:
كمينه:۱۳.۷۳°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱

هیچ موسسه و بانکی از منابع صندوق سپرده ها در سال ۹۵ استفاده نکرد

مدیرعامل صندوق ضمانت سپرده‌ها با اشاره به اینکه در سال ۹۵ هیچ موسسه و بانکی از منابع صندوق استفاده نکرده است ، گفت: برای استفاده از منابع صندوق، بانک و موسسه اعتباری باید توسط دستگاه قضایی ورشکسته اعلام شده باشد که بتواند از منابع صندوق استفاده کند.
کد خبر: ۸۹۴۹۷
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶
اقتصادگردان- محمد طالبی از تضمین سپرده‌های تا ۱۰۰ میلیون تومان در موسسات و بانک‌های عضو این صندوق خبر داد و گفت: سپرده‌های کوچک بانک‌ها تضمین می‌شوند.

وی درباره وضعیت و عملکرد صندوق ضمانت سپرده ها، افزود: صندوق بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه در سال ۱۳۹۲ تاسیس و امور مربوط به ثبت به همراه تدوین آیین نامه های لازم انجام شد.

مدیرعامل صندوق ضمانت سپرده ها با اشاره به انجام تغییراتی در آیین نامه صندوق در پایان سال ۹۳ اظهارداشت: عملا کار صندوق از اواخر سال ۹۳ در قالب آیین نامه جدید شروع شد.

طالبی خاطرنشان کرد: هویت ضمانت سپرده یک هویتی است که در کنار سایر نهادها برای اطمینان بخشی به سپرده گذاران نظام بانکی ایجاد شد و این صندوق در کشورهای دیگر نیز وجود دارد که ممکن است در قالب نهاد دیگری هم باشد.

وی افزود:‌ بر پایه قانون همه بانک ها و موسسات اعتباری مکلف هستند که عضو صندوق ضمانت سپرده ها شوند و در قالب آیین نامه هیات وزیران حق عضویت را به صندوق بپردازند و به این طریق سپرده های کوچک را تضمین کنند.

مدیرعامل صندوق ضمانت سپرده ها تاکید کرد:  این صندوق بر مبنای مصوبه هیات وزیران سپرده های تا مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان را تضمین می کند و اگر مبالغ سپرده بالاتر نیز باشد تا رقم ۱۰۰ میلیون آن تضمین می شود.

به گفته طالبی، هر سپرده گذار در هر موسسه اعتباری جمعا ۱۰۰ میلیون از سپرده هایش تضمین می شود. بر مبنای قانون اگر موسسه اعتباری و یا بانکی ورشکست شود و مراحلی که در کمیته اضطرار بانک مرکزی است طی شود، صندوق پاسخگوی سپرده گذارانی است که مشمول تضمین هستند.

وی گفت: همچنین مبالغ تضمین شده طبق آیین نامه موجود از طریق یک موسسه اعتباری و یا بانک عامل به سپرده گذاران پرداخت می شود. صندوق به موسسات اعتباری و بانک های عضو خدمات ارائه می کند و بانک ها برای اینکه عضو صندوق شوند طبعا باید مجوز بانک مرکزی را داشته باشند و موسسات فاقد مجوز مشمول تضامین صندوق ضمانت سپرده نمی شوند.

مدیرعامل صندوق ضمانت سپرده ها بیان داشت: برای استفاده از تضامین صندوق ضمانت سپرده ها باید مقررات و ضوابط از سوی بانک ها رعایت شده باشد. به بیان دیگر اگر بانکی شعبه ای داشته باشد که آن شعبه مجوز نداشته باشد و از آن طریق سپرده جذب شود، آن سپرده ها مشمول ضمانت صندوق نخواهد شد.