:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

تجارت پیش روی ایران و جنوب شرق آسیا با نگاهی به آمار گذشته

لغو تحریم های یک جانبه غرب علیه ایران از ماه های ابتدایی سالی گذشته باعث تحرک در روابط تجاری ایران و جنوب شرق آسیا شد که نشان دهنده افزایش این روابط در سال های پیش رو است.
کد خبر: ۸۹۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۷
اقتصادگردان- آمار ارائه شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد که مناسبات تجاری ایران با برخی از کشورهای حوزه جنوب شرق آسیا در ماه های سال گذشته خورشیدی رشد قابل توجهی داشته است.
آمار گمرک که محدود به کشورهایی است که بیشترین تعامل تجاری با ایران را داشته اند، نشان می دهد صادرات 388 میلیون دلاری در 11 ماهه سال 1395 به ویتنام در مقایسه با دوره پیش از آن 32 درصد رشد داشته و صادرات 181 میلیون دلاری ایران به تایلند نیز در 7 ماهه ابتدایی سال گذشته در مقایسه با دوره پیش از آن با 82 درصد رشد مواجه بوده است.
از نظر واردات، آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد که واردات 424 میلیون دلاری از مالزی در 11 ماهه سال گذشته خورشیدی در مقایسه با دوره پیش از آن 65 درصد رشد داشته است.
برخلاف رشد صادرات و واردت این کشورها، صادرات سنگاپور به ایران در 10 ماه سال 1395 خورشیدی 386 میلیون دلار گزارش شد که در مقایسه با دوره پیش از آن با کاهش حدود 7 درصدی مواجه شد.
با استناد به این آمار می توان گفت که تجارت ایران در سال گذشته که نخستین سال پس از اجرای برجام بود، با وجود حرکت بسیار محتاطانه برخی کشورها از جمله مالزی، رشد قابل توجهی داشته است.
کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا که در دوران تحریم ها مراودات تجاری چندان زیادی با ایران نداشتند، به علت گسترده نبودن این قبیل روابط یا تضعیف آنها با محیط کسب و کار جدید در ایران آشنایی چندانی ندارند و از ماه های گذشته با قدم های آهسته به دنبال آشنایی با بازار ایران بوده اند.
حضور تجار و سرمایه گذاران کشورهای مختلف در کنفرانس ها، نشست ها و سمینارهای اقتصادی که در ماه های گذشته در کشورهای مختلف منطقه در مورد ایران برگزار شد نشان می دهد که فعالان این حوزه خواستار آشنایی بیشتر با مسائل حقوقی و قوانین و مقررات بانکی جهت آغاز انجام روابط تجاری با ایران هستند.
اصلاح و تسهیل قوانین تجارت و سرمایه گذاری که مورد توجه دولت ایران قرار دارد نیز حوزه دیگری است که از شتاب روند ورود تجار و سرمایه گذاران کشورهای منطقه به ایران کاسته است. در واقع فعالان این حوزه نیازمند کسب آخرین اطلاعات در ایجاد روابط تجاری با ایران هستند.
از این رو می توان گفت که بسیاری از فعالان تجاری منطقه جنوب شرق آسیا در ماه های گذشته بیشتر مشغول مراحلی از قبیل گردآوری اطلاعات، آشنایی با قوانین و مقررات، شناخت مستعدترین فرصت ها با توجه به زمینه کاری خود و یافتن همتای مناسب در ایران بوده اند، تا با اطمینان بیشتری فعالیت تجاری خود را آغاز کنند.
رشد تعاملات تجاری با ایران که در آمارهای ارائه شده نشان داده شد را می توان تسریع روابطی دانست که به رغم تضعیف در دوران تحریم های ظالمانه غرب همچنان جریان داشته اند.
تقویت روابط تجاری سنتی ایران با کشورهی منطقه و ورود روابط جدیدتر که با ورود فعالان بخش خصوصی و آشنایی بیشتر با ظرفیت های ایران تقویت می شود، در کنار اراده سیاسی کشورهای منطقه که به طور قابل مشهودی در 12 ماه گذشته نشان داده شد، بیان کننده رشد قابل توجه روابط تجاری ایران با منطقه جنوب شرق آسیا در سال های پیش رو است.