:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

صنعت بیمه در سال 1395

سال 1395، سالی پر بار برای صنعت بیمه بود.
کد خبر: ۸۹۳۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- صنعت بیمه بعنوان یکی از سه ضلع اصلی مثلث مالی کشور بعنوان یک سیستم بزرگ اقتصادی توانست خدمات ارزشمند و مفیدی به اشخاص حقیقی و حقوقی ارایه دهد. وقوع چندین واقعه آتش سوزی بزرگ ، منجمله آتش سوزی پتروشیمی بوعلی که به همت « بیمه مشترک » چند شرکت بیمه داخلی در شرایط تحریم جهانی بر علیه کشور توانست به جبران خسارت وارده به بهترین نحو بر آید و توانمندی صنعت بیمه در ایران را جلوه گر سازد .

واقعه تاسف بار ساختمان پلاسکو تهران به علت عمق عاطفی این حادثه که شانزده شهید آتش نشان و تعدادی از هموطنان عزیز در آن جان باختند بطوریکه خاطره ای تلخ و فراموش نشدنی در حوزه  مدیریت ریسک -بیمه-ایمنی  در اذهان مردم ایران و جهان را  تاریخی نمود ، یکبار دیگر اهمیت و ضرورت وجود صنعت بیمه توانمند و حمایت گر از اموال ، اشخاص و مسولیت را به مسولین ، مدیران و آحاد مردم شریف کشورمان به رخ کشید .

البته در کنار این رخدادهای بزرگ و با اهمیت ، صنعت بیمه کشورمان علی رغم وجود تحریم های بین المللی که البته پس از توافق هسته ای برجام خوشبختانه بخش بیمه ای تحریم ها با درایت دولت محترم مرتفع گردید توانست علی رغم محدودیت های اتکایی ، خدمات مناسب را به سازمانها ، بنگاههای بزرگ اقتصادی ارایه دهد .

البته تصویب قانون مترقی « بیمه مسولیت اجباری شخص ثالث وسایل نقلیه موتوری زمینی » پس از چندین ماه تمرکز و تلاش نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی مبتنی بر شرایط پر خطر ترین ریسک موجود در کشور در سال 1395به تصویب رسید و اجرایی گردید .

قانونی که البته میتواند الگوی مناسبی برای تغییر و اصلاح قوانین بیمه ای و نیز مبنای فنی برای اصلاح و تغییرات اجرایی در سایر رشته های بیمه و مهمتراز همه اصلاح ساختار بازار بیمه قرار گیرد .

و نهایتا اینکه در سال 1395قانون برنامه ششم توسعه به تصویب رسید و در این قانون پیش بینی رسیدن به هفت درصد سهم بازار بیمه در پایان سال آخر برنامه تصویب شده که البته یک همگرایی با پیش بینی برنامه چشم انداز توسعه 20ساله 1404کشور دارد.

بسیاری از کارشناسان این میزان سهم بازار بیمه از اقتصاد کشور در پایان برنامه ششم با توجه به مشکلات و موانع موجود در صنعت بیمه و سایر عوامل ممانعتی بیرون صنعت ناممکن میدانند اما عده ای از کارشناسان این خوشبینی  را مبنا و مقدمه ای مناسب برای درخواست از دولت و نمایندگان محترم مجلس جهت اصلاح و تغییر قوانین ناکارآمد و اصلاح ساختار صنعت بیمه و توجه به ضرورت تحقیق و توسعه همه جانبه در صنعت و بازار بیمه قلمداد مینمایند.

در هرحال ، صنعت بیمه با بضاعت موجود و در شرایط کنونی کشور که به همت دولت و مردم عزیز کشورمان در صدد بهبود رشد اقتصادی هستند تمامی همت خویش را برای خدمتگزاری در سال 1395به منصه اجرا گذارد. ضمن آرزوی سالی پراز خیر و برکت و سلامتی برای همه هموطنان عزیزمان در سال پیش رو ، از خداوند متعال توفیق روز افزون صنعت بیمه کشورمان در تامین پوشش های حمایتی و اطمینان بخش برای خانوارها و بنگاههای اقتصادی و سازمانهای فعال ایران زمین آرزو میگردد.

کارشناس ریسک و بیمه

حاجی اشرفی