:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲

معرفي انواع ریسک های سرمایه گذاری

شناخت انواع ریسک و جوانب آن‌ها سبب می‌شود تا سرمایه­ گذاران تصمیمات شخصی خود را بر اساس میزان ریسک‌ پذیری، افق سرمایه‌گذاری و ریسک‌های مترتب اتخاذ نمایند.
کد خبر: ۸۷۷۷۱
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۹
اقتصادگردان- ریسک و مخاطراتی که بر روی سرمایه‌گذاری سرمایه­ گذاران اثر می‌گذارد انواع مختلفی دارند که با مدیریت فعالانه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و بررسی‌های مداومی که بر روی گزارش حساب‌های سرمایه‌گذاری‌ آنها در این صندوق‌ها انجام می‌گیرد این خطرات کاهش می‌یابد.

شناخت انواع ریسک و جوانب آن‌ها سبب می‌شود تا سرمایه­ گذاران تصمیمات شخصی خود را بر اساس میزان ریسک‌پذیری، افق سرمایه‌گذاری و ریسک‌های مترتب اتخاذ نمایند. ریسک و مخاطراتی که بر روی سرمایه‌گذاری سرمایه­ گذاران اثر می‌گذارد انواع مختلفی دارند که با مدیریت فعالانه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و بررسی‌های مداومی که بر روی گزارش حساب‌های سرمایه‌گذاری‌ آنها در این صندوق‌ها انجام می‌گیرد این خطرات کاهش می‌یابد.

ریسک‌ تجاری:

ریسک تجاری به ‌احتمال این ‌که ناشر، سهم یا اوراق قرضه ورشکسته شود و یا اوراق قرضه قادر به پرداخت بهره و یا حتی اصل سرمایه نباشند، اشاره می‌کند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری چون معمولاً در اوراق بهادار مختلفی سرمایه­ گذاری می­کنند، کمترین ریسک‌ تجاری را به سرمایه گذاران تحمیل می ­نمایند.

ریسک اعتباری:

این نوع از ریسک‌ها به‌ احتمال این موضوع اشاره می‌کند که ناشر اوراق بهادار به‌موقع و سر وقت قادر به پرداخت اصل سرمایه و بهره آن نباشد.

ریسک ارزی:

این ریسک احتمال اثر گذاری تغییر بهای یک ارز بر روی ارز یا دارایی مالی دیگری را بیان می‌کند. به‌عنوان‌مثال اگر بهای دلار آمریکا افزایش یابد ارزش اوراق بهادار غیر آمریکایی ممکن است کاهش یابد یا اگر دلار سقوط کند ممکن است ارزش دارایی‌های سرمایه‌گذاری شده در بخش‌های غیر آمریکایی افزایش یابد.

ریسک نرخ بهره:

اشاره به این احتمال دارد که نرخ‌های بهره بر روی ارزش سرمایه شما ممکن است افزایش یا کاهش یابد. با کاهش ابزارهای کنترل ثبات نرخ، احتمال افزایش ارزش نرخ بهره وجود خواهد داشت. اوراق بهادار بلندمدت با درآمد ثابت همانند اوراق قرضه یا حق تقدم سهام، مقدار ریسک­ شان بر روی نرخ بهره بیش‌تر است درحالی‌که اوراق بهادار کوتاه‌مدت همانند اوراق خزانه و بازارهای پولی کمتر اثر می‌گیرند.

ریسک معاملاتی یا ریسک بازاری:

ریسک‌های معاملاتی یا ریسک‌های اصول ­مند اشاره به ریسک‌هایی دارد که بر روی بعضی از صنایع، کشورها و یا حتی نواحی خاص اثر می‌گذارند و معمولاً با ایجاد بعضی از عوامل بر روی کل یا بخشی از اوراق بهادار با یک روش مشابه اثر می‌گذارند. تنوعی که از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک در بازارهای متفاوت ایجاد می‌شود می‌تواند یک وسیله سودمند برای مدیریت این قبیل ریسک‌ها باشد.

ریسک تورم:

این ریسک اشاره به‌احتمال این موضوع دارد که ارزش دارایی‌ها یا درآمدها ممکن است با تغییرات تورم و ارزش ارزی کشور، کاهش یابد. به دلیل آن‌که با افزایش تورم قدرت خرید نقدی کاهش می‌یابد، لذا سرمایه‌گذاران مایل به سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی مانند سهام یا اوراق قرضه‌ای که به‌ صورت بلندمدت رشدی بیشتر از تورم خواهد داشت، هستند.

