي پرداختی بازار بیمه سهم دارند.

 

نسبت خسارت

طی این مدت، نسبت خسارت بازار بیمه معادل 65 درصد بود و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 1.6 واحد افزایش نشان داد و 3  رشته بیمه درمان، شخص ثالث و مازاد و حوادث راننده به ترتیب با حدود 90 ، 72 و 69 درصد، نسبت خسارتی بالاتر از بازار بیمه داشتند.

نسبت خسارت رشته بدنه اتومبیل (با 63 درصد) تقریباً نزدیک به این میزان در بازار بیمه قرار دارد. پس از رشته هاي نامبرده، نسبت خسارت رشته هاي مسئولیت و حوادث (به ترتیب با 57 و 42 درصد) بالاتر از این نسبت در سایر رشته هاي بیمه بوده اما پایین تر از نسبت خسارت بازار بیمه قرار دارند.

عملكرد صنعت بيمه در 12 ماهه منتهی به بهمن 1395

عنوان

مقدار

تغییرات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل

حق‌بيمه توليدي

27 هزار و 200 ميليارد تومان

 

18.5 درصد

رشد

تعداد بيمه نامه صادره

58

میلیون فقره

9.6 درصد

رشد

خسارت پرداختي

17 هزار و 800 ميليارد تومان

21.4 درصد

رشد

تعداد موارد خسارت

31.8

میلیون فقره

30.4 درصد

نسبت خسارت *

65.4 درصد

1.6

واحد افزایش

سهم بخش غیردولتی

62.1 درصد از حق بیمه

56.5 درصد از خسارت

سهم از حق بیمه رشته های عمده

39.2 درصد

شخص ثالث و مازاد

23 درصد

درمان

13.5 درصد

زندگی


سهم  بخش غيردولتی
سهم بخش غیردولتی از کل حق بیمه تولیدي صنعت به 62 درصد رسید و 37 درصد دیگر توسط بیمه ایران در نقش تنها شرکت بیمه دولتی تولید شد.
در این مدت، 56 درصد از خسارتهاي بازار بیمه توسط بخش غیردولتی جبران و 43 درصد دیگر توسط بیمه ایران پرداخت شد.
بر این اساس طی دوره مورد بررسی، نسبت خسارت بخش غیردولتی معادل 59 درصد است.