:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
نسبت خسارت صنعت بيمه به 58 درصد رسيد

بررسي عملکرد صنعت بیمه در 9 ماهه سال 95؛ رشد بيمه هاي زندگي بالاتر از رشد ساير رشته هاي صنعت بيمه

رشد 21درصدي درآمد حق بیمه در برابررشد 24 درصدي خسارت ها،نسبت خسارت صنعت بيمه به 58 درصد رسيد
کد خبر: ۸۷۶۰۳
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۷

اقتصادگرداناحسان شمشيري - انتشار عملکرد نه ماهه صنعت بیمه نشان می دهد برخی شرکتهای بیمه ترجیح داده اند همچنان با شیب ملایم  حركت کنند  اما تعدادي ديگر از شركت هاي بيمه گام ها را سریع تر برداشته اند و در نتيجه ميزان رشد درآمدهاي حق بيمه و ميزان خسارت ها در شركت هاي مختلف متفاوت بوده است.

به گزارش اقتصادگردان، نكته حايز اهميت در اين گزارش، وضعيت روبه رشد بيمه هاي زندگي است كه با سهم 13 درصدي از كل بازار بيمه، با رشد 38 درصدي درآمد حق بيمه، رشد 37درصدي پرداخت خسارت، رشد 38 درصدي موارد خسارت، مواجه بوده كه اين شاخص ها از شاخص هاي كل صنعت بيمه و رشته هاي ديگر بالاتر بوده است.

سهم 13 درصدي بيمه زندگي

در بخش بیمه زندگی، کل حق بیمه تولیدی معادل  2627 ميليارد تومان گزارش شده که معادل 13 درصد از کل حق بیمه صادره 9 ماهه اول سال 95 بوده که رشد آن معادل 38 درصد بوده است. همانطور که ذکر شد نرخ رشد حق بیمه تولیدی کل صنعت 21 درصد بوده است و در نتيجه رشد بيمه زندگي معادل 17 واحد بيش از كل صنعت بيمه بوده است.

تعداد بیمه نامه های صادره بخش زندگی معادل 2 ميليون و 95 هزار بوده که 5 درصد کل بیمه نامه های صادر شده است که نرخ رشد آن 21 درصد بوده است. نرخ رشد بیمه نامه صادره کل صنعت بيمه 9 درصد بوده است.

خسارت پرداختی در بخش زندگی معادل 842 ميليارد تومان بوده که 7 درصد کل خسارت پرداختی صنعت بيمه است نرخ رشد آن 37 درصد بوده است. نرخ رشد خسارت پرداختی کل صنعت بيمه 25 درصد گزارش شده است.

تعداد موارد خسارت در بخش بيمه  زندگی 274 هزار مورد بوده که 1 درصد از کل تعداد موارد خسارت بوده است و نرخ رشد آن 38 درصد بوده است. نرخ رشد تعداد موارد خسارت کل صنعت بيمه 30 درصد است.

و در نهایت نسبت خسارت بخش زندگی 32 درصد و نسبت خسارت کل صنعت بيمه 58 درصد گزارش شده است.

 

درآمد و خسارت كل صنعت بيمه

آمارها نشان می دهد که حق بيمه هاي توليدي و خسارتهاي پرداختي در نه ماهه ابتدای سال به ترتيب در حدود 20.05 و 11.65 هزار ميليارد تومان است. رشد حق بيمه‌هاي توليدي و خسارتهاي پرداختي (نسبت به مدت مشابه سال گذشته) به ترتيب 21.3 درصد و 24.9 درصد است.

همچنین در این مدت نسبت خسارت با 1.7واحد افزايش (در مقايسه با مدت مشابه سال قبل) به 58.1 درصد رسيده است و در حدود 38.7 ميليون بيمه نامه صادر و نزديك ۲۳ ميليون فقره خسارت پرداخت شده است.

صدور تعداد بيمه نامه ‌ها و پرداخت موارد خسارت به ترتيب حدود 8.8 درصد و 29.7 درصد، بيشتر از ۹ ماهه سال ۱۳۹۴ است.سهم بخش غيردولتي از حق بيمه توليدي و خسارت پرداختي بازار بيمه به ترتيب حدود 61.5 درصد و 56.6 درصد است.

میانگین نرخ رشد حق بیمه تولیدی کل صنعت 21.33 درصد، میانگین نرخ رشد خسارت پرداختی 24.87 درصد و میانگین نسبت خسارت کل صنعت نیز 58.11 درصد گزارش شده است

سهم بخش غیر دولتی از بیمه نامه صادره  و کل بازار 60.18 درصد و سهم تعداد موارد خسارت پرداختی از کل بازار معادل 20.84 درصد گزارش شده است. سهم بيمه دولتي نيز در بخش بیمه نامه صادره سهم از کل بازار معادل 39.82 درصد، و در بخش تعداد موارد خسارت سهم آن معادل 79.16 درصد بوده است.

سهم حق بیمه تولیدی به عنوان بخش دولتی معادل 38.51 درصد کل بازار بوده است که 61.49 درصد باقی مانده سهم به بخش غیر دولتی تعلق گرفته است. سهم خسارت پرداختی بيمه دولتي از کل بازار معادل 43.4 درصد گزارش شده که سهم 56.6 درصد باقی مانده خسارت پرداختی مربوط به بخش غیر دولتی است.

در 9 ماهه اول سال 95 معادل 38.51 درصد از حق بیمه تولیدی، 39.82 درصد از تعداد بیمه نامه ها، 43.4 درصد از خسارت پرداختی و 79.16 درصد از کل تعداد موارد خسارت بازار به بخش دولتی تعلق گرفته است

در بخش بیمه های دولتی واگذار شده در دوره زمانی ذکر شده 24.65 درصد از حق بیمه تولیدی کل بازار، 22.19 درصد از تعداد بیمه نامه های صادر شده، 26.17 درصد از خسارت پرداختی کل بازار و 6.81 درصد از تعداد موارد خسارت به این شرکت ها تعلق گرفته است

در بازه زمانی ذکر شده 36.85 درصد از حق بیمه تولیدی، 38 درصد از تعداد بیمه نامه های صادر شده، 30.43 درصد از خسارت پرداختی کل بازار و 14.03 درصد از تعداد موارد خسارت در بخش خصوصی صورت گرفته است

بیشترین حق بیمه تولیدی و به تبع آن خسارت پرداختی متعلق به بیمه ایران بوده است. حق بیمه تولیدی بیمه ایران معادل 7719 ميليارد تومان و نرخ رشد آن 10.82 درصد نسبت به سال گذشته و خسارت پرداختی معادل 5056 ميليارد تومان و نرخ رشد آن 21.2 درصد  گزارش شده است.

 نسبت خسارت پرداختی که نسبت خسارت واقع شده به حق بیمه عاید شده است 65.49 درصد بوده است. نسبت خسارت 9 ماهه اول سال 94 معادل 59.88 درصد بوده که معادل 5.61 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

بیمه ایران 15.39 ميليون بیمه نامه صادر کرده که 18.17 ميليون مورد خسارت داشته است. نرخ رشد تعداد بیمه نامه ها در 9 ماهه اول سال 95 معادل 13.06 درصد و نرخ رشد تعداد موارد خسارت 33.24 درصد بوده است

وضعيت شركت ها

بررسی ها نشان می دهد بیمه دولتی ایران همچنان در کسب سهم بازار گوی سبقت را ربوده اگر چه نسبت به مدت مشابه سال هاي قبل از سهم بازار كمتري برخوردار است.

در بين شركت هاي بزرگ نيز یکی از پدیده های آماری سه ماهه سوم کاهش 9.97 درصدی پرتفوی بیمه البرز است. آمارهای سه ماهه سوم صنعت بیمه نشان می دهد که حق بیمه تولیدی بیمه البرز به 466 میلیارد تومان در این مدت رسیده است که با کاهش 9.97درصدی همراه است. کاهش پرتفوی بیمه البرز بسیار چشم گیر بوده تا جایی که این رقم می تواند  معادل حق بیمه تولیدی یک شرکت بیمه ای کوچک باشد.

اما در کنار بازارهای از دست رفته بیمه البرز، بیمه آسیا توانسته در این بازار رقابتی جایگاه خود را به عنوان دومین بیمه کشور تثبیت کند و با رشد 29درصدی در حق بیمه بالغ بر 645 میلیارد تومان در این مدت تولید حق بیمه داشته و سهم خود را به  10.57 درصد بازار برساند. بیمه های البرز، امید، آسماری و میهن در تولید حق بیمه روند نزولی در این مدت داشته اند.

آمارهای سه ماهه سوم البته پدیده های دیگری دارد .بیمه نوین پدیده دیگر صنعت بیمه است که در کنار حق بیمه تولید، خسارت ها را کنترل کرده و نسبت خسارت را 23.94درصد کاهش داد و به 48 درصد رسانده است و با کاهش قابل توجه نسبت خسارت در بیمه مواجه شده است.

نگاه دقیق تر به آمارها نشان می دهد که بیمه میهن به عنوان پدیده ای دیگر همچنان در مهار وضعیت خود ناکام است و نسبت خسارت این شرکت در این مدت با رشد32درصدی به 127درصد رسیده است .

بررسی وضعیت بيمه تعاون نشان مي دهد كه بدون مدیرعامل و با توجه به پایان مهلت قانونی معرفی مدیرعامل 443درصد در تولید حق بیمه رشد داشته است!  بیمه سرمد نیز با 119درصد رشد در تولید حق بیمه در بخش خسارت پرداختی نیز 213درصد رشد دارد.

سهم سه رشته اصلي

سهم ۳ رشته بيمه شخص ثالث و مازاد، درمان و زندگي به ترتيب در حدود ۳۸، 26.2 و 13.1 درصد از پرتفوي حق بيمه بازار است.

در سه رشته نامبرده، رشد حق بيمه توليدي در بيمه زندگي(عمر) با ۳۸ درصد و بيمه شخص ثالث و مازاد با 27.9 درصد، بالاتر از اين ميزان در سطح بازار (21.3 درصد) بوده است.

نکته قابل تامل در شرکتهای دولتی واگذار شده مربوط به سهم بیمه البرز است که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته در مقابل بیمه آسیا با روند افزایشی توانسته سهم بازارش را افزایش دهد و بیمه دانا نیز با حرکت ملایم پس از بیمه آسیا حرکت می کند.

ذکر این نکته ضروری است که نرخ رشد خسارت پرداختی در بیمه آسیا نسبت به بیمه دانا و البرز کمتر بوده و بیمه دانا در میان خصولتی ها بالاترین نرخ رشد خسارت پرداختی را به خود اختصاص داده است.

نکته قابل تامل دیگر نحوه عملکرد شرکتهای خصوصی است در این راستا تحلