:
كمينه:۶.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

انتقاد رییس کمیسیون آموزش مجلس از کاهش بودجه‌های پژوهشی

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد مقاومتی بر تقویت شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرده است و به همین دلیل کاهش بودجه پژوهشی کشور، به صورت غیرمستقیم به اقتصاد مقاومتی ضربه می‌زند.
کد خبر: ۸۹۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵
اقتصادگردان- محمد مهدی زاهدی  در نشست خبری در ساری با انتقاد از کاهش بودجه پژوهشی کشور اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی بر تقویت شرکت های دانش بنیان تاکید کرده است و به همین دلیل کاهش بودجه پژوهشی کشور، به صورت غیرمستقیم به اقتصاد مقاومتی ضربه می‌زند.

وی با بیان اینکه باید برای نفت جایگزینی پیدا شود، تاکید کرد: این درست نیست که به مواد اولیه و خام تولیدی داخل، چوب حراج شد در صورتی که با فرآوری آنها به ارزش افزوده چند صد برابری می‌توان دست یافت.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: باید با اقتصاد دانش بنیان بتوان منابع طبیعی کشور را به محصولات ارزشمندتری تبدیل کرد تا ارزش افزوده آن به اقتصاد و تولید داخل برسد.

زاهدی با بیان اینکه در حوزه داروهای نوترکیب، فرآوری مواد اولیه ارزش افزوده چند میلیون برابری به همراه دارد، گفت: عدم توجه به پژوهش به طور قطع ضربه بزرگی به اقتصاد مقاومتی می‌زند و دولت باید در بودجه پژوهشی مسئولانه تر برخورد کند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای  اسلامی با اشاره به برنامه ششم توسعه اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه توجه ویژه ای به پژوهش وجود دارد به گونه ای که نگاه جدید به آموزش عالی کشور موجب تقویت روحیه کارآفرینی در میان دانشجویان و فارغ التحصیلان می شود.

وی با تاکید بر توجه به پژوهش های اقتصادی تصریح کرد: باید به دنبال ایجاد دانشگاه های نسل چهارم بود که فارغ التحصیلان آن افرادی مومن، متعهد و کارآفرین هستند.

زاهدی با بیان اینکه باید زمینه‌های ایجاد دانشگاه‌های نسل چهارم را در برنامه ششم توسعه در نظر گرفت، خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه، افزایش سهم آموزش‌های مهارتی در نظر گرفته شده است به گونه‌ای که سهم 22 درصد آموزش‌های مهارتی به 35 درصد در نظام آموزشی می‌رسد که بر اساس یک جدول برنامه ریزی شده اجرا می‌شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شواری اسلامی گفت: در برنامه ششم توسعه صادرات محصولات دانش بنیان را نیز در نظر گرفتیم به گونه‌ای که از حجم تمامی صادرات، محصولات دانش بنیان جایگاه سوم را به دست می‌آورد.