:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

علامت سوال بزرگ مقابل صادرات غیرنفتی؟

طبق برنامه، در پایان سال جاری میزان صادرات غیرنفتی کشور باید به عددی معادل ۵۰ میلیارد دلار می‌رسید. علاوه بر این عدد ۴۲ میلیارد دلار برای صادرات غیرنفتی طی ۱۰ ماهه نخست سال جاری تعریف شده بود که در این راستا عملکرد صادراتی کشور معادل ۳۵ میلیارد دلار است.
کد خبر: ۸۷۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- براساس ارزیابی عملکرد صادراتی کشور در ۱۰ ماهه نخست سال جاری شاهد افزایش ۲.۸ میلیارد دلاری هستیم، اما علی‌رغم این افزایش به میزان هفت میلیون دلار از برنامه‌ریزی انجام شده در سال جاری عقب بوده و کماکان مسوولان در این رابطه که حتی بتوانیم افزایش میزان صادرات غیرنفتی کشور را به عدد پنج میلیارد دلار که معادل ۵۰ درصد اهداف در نظر گرفته شده در پایان سال ۱۳۹۵ است، برسانیم جواب صریحی ارائه نمی‌کنند.

مجتبی خسروتاج – رییس سازمان توسعه تجارت ایران – در گفت‌وگو با ایسنا و در پاسخ به این‌که آیا طبق پروژه‌های تعریف شده اقتصاد مقاومتی مرتبط با تجارت خارجی در پایان سال جاری افزایش صادرات غیرنفتی (کالا و خدمات) به میزان ۱۰ میلیارد دلار محقق می‌شود یا خیر، گفت: همچنان نمی‌توانیم در این راستا پیش‌بینی نهایی را انجام دهیم اما تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم.

وی ادامه داد: آنچه تاکنون محقق شده میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور به ارزش ۳۵ میلیارد دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش ۸.۴ درصدی در ارزش دلاری داشته است.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان این‌که براساس محاسبات شاهد افزایش ۲.۸ میلیارد دلاری صادرات کالاهای غیرنفتی کشور در ۱۰ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم، اظهار کرد: تا پایان سال کار سختی پیش‌رو داریم و امیدواریم این ارقام افزایش یابد.

خسروتاج همچنین در پاسخ به این‌که ایا پیش‌بینی می‌کنید که حداقل ۵۰ درصد از برنامه در نظر گرفته شده به منظور افزایش ۱۰ میلیارد دلاری صادرات کالاهای غیرنفتی تا پایان سال جاری محقق شود یا خیر، تصریح کرد: در این رابطه نیز نمی‌توانیم پیش‌بینی‌ داشته باشیم.

وی با اشاره به این‌که تحقق اهداف صادراتی یک وظیفه است که باید با برنامه‌ریزی به سمت آن حرکت کنیم، گفت: در عرصه بین‌الملل ما یک طرفه قضیه هستیم و از سویی دیگر رقبا قرار دارند بنابراین ممکن است علی‌رغم تلاش برای ورود به بازار جهانی رقبا بتوانند با قیمت بهتر، کیفیت بهتر و شناخت سلیقه مشتری از ما پیشی بگیرند.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران همچنین با اشاره به مشکلات موجود در بخش صادرات کشور اشاره و خاطر نشان کرد: صادرکنندگان در این بخش از هزینه‌های بالای تولید، تسهیلات بانکی و شرایط استرداد مالیات بر ارزش افزوده گلایه دارند و پیشرفت در حوزه صادرات به این مساله باز می‌گردد که ما تا چه میزان می‌توانیم با سازوکار بازارهای جهانی تطبیق داده و رقابت کنیم.

در ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۵ میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی)، بالغ بر ۱۰۲ میلیون تن و به ارزش ۳۵ میلیارد دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش ۳۳ درصدی در وزن و ۸.۴ درصدی در ارزش دلاری داشته است.