:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
15 کیلومتری رشت، بین راه آقاسید شریف تا جیرده

طبیعت گیلان، دریاچه سقالسکار، تالاب سیاه درویشان، دیلمان

در نزدیکی رشت، طبیعتی زیبا و تمیز و بدون زباله در کنار دریاچه سقالسکار واقع شده که علاوه بر آثار طبیعی و هوای مناسب، تحسین بازدیدکنندگان از تمیزی محیط و رعایت بازدیدکنندگان در حفظ تمیزی محیط و جمع آوری زباله ها و نریختن زباله را برانگیخته است و مردم محل تلاش بسیاری در تمیز نگه داشتن محیط دارند.
کد خبر: ۸۹۵۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۵


اقتصاد گردان - در نزدیکی رشت،  طبیعتی زیبا و تمیز و بدون زباله در کنار دریاچه سقالسکار واقع شده که علاوه بر آثار طبیعی و هوای مناسب، تحسین بازدیدکنندگان از تمیزی محیط و رعایت بازدیدکنندگان در حفظ تمیزی محیط و جمع آوری زباله ها و نریختن زباله را برانگیخته است و مردم محل تلاش بسیاری در تمیز نگه داشتن محیط دارند... 
این محل جایی مناسب برای بازدیدهای گروهی، فامیل و دوستان از طبیعت است ومحیط باز و بزرگ آن برای قدم زدن و نشستن و دورهمی بسیار مناسب و دلپذیر است و زیبایی های آن فراموش نشدنی است. 

دریاچه سد سقالکسار در روستایی به این نام در استان گیلان، ۱۵ کیلومتری جنوب شهر رشت قرار دارد. دقیق ترش را بخواهید می شود بین راه آقاسید شریف تا جیرده. 
این دریاچه که آب آن از ریزش های جوی و چشمه ساران منطقه تامین می شود یکی از دیدنی ترین نقاط گیلان است که به خاطر تمیزی اش معروف شده  شاید یک دلیل آن هزینه ای باشد که مسافران برای ورود به جاده منتهی به این دریاچه باید بپردازند و همچنین کیسه زباله هایی که در ابتدای جاده به هر مسافری داده می شود تا آن را پر کرده و دوباره در زمان بازگشت به متصدیان برگردانده شود و در ازای آن دو سوم ورودی پرداخت شده را پس بگیرند.

ارتفاع دریاچه سقالکسار از سطح دریا ۶۴ متر، طول دریاچه در حدود ۶۰۰ متر و عرض آن ۵۰۰ متر است اما اگر بخواهید از روستای سقالکسار بدانید باید بگوییم که طبق سرشماری سال ۱۳۹۰ این روستا ۳۰۷ خانوار با حدود ۹۰۰ نفر جمعیت دارد که بیشترشان به زراعت برنج و پرورش ماهی گوشتی و قرمز مشغول هستند.
کلمه سقالکسار به‌معنای محل آب خوردن پرندگان است. در گذشته پرندگانی مانند لک و سار به این روستا می‌آمدند و از چشمه‌ موجود در آن آب می‌خوردند به همین خاطر این روستا سقالکسار نامیده شده است.
دسترسی به این روستا از طریق ۱۰ کیلومتری جاده جیرده، بعد از بقعه آقاسید شریف، روستای توریستی سقالکسار امکانپذیر است.
 همچنین از جاده قزوین به رشت، بعد از پلیس راه، تقاطع روگذر به سمت فومن، آقاسید شریف (که موزه میراث روستایی در این مسیر واقع شده است) از دیگر مسیرهای دسترسی است. 

 در اطراف رشت و در شهرها و روستاهای اطراف نیز مناظر و طبیعت زیبا فراوان است. 

سیاه درویشان نزدیک صومعه سرا


دیلمان زیبا




روستاهای زیبا 


خانه های روستایی