:
كمينه:۱۰.۴°
بیشینه:۱۰.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
از گسل مکران شناختی نداریم؛

وقوع سونامی در مکران جدی است

با اینکه مکران، یک منطقه سونامی‎خیز است اما شناخت ایران درباره گسل مکران صفر است.
کد خبر: ۸۸۸۶۴
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
اقتصادگردان- رییس مرکز پیش‌بینی زلزله پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‎‌شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به اینکه باید ایران را به عنوان یک کشور سونامی‎خیز معرفی کنیم، گفت:مکران، یک منطقه سونامی‎خیز است که از لحاظ امنیتی، اقتصادی، ارتباطات و...برای ما بسیار مهم است اما متاسفانه شناخت ایران درباره گسل مکران صفر است.
دکتر محمد مختاری در گفت‎وگو با خبرنگار مارینتایمز با اشاره به اینکه در منطقه مکران گسل‌های شاخه‌ای زیادی وجود دارد که به بزرگی و شدت سونامی کمک می‌کند، گفت:این در حالی است که ما اطلاعات کافی از آنها نداریم فقط می‌دانیم محاسبات نشان می‎دهد اگر سونامی رخ دهد ارتفاع آب حداقل تا ۱۵ متر بالاتر می‌آید.

وی با اعلام اینکه برگزاری سمینارها و کارگروه‎های آموزشی بین‎المللی می‌تواند اهمیت زیادی در این زمینه داشته باشد، اظهار کرد: اگر بتوانیم سمینارهایی را که کارگروه منطقه‌ای سامانه پیش‌بینی و هشدار سونامی منطقه شمال غرب اقیانوس هند برگزار می‎کند در ایران برگزار کنیم، می‎توانیم خواسته و نیاز خودمان را هم در زمینه شناسایی گسل مکران و احتمال وقوع سونامی در ایران برآورده کنیم.

مختاری یادآور شد: تاکنون ایران به عناون منطقه سونامی‌خیز شناخته نشده است اما این در حالی است که در سال 1945 سونامی 8.1 ریشتری در این منطقه با مرکزیت عمان و پاکستان رخ داد که چهار هزار نفر بر اثر آن کشته شدند، هنوز هم اگر سخنی درباره مکران پیش آید همه آنجا را به عنوان یک منطقه بکر می‎شناسند و اطلاعات دقیقی درباره آن ندارند.

وی تصریح کرد:مکران یک منطقه استثنایی در دنیا است زیرا در این منطقه دو لایه گسلی به هم فشار می‌آورند و گسل ایران در برابر این فشار مقاومت می‌کند بنابراین گسل اقیانوسی به زیر آن رفته است اما درباره اینکه کدام گسل، زلزله و سونامی ایجاد می‌کند اطلاع کافی در اختیار نداریم. مکران ، یک منطقه سونامی خیز است که از لحاظ امنیتی، اقتصادی و ارتباطات و.. برای ما بسیار مهم است اما متاسفانه شناخت ایران درباره گسل مکران صفر است.

رییس مرکز پیش‌بینی زلزله پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله گفت: تاکنون زمین‌لرزه شدیدی در ایران نداشتیم اما اخیرا زمین لرزه‌های کوچکی را در این منطقه مشاهده می‌کنیم که نشان می‌دهد وقوع سونامی در مکران جدی است.

وی افزود: سونامی دو ضرر دارد نخست اینکه زمین لرزه رخ می‎دهد و خرابی به بار می‎آورد و دوم اینکه آن زمین‎لرزه منجر به وقوع سونامی شده و سونامی نیز خود تخریب‎های زیادی در پی دارد.

مختاری تاکید کرد: به منظور شناسایی بهتر گسل مکران و ایجاد آمادگی برای وقوع سونامی، عضو کارگروه منطقه‎ای سامانه پیش‌بینی و هشدار سونامی منطقه شمال غرب اقیانوس هند شدیم و بر آن هستیم تا با همکاری آنها تحت نظارت یونسکو، این منطقه را از نظر زمین‌شناسی و ساختار منطقهای شناسایی کنیم.

وی افزود: پژوهشگاه اقیانوس شناسی و علوم جوی با همکاری این کشورها برنامه‌ریزی کرده است که روش‌های مختلف لرزه نگاری را به‎کار بندد و در آینده خیلی نزدیک برداشت لرزه‌نگاری داشته‌باشد تا به وسیله آن ساختار زمین‌شناسی و گسل مکران را بشناسد.

به گفته مختاری، دولت و سازمان برنامه و بودجه از این اقدام پژوهشگاه اقیانوس‎شناسی و علوم جوی حمایت کردند و نیروی دریایی نیز اعلام آمادگی کرده است که در این راستا به پژوهشگاه اقیانوس‎شناسی کمک کند.

رییس مرکز پیش بینی زلزله پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله اظهار کرد: در این همکاری، مدل‎سازی‌های مختلف درباره چگونگی حرکت سونامی، شدت، ارتفاع امواج، میزان نفوذ و دیگر شناسه‎های سونامی انجام می‎شود تا بتوانیم متوجه شویم که سونامی چند دقیقه پس از وقوع زلزله رخ می‎دهد و موج آن تا کجا می‎رسد که بتوانیم جانمایی شرکت‌ها و تشکیلات سازمانی را که قرار است در طرح توسعه مکران ساخته شود، به‌صورت دقیق انجام دهیم.

وی افزود: این کار را انجام می‎دهیم که بتوانیم ساختمان‎های خود را در فاصله معین از دریا و در ارتفاع بالاتر بسازیم که کمترین آسیب را از سونامی متحمل شوند.