:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس؛

بانک کشاورزی کمک های قابل توجهی به توسعه کشاورزی کرد

سال گذشته طرح خرید گندم برای کشاورزان با همکاری و حمایت بانک کشاورزی و وزارت جهاد و کشاورزی به سرانجام و سامان رسید. در این خصوص بانک کشاورزی نقش قابل توجهی ایفا کرده است.
کد خبر: ۹۰۵۰۵
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲
اقتصادگردان- احمد علی کیخا عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس و نماینده مردم زابل در خصوص حمایت ها و همکاری های بانک کشاورزی برای طرح خرید گندم به کشاورزان به اخبار بانک گفت: به نظر اینجانب طرح و کاری که در سال گذشته انجام شد یک طرح بسیار خوب و عالی بود که تواما توسط بانک کشاورزی و وزارت کشاورزی انجام شده است. نتیجه همکاری و تعامل بسیار خوب بانک کشاورزی و وزارت کشاورزی باعث شد این اتفاق خوب رخ دهد که توسط آن حجم بالایی نقدینگی به بدنه کشاورزی کشور تزریق شد.

وی در ادامه افزود: امیدوارم امسال نیز در سایه همکاری این دو نهاد و متولیان مالی و سیاستی بخش کشاورزی این کار به نحو احسنت انجام گیرد.

کیخا بیان داشت: برای انجام دادن و اجرایی شدن این طرح بانک کشاورزی نقش بسیار برجسته ای را ایفا کرده است. از ابتدای تاسیس این بانک ضرورت تاسیس آن بر این امر استوار بوده است که از بخش کشاورزی حمایت شود و تلاش بانک کشاورزی نیز در همین راستا بوده است. اما متاسفانه به نظر می آید بعد از نگاه های تجاری به برخی بانک ها حمایت های لازم و توجه کافی نسبت به بانک کشاورزی کمرنگ شده است. در حالیکه اعتقاد بنده بر این است اگر این موضوع را قبول کرده ایم که بخش کشاورزی بخش مهمی در اقتصاد کشور است چرا که هم امنیت غذایی مردم را فراهم می آورد و هم در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی نقش دارد، هم چنین رفع وابستگی ها در تامین مواد غذایی خصوصا مواد غذایی خارجی دارد و در این زمینه ها کشاورزی نقش آفرینی مهمی را به عهده دارد و کشاورزان هم عاملین اصلی این تولیدات محسوب می شوند. و کشاورزان برای انجام امور خود نیاز به اعتبارات و تسهیلات دارند و در این زمینه به یک سیستم کارآمد نیاز است تا بتوان در مقطع زمانی مناسب اعتبارات لازم و کافی را در اختیار کشاروزان قرار گیرد و لازمه آن این است که بانک کشاروزی با همان حساسیت سابق تقویت شود.

وی در خصوص گزارشی که بانک کشاورزی در خصوص بخشودگی جرایم دیرکرد کشاورزان ارائه کرده است گفت: در این مرحله مقرر گردیده بود تا دولت مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان برای این کار در نظر بگیرد حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان را بانک مرکزی برای این کار اختصاص داد. از این مبلغ انتظار بر این بود بخش قابل توجهی از آن برای بخش کشاورزی هزینه شود اما حدود ۳۰درصد آن به بخش کشاروزی تعلق گرفت، با این وجود حدود ۱۲۰ هزار پرونده مالی کشاورزان مورد بخشودگی قرار گرفت و اکثر بدهی کشاورزان مبلغی کمتر از بیست میلیون تومان بود و پرونده های آنها مختومه اعلام شد. حدود هزار میلیارد تومان از مطالبات بانک کشاورزی تامین شد یعنی به سیستم بانکی و به اقتصاد کشور تعلق گرفت.

کیخا در پایان خاطر نشان ساخت: با توجه به این که این مصوبه در بودجه امسال نیز قرار دارد امیدواریم مسئولین، دولت و بانک کشاورزی توجه ویژه ای به این قضیه داشته باشند. به این صورت که اگر مبلغ هزار میلیارد تومان به بانک کشاورزی در خصوص بخشودگی جرایم، سود و زیان و ... تعلق گیرد مابقی پرونده ها که شامل ۳۰۰ هزار بنگاه اقتصادی در بخش کشاورزی است و مشکلات آنها حل خواهد شد. و در این خصوص خدمت بزرگی به تولید، اقتصاد مقاومتی و رونق در بخش کشاورزی خواهد شد.