ریسک‌های سیاسی:

که اشاره به‌احتمال آشفتگی‌های سیاسی دارد. فعالیت‌های دولتی، حوادث تروریستی، تحریم‌ها یا دیگر تغییرات سیاسی می‌تواند بر روی سرمایه‌گذاری‌ها اثراتی مشهود بگذارد.

تحمل ریسک‌پذیری شخصی:

همگی ما سطح متفاوتی از مقدار ریسکی که قادر به تحمل آن هستیم را دارا هستیم. به‌ عنوان یک سرمایه‌گذار درک تفاوت بین فاکتورهایی که اثر یک ریسک واقعی می‌تواند بر روی سرمایه شما اثر بگذارد و عواملی که جنبه روحی و روانی این ریسک ایجاد می‌کند، بسیار قابل‌تأمل است (خصوصاً این‌ که شما از ریسکی که کرده‌اید چه احساسی می‌گیرید و عکس‌العملتان در برابر آن چیست؟). لذا آموختن هرچه بیش‌تر در مورد نوع خاصی از سرمایه‌گذاری که می‌خواهید داشته باشید و مقدار ریسک‌پذیری مرتبط به آن پیش از سرمایه‌گذاری‌تان در آن حیطه بسیار ضروری است و تنها در این زمان است که شما می‌توانید سطح ریسک‌پذیری متناسب با توانتان را قبول کنید.

دانستن میزان تحمل ریسک‌پذیری شخصی و شناخت این موضوع که با بالا و پایین رفتن بهای سرمایه ­تان چه احساسی به شما دست می‌دهد یکی از اساسی‌ترین اصول سرمایه‌گذاری است. درحالی‌که صبر و تمرکز بلندمدت دو راه تأییدشده برای افزایش سرمایه شما باگذشت زمان محسوب می‌شوند، اما برای برخی مردم، تحمل این امر می‌تواند بسیار طاقت‌فرسا باشد.

مدیریت ریسک

با وجود اینکه ریسک از  بخش سرمایه‌گذاری حذف شدنی نیست، اما می‌توان آن را از طریق ایجاد تنوع مدیریت کرد. داشتن گستره متنوعی از اوراق بهادار متفاوت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک یکی از این روش‌های مدیریتی است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک به دلیل تنوع ذاتی­ ای که دارند مجموعه‌ای از اوراق بهادار متفاوت  و متنوع را در یک صندوق گرد هم آورده‌اند، که حتی شما هم می‌توانید با انتخاب تعداد بیش‌تری از انواع متفاوت این صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا دارایی‌های طبقه‌بندی‌شده، بر این تنوع موجود بیافزایید.

هریک از انواع مختلف این صندوق‌های سرمایه‌گذاری اهداف متفاوتی را نیز دارند که درنتیجه اهداف متفاوت، سطوح گوناگونی از نوسانات و یا پتانسیل‌های تغییرات قیمتی را دارا هستند. که این امر سبب ایجاد نوعی تعادل بین صندوق‌ها می‌شود، بدین‌صورت که به دلیل متنوع بودن نوع صندوق‌ها ریسک‌پذیری وابسته به آن‌ها نیز متفاوت است و سرمایه‌گذار با توجه به هدف صندوق و سطح ریسک‌پذیری لحاظ شده در آن راحت‌تر می‌تواند سرمایه‌گذاری کند.

هنگامی‌که شما ترکیب دارائی‌های خود را می‌سازید، به خاطر داشته باشید که اطمینان از این موضوع که شما اهدافتان را در صندوقتان به‌طور منظم و مداوم مشاهده کنید بسیار مهم است. تخصیص منابع و یا مشخص شدن سررسید زمان هدف موردنظر در صندوق‌ها، برای شما این مهم را به‌صورت خودکار انجام می‌دهد.

تنوع در مدیریت ریسک

ایجاد مجموعه متنوعی از سرمایه‌گذاری‌ها یکی از بهترین روش‌های مدیریت آن ریسک است. اشکال زیر بیانگر این هستند که شما چگونه می‌توانید با ایجاد یک موازنه بین سطح ریسک پذیریتان و پتانسیل بازده‌ای که خواهید داشت، نوع سرمایه‌گذاری خود را پایه‌ریزی کنید. سرمایه­ گذاران با سطوح مختلف ریسک­ پذیری می­ توانند از انواع صندوق­های سرمایه­ گذاری متناسب با نوع ریسک خود استفاده کنند.