:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

زنگ خطر خروج نهال محصولات استراتژیک از خراسان‌جنوبی به سایر استان‌ها

مدیر پروژه دهکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: خروج نهال محصولات استراتژیک به سایر استان‌ها می‌تواند در دوره زمانی کوتاه به دلیل شرایط مساعدتر سبقت تولید نسبت به خراسان‌جنوبی وجود داشته باشد.
کد خبر: ۸۷۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- محسن پویان اظهار کرد: با توجه به کم‌آبی و کاهش نزولات جوی، حفظ محصولات استراتژیک کم‌آب‌بر از جمله زرشک و عناب که اتکا بیشتر خانوارهای روستایی متکی بر این دو محصول که در شرایط کم‌آبی تولید آن ممکن است حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: از دست دادن این محصولات استراتژیک می‌تواند در آینده نزدیک به دلیل عرضه زیاد محصول و کاهش درآمدزایی، لطمه شدید به اقتصاد خانوارهای روستایی وارد ‌کند.

مدیر پروژه دهکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی افزود: خروج نهال این محصولات به سایر استان‌ها به ویژه استان‌های خراسان‌شمالی، خراسان‌رضوی و قزوین می‌تواند در دوره زمانی کوتاه به دلیل شرایط مساعدتر سبقت تولید نسبت به خراسان‌جنوبی وجود داشته باشد.

پویان تاکید کرد: باید برای جلوگیری از صادرات نهال این محصولات از استان، برنامه‌ریزی‌های جدی انجام شود.

وی اظهارکرد: همانطور که محصول زعفران از استان خارج شد در حالی که نام خراسان‌جنوبی با زغفران همراه بود و اکنون بزرگترین تولید کننده زعفران در داخل کشور خراسان‌رضوی و در خارج از کشور افغانستان، تایوان، یونان و سایر کشورها است.