:
كمينه:۵.۹۹°
بیشینه:۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
با حضور دکتر مصطفی ازکیا، دکتر علی اکبر محرابی و استاد عباس بشیری برگزار شد؛

گزارش کنفرانس نقد و بررسی کتاب اصلاحات ارضی در ایران اثر خانم آن.ک.اس.لمبتون

جهت کسب اطلاعات بیشتر و پاسخگویی به پرسش های قانونی و مشاوره حقوقی با وکلای متخصص ورفع مشكلات حقوقي حاصل از اصلاحات ارضي، با حقوق دانان و مشاوران حقوقي تماس حاصل فرمایید
کد خبر: ۸۸۱۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۰
اقتصاد گردان - در کنفرانس نقد و بررسی کتاب اصلاحات ارضی در ایران اثر خانم آن.ک.اس.لمبتون كه با حضور اساتید گرانقدر جناب آقایان دکتر مصطفی ازکیا، دکتر علی اکبر محرابی و استاد عباس بشیری در سالن کنفرانس انجمن جامعه شناسی ایران در دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران برگزار شد، صاحبنظران ضمن طرح ديدگاه هاي خود، نظرات موجود در مورد روند اصلاحات ارضي در ايران و آثار آن بر فضاي اجتماعي ايران را مورد بررسي قرار دادند. 


ازنظر جامعه شناسان و پژوهش های موجود در زمینه اصلاحات ارضی و تحقیقات صورت گرفته، دراین خصوص سه نظریه را می توان ارائه نمود:
نخست) نظر کسانی که نتیجه اصلاحات ارضی را کاهش فاصله طبقاتی دانسته و بدلیل درهم شکستن مناسبات ظالمانه و طرد و رد ارباب و رعیتی از آن دفاع كرده اند. در اين نظريه صاحب نظران معتقدند كه اصلاحات ارضي باعث نوسازي جامعه واقتصاد ايران شده و دهقانان صاحب زمين شده اند و به كاهش فاصله طبقاتي انجاميده و ضرورت دوران حاضر يعني تضعيف فئوداليته و سيستم ارباب رعيتي را به همراه داشته است. 
دوم) مطالعات و تحقیقاتی است که اصلاحات ارضی را به مثابه رفرم بورژوایی قلمداد کرده اند. يعني براساس درخواست كشورهاي غربي، فئوداليته و دوره خان  و ارباب پشت سر گذاشته و دوران جديد سرمايه داري، كارخانه ها، زندگي در شهر، مظاهر شهري، و رشدبور‍ژوازي صنعتي را به همراه داشته است. 
سوم) دسته آخر نیز کسانی که اصلاحات ارضی را سیاه بازی و نمایش قلمداد و آن را غیرواقعی می دانند و معتقدند كه ثروتمند و قدرتمند و صاحب آب همچنان قدرتمند شده اند و كساني كه آب داشته اند موفق بوده اند و به دهقان تنها زمين داده اند و آب كافي در اختيار آنها نبوده است. درحالي كه در ايران عامل كمياب توليد آب است نه زمين و بايد آب درست تقسيم مي شد نه زمين و...
اندیشه نخست بیشتر درمیان حقوقدانان و توده مردم رواج داشته و آثار آن را نیز در زمان اجرای اصلاحات ارضی و پس از آن تا زمان انقلاب اسلامی و حتی پس از آن نیز قابل مشاهده می دانند.
اندیشه دسته دوم نیز منشعب و منبعث از نظریات جامعه شناسان و اندیشمندان حوزه علوم اجتماعی می باشد که انتقادات زیادی را بر اصلاحات ارضی وارد می دانند.
دسته سوم نیز معترضانی بوده و هستند که همیشه درپی یافتن آرمانشهر و جامعه آرمانی بوده که صد البته هرگز یافت نشده و نخواهد شد و یا همواره نگاه و تحلیل بدبینانه ای به وقایع سیاسی واجتماعی دارند.
اين دسته معتقدند كه اصلاحات ارضي باعث شد كه خوش نشين ها و بي زمين ها و كساني كه ابزار توليد و آب و امكانات نداشته اند به شهرها مهاجرت كنند و به كارگري مشغول شوند. دسته اي در خدمت كارخانه ها و افراد و كسب وكارها بوده اند و عده اي به كارهاي روزمره و روزمزد مشغول شده اند. 
برهمین اساس در رد و پذیرش اصلاحات ارضی بسیار قلم فرسایی شده و میدان جدل و بحث لفظی بزرگی پدید آمده است. چه اینکه در طول سه دوره اجرای اصلاحات ارضی، آنچه واضح و مبرهن است زمین که شالوده و اساس کشاورزی می باشد در اختیار زارع قرار می گیرد تا به اتکا نیروی شخصی و توان فردی کشت و کار نموده و از یوغ ارباب رهایی یابد. اما این موضوع از نظر جامعه شناسان مغفول مانده و آن را صرفا شکست دهقان و پیروزی شاه بر ملت می دانند چه اینکه استدلال می نمایند اصلاحات ارضی نه تنها به حل بنیادی مساله اراضی در ایران نینجامید بلکه صرفا موجب انتقال قدرت از مالک به دولت شد و در نتیجه دهقانان استثمار شده و از آنان بهره کشی شد و زارعین فقیرتر و ورشکسته تر و مقروض تر از قبل شدند و منجر به رفاه اجتماعی آنان نشد. و دراین میان نیز اصلاحات ارضی بنفع گروههای متنفذ و قدرتمند روستایی شد و بیش از همه اینان از این اصلاحات سود بردند. آنچه هست نتیجه اصلاحات ارضی را می بایست از تمامی ابعاد فحص و بحث نمود و مورد پژوهش و واکاوی قرارداد تا به نتایج محکمتر و واقع بینانه تری دست یافت.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و پاسخگویی به پرسش های قانونی و مشاوره حقوقی با وکلای متخصص  ورفع مشكلات حقوقي حاصل از اصلاحات ارضي، به نشانی اینترنتی: www.vakilbashiri.com   مراجعه و یا با شماره تلفن های 88891971 ، 09121271413 ، 09122170576 تماس حاصل فرمایید.
كتاب حقوق كاربردي اراضي و حريم و ساير كتاب هاي حقوق كاربردي نوشته تيم حقوقي عباس بشيري و در زمينه اراضي نيز مي تواند پاسخ گوي مشكلات حقوقي باشد. 





نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
امیرمحمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
0
0
مبدع اصلاح های ارضی،این کارفوق العاده بزرگ،بینظیر حسن ارسنجانی است
امیرمحمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۰
0
0
درود بازدرمورداصلاحات ارضی لطفا حرف بزنید،،،
مهناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
0
0
واقعا لذت بردم لطفا سایر کنفرانس هایی را که شرکت می نمایید راهم معرفی و اطلاع رسانی نمایید.
سولماز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
0
0
دم،استادبشیری،گرم،که لمبتون روشناساند،وزمین رودرپانزده جلدکتاب کاربردی‌ نوشت