:
كمينه:۱۳.۷۳°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲

تحقق شعار سال 96 نیازمند عزم فراجناحی است

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: تحقق شعار سال 96 که توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» اعلام شده نیازمند عزم جدی و فراجناحی است.
کد خبر: ۸۹۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰
اقتصادگردان- محمدحسین روشنک افزود: شعار امسال همچون سال های گذشته در حوزه اقتصاد مقاومتی مشخص است و باید در مسیر افزایش اشتغال و حمایت از تولید داخلی گام های موثری برداشته شود.
وی با طرح این پرسش که آیا دولت مسئولیت اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور را بر عهده دارد، خاطرنشان کرد: میان اقتصاد مقاومتی و دفاع مقدس شباهت هایی وجود دارد که با بررسی آن ها می توان زمینه تحقق شعار سال را فراهم کرد.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی یادآور شد: در دوران دفاع مقدس مقاومت تنها به ارتش و سپاه مربوط نمی شد بلکه تمامی سازمان ها و نهادهای مختلف همت کردند که کشور در جنگ پیروز شود.
روشنک با اشاره به اینکه اگر قرار بود تنها سپاه و ارتش کار را پیش ببرند در دفاع مقدس نمی توانستیم به پیروزی برسیم، خاطرنشان کرد: ستاد پشتیبانی جنگ که در آن زمان تشکیل شد به مشکلات رسیدگی و راهکارهای مناسب را ارائه می کرد و هیچ گروه و جریانی نیز در مقابل آن ایستادگی نمی کرد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: اکنون سئوال این است که آیا تمامی سازمان ها و نهادها در کنار دولت مسئولیت اجرای اقتصاد مقاومتی را برعهده گرفتند یا برخی تلاش دارند تعریفی سیاسی از اقدامات انجام شده در حوزه اقتصاد مقاومتی ارائه شود؟
وی با اشاره به اینکه طرفداران دولت اعلام کردند که اقتصاد مقاومتی به خوبی اجرا شده و مخالفان اعلام کردند که دولت اشتباه اجرا کرده است، اظهار کرد: همانطور که پیروزی در جنگ متعلق به هیچ جریان و گروهی نبود پیروزی در عرصه اقتصاد مقاومتی نیز متعلق به جریان و گروهی خاص نیست.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با اشاره به اینکه هیچ کس نباید از اقتصاد مقاومتی استفاده ابرازی و تبلیغاتی کند، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی یک جریان فراجناحی و فرانهادی است که فرمانده اصلی آن مقام معظم رهبری است.
وی با اشاره به اینکه باید دلایل عدم تحقق تولید ملی در کشور بررسی شود، اظهار کرد: برای تحقق رونق تولید ملی، مجلس شورای اسلامی، قوه مجریه، قوه قضاییه، دانشگاه ها، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت، نیروی انتظامی و بسیاری از نهادهای دیگر نیز باید خود را احساس تکلیف کرده و همراهی کنند.
روشنک گفت: فشارهای تامین اجتماعی و بسیاری از نهادهای دیگر به تولید کننده باعث شده که مشکلات بسیار زیادی در این زمینه به وجود بیاید.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران یادآور شد: چرا مردم باید تحت فشار در حوزه خرید خودرو قرار بگیرند و یک خودرو 30 میلیون تومانی در خارج کشور را با 120 میلیون تومان خریداری کنند؟
وی با اشاره به اینکه باید فشار از روی مردم برداشته شود، تصریح کرد: شکوفا سازی تولید ملی و اشتغال نیازمند یک عزم فراجناحی است که قطعا تحقق آن خارج از توان هر دولتی است.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با بیان اینکه اگر قرار است اقتصاد مقاومتی در جامعه پیاده شود باید یک ستاد فراجناحی تشکیل شود و همه عزمشان را برای تحقق آن جدی کنند، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی قیمت تمام شده کالا در داخل کشور بیش از 2 برابر کشورهای خارجی است.
روشنک با تاکید بر اینکه وقتی قیمت تمام شده کالا افزایش می یابد قطعا کالا نمی تواند در بازار خارجی با دیگر محصولات رقابت کند، افزود: کشور دارای ظرفیت های بسیار ارزشمندی در حوزه های مختلف است که قطعا می توان از آن ها به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تصریح کرد: باید در خصوص اقتصاد مقاومتی عملکرد دانشگاه ها در خصوص تربیت نیروی متخصص به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد.