:
كمينه:۲۷.۶۲°
بیشینه:۲۸.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰

ارسال لایحه مالیات بر ارزش افزوده به مجلس تا پایان سال

معاون وزیر اقتصاد با اعلام کسب درآمد ۱۷۰ هزار میلیارد تومانی از محل مالیات بر ارزش افزوده گفت: لایحه قانون مالیات بر ارزش افزوده در دولت تصویب و تا پایان سال به مجلس ارسال می‌شود.
کد خبر: ۸۸۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۱
اقتصاد گردان - سیدکامل تقوی‌نژاد با تاکید بر اینکه اهتمام رییس مجلس در موضوع مالیات بر ارزش افزوده آرامش را به نظام و مودیان مالیاتی بازگرداند اظهارداشت: از محل مالیات بر ارزش افزوده۱۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب شد. اهتمام و تدبیر رییس مجلس و همکاری موثر نمایندگان، آرامش را به نظام مالیاتی و مودیان مالیاتی در بخش ارزش افزوده بازگرداند.

رییس سازمان امور مالیاتی به خبرگزاری خانه ملت گفت: با مصوبه دیروز مجلس بندی که در انتهای بند (ب) تبصره (6) قانون بودجه مبنی بر اینکه مأخذ مالیات بر ارزش افزوده مصرف‌کننده نهایی است، حذف شد و قانون مالیات برارزش افزوده به مدت یک سال تصویب شد.

تقوی‌نژاد با اشاره به اینکه قانون مالیات برارزش افزوده سال 1387 به صورت آزمایشی برای مدت 5 سال به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، ادامه داد: هر ساله در ضمن اجرای بودجه اجازه تمدید آن به دولت داده می‌شد، امسال نیز تمدید قانون مالیات بر ارزش افزوده از مجلس درخواست شد که در بند (ب) تبصره (6) تمدید قانون مالیات بر ارزش افزوده تصویب شد.

وی با بیان اینکه دولت اصل لایحه قانون مالیات بر ارزش افزوده را مورد بررسی و تصویب قرار داده است، تصریح کرد: بیش از هزار ساعت کار کارشناسی در کمیسیون‌های وابسته به دولت صورت گرفت و بیش از صد جلسه کارشناسی در کمیسیون اقتصادی دولت با کمک اتاق بازرگانی، اتحادیه‌ها و صنوف برگزار شد که این لایحه در دولت تصویب و نهایی شد و تا پایان سال جاری به مجلس تقدیم می‌شود.

معاون وزیراقتصاد و امور دارایی با اشاره به اینکه تمام مشکلات اجرایی قانون مالیات برارزش افزوده در لایحه جدید مورد بررسی قرار گرفته است، افزود: این قانون تمامی این مشکلات را رفع کرده و به نوعی تنظیم شده که شفاف‌سازی را به عنوان مهمترین اصل در مالیات برارزش افزوده در دستور کار قرار دهد.

تقوی‌نژاد ادامه داد: در دو بخش دستور مقام معظم رهبری به طور مشخص در خصوص مالیات برارزش افزوده به نمایندگان یادآوری شده است؛ یکی در سیاست‌های کلی نظام که توسط معظم له تنظیم شده مالیات بر ارزش افزوده را مورد تأکید قرار دادند و بخش دیگر مربوط به زمان تصویب این قانون در مجلس است که مقام معظم رهبری براجرای این قانون به منظور شفاف‌سازی تأکید کردند.

وی با بیان اینکه قانون مالیات برارزش افزوده در طول حلقه‌های تولید می‌تواند آمار و اطلاعات دقیقی از میزان گردش فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و واردکنندگان در اختیار ما قرار دهد، یادآور شد: تا مرحله‌ای که مصرف کننده نهایی مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کند؛ می‌توان جریان گردش کالا و خدمات را رصد کرد.

تقوی نژاد افزود: بیم آن می‌رفت که اگر از حلقه‌های تولید مالیات دریافت نشود اعتبار مالیاتی حذف شود و هزینه‌های قابل قبول که در مرحله تولید به تولید‌کنندگان باز می‌گشت ممکن بود مورد غفلت قرار گیرد. قانون مالیات بر ارزش افزوده به نفع تولید‌کننده‌، نظام مالیاتی کشور و درآمدهای دولت است

وی با بیان اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده به نفع تولید‌کننده‌ها و نظام مالیاتی کشور و درآمدهای دولت است، ادامه داد: خوشبختانه روند اجرای مالیات بر ارزش افزوده از یک موفقیت برخوردار بوده و حدود 50 درصد درآمدهای کشور از محل مالیات بر ارزش افزوده است و تاکنون حدود 170 هزار میلیارد تومان از این محل درآمد کسب شده است.

تقوی‌نژاد اظهارداشت: بیش از 60 هزار میلیارد تومان درآمد در اختیار شهرداری‌ها قرار گرفته و همچنین یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده در اختیار بخش سلامت قرار می‌گیرد و در سال آینده نزدیک به 5 هزار میلیارد تومان اعتبارات از محل ارزش افزوده در اختیار طرح تحول سلامت قرار می‌گیرد.

معاون وزیر اقتصاد افزود: همچنین در شهر تهران بیش از 4 هزار میلیارد تومان عوارض ارزش افزوده در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد. به سازمان امور مالیاتی اجازه داده شده که برای برخی از گروه‌های شغلی که نمی‌توانند مدارک مورد نیاز خود را به صورت کامل در حلقه‌های مختلف جمع آوری کنند با تعیین ضریبی از عملکرد آنها نسبت به اخذ مالیات از این گروه‌ها اقدام شود.

تقوی‌نژاد با بیان اینکه درک والا و اهتمام جدی رییس مجلس شورای اسلامی سبب شد که مالیات بر ارزش افزوده به مسیر اصلی خود بازگردد، تصریح کرد: مالیات برارزش افزوده در حلقه آخر حدود 5 میلیون صنف کشور را متأثر می‌کند که مصوبه دیروز مجلس خیال آنها را راحت کرد و آرامش به سال 96 بازمی‌گردد.

معاون وزیر اقتصاد و امور دارایی افزود: در سال 96 نیز همانند سال گذشته می‌توان مالیات بر ارزش افزوده را دریافت کرد. وی با بیان اینکه مجلس می‌تواند براساس نظرات خود لایحه مالیات بر ارزش افزوده را تغییر داده و یا جابه‌جا کند، ادامه داد: سال 96، سالی حیاتی برای کشور بوده که نیازمند همکاری صنوف مختلف کشور است.

رییس سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه مسئله استرداد صادرات به عنوان مسئله کلیدی در دستور کار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است، تصریح کرد: از آنجا که صادرات از پرداخت مالیات معاف است حداکثر ظرف مدت یک ماه نسبت به استرداد اقدام شود و همچنین در یک سال گذشته 10 بخشنامه راهگشا در زمینه مالیات بر ارزش افزوده تصویب شده است.