:
كمينه:۲۰.۴°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

تمهيدات ارزي براي مسافران نوروزي

ارز همراه مسافر بيش از 10 هزار دلار نياز به استعلام پولشويي دارد
کد خبر: ۸۹۱۴۷
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۲
اقتصادگردان- گروه بانك و بيمه| احسان شمشيري|

هموطنان لازم است به مفاد دستورالعمل اجرايي ناظر بر ارز همراه مسافر كه توسط بانك مركزي در آبان ماه سال جاري ابلاغ شده است در مسافرت‌هاي نوروزي خويش توجه كنند.

به گزارش «تعادل» بانك مركزي در تاريخ 22 آبان ماه سال جاري«دستورالعمل اجرايي ضوابط ناظر بر ارز همراه مسافر» را به بانك ملي و دستگاه‌هاي ذي‌ربط ابلاغ كرد. براساس اين دستورالعمل ورود ارز به صورت اسكناس توسط هر مسافر از خارج از كشور تا سقف 10هزار دلار يا معادل آن به ساير ارزها بدون نياز به اظهار آن در مبادي ورودي گمرك امكان‌پذير و ورود ارز به ‌صورت اسكناس براي مبالغ بيش از 10هزار دلار يا معادل آن به ساير ارزها مستلزم استعلام از مركز اطلاعات مالي و مبارزه با پولشويي وزارت امور اقتصادي و دارايي(FIU) به لحاظ مقررات مبارزه با پولشويي است.

براساس دستورالعمل اجرايي ضوابط ناظر بر ارز همراه مسافر ورود ارز فيزيكي(اسكناس) توسط هر مسافر از خارج از كشور تا سقف 10هزار دلار يا معادل آن به ساير ارزها بدون نياز به اظهار آن در مبادي ورودي گمرك امكان‌پذير و ورود ارز فيزيكي به ‌صورت اسكناس براي مبالغ بيش از 10هزار دلار يا معادل آن به ساير ارزها مستلزم استعلام از مركز اطلاعات مالي و مبارزه با پولشويي وزارت امور اقتصادي و دارايي (FIU) به لحاظ مقررات مبارزه با پولشويي است. در متن بخشنامه بانك مركزي تاكيد شده است، نظر به ضرورت ساماندهي مقررات ورود و خروج ارز همراه مسافر هنگام ورود يا خروج از كشور و رفع برخي كاستي‌ها و مشكلات موجود در ضوابط فعلي، تهيه و تدوين ضوابط جديد ارز همراه مسافر در دستور كار اين بانك قرار گرفت و متعاقب بررسي‌هاي به ‌عمل ‌آمده و هماهنگي با ساير مراجع ذي‌ربط ازجمله گمرك جمهوري اسلامي ايران، بانك ملي ايران، مركز اطلاعات مالي و مبارزه با پولشويي وزارت امور اقتصادي و دارايي(FIU)، رياست‌جمهوري و... «دستورالعمل اجرايي ضوابط ناظر بر ارز همراه مسافر» جهت اجرا از تاريخ 01/09/1395 ابلاغ مي‌شود.

 مبادلات پولي و مقابله با پولشويي

ابوذر نجمي، كارشناس اقتصادي و بانكي در اين زمينه به «تعادل» گفت: در اين دستورالعمل چند نكته به موارد قبلي اضافه شده كه مهم‌ترين آن مربوط به اقدامات مقابله با پولشويي است و به همين خاطر بانك مركزي و شوراي پول و اعتبار 10هزار دلار در نظر گرفته شده است. وي در پاسخ به اين پرسش با توجه به ارزش ارز كه هر دلار نزديك به 4هزار تومان و يورو نزديك به 5 هزار تومان است، اندك نيست؟ گفت: اينگونه دستورالعمل‌ها معمولا براي افرادي است كه عمدتا يا گردشگر هستند و اقامت كوتاهي دارند يا كار تجاري بزرگ انجام نمي‌دهند و به كسب و كار خرد مشغول هستند و به عنوان نيروي كار مدتي فعاليت دارند.

وي ادامه داد: براي ارقام بالاتر از اين رقم معمولا وارد‌كننده كالا، تاجر يا كسي كه درآمدي بيش از اين دارد احتمالا درآمد و منابع مالي خود را از كشور خارج و به حسابي در كشور متبوع خود انتقال مي‌دهد يا به صورت گشايش اعتبار اسنادي، حواله‌هاي ارزي و روش‌هاي ديگر به انتقال پول خود به حساب خود در خارج كشور اقدام مي‌كند.

بر‌اساس دستورالعمل ياد شده، ورود ارز فيزيكي(اسكناس) توسط هر مسافر از خارج از كشور تا سقف 10.000دلار يا معادل آن به ساير ارزها بدون نياز به اظهار آن در مبادي ورودي گمرك امكان‌پذير بوده ليكن ورود ارز فيزيكي به ‌صورت اسكناس براي مبالغ بيش از 10.000دلار يا معادل آن به ساير ارزها مستلزم استعلام از مركز اطلاعات مالي و مبارزه با پولشويي وزارت امور اقتصادي و دارايي(FIU) به لحاظ مقررات مبارزه با پولشويي است.  در اين ارتباط براي ورود مبالغ بيش از 10.000دلار يا معادل آن به ساير ارزها، مسافر بايد نسبت به اظهار آن به درگاه گمرك ورودي اقدام و متعاقبا مسافر توسط گمرك به باجه بانك ملي ايران هدايت شده و ضمن توديع مبلغ مازاد ارز خود، رسيد چاپي مربوطه كه حاوي كد رهگيري است را دريافت مي‌كند. پس از صدور تاييديه مركز اطلاعات مالي و مبارزه با پولشويي(FIU)، وجه مازاد مورد بحث بنا به درخواست مسافر عينا به وي مسترد، حواله يا از وي به نرخ آزاد خريداري مي‌شود ضمنا خروج ارز مازاد بر سقف تعيين شده فوق با ارائه كد رهگيري مربوطه ميسر خواهد بود.

همچنين در چارچوب دستورالعمل جديد، دارندگان اظهارنامه‌هاي قبلي(غيرالكترونيكي) حداكثر 6 ماه فرصت دارند تا با مراجعه به پايگاه اطلاع‌رساني گمرك به آدرس www.irica.gov.ir نسبت به ثبت اطلاعات مربوطه و دريافت كد رهگيري اقدام كنند. ضمنا خروج ارز فيزيكي(اسكناس) دارندگان اين نوع اظهارنامه‌ها در مهلت تعيين شده(6 ماه) و بعد از آن صرفا توسط خود شخص اظهاركننده و با همان نوع ارز اظهار شده با ارائه رسيد چاپي حاوي كد رهگيري و تحويل اصل اظهارنامه‌ قبلي به گمرك مربوطه امكان‌پذير است.

در پايان ضمن اشاره به اين موضوع كه مقررات ياد شده شامل رانندگان بخش حمل و نقل بين‌المللي (ترانزيت) نيز مي‌شود، اعلام مي‌دارد در صورت افزايش تعداد باجه‌هاي اعلامي مورد بحث متعاقبا اطلاع‌رساني خواهد شد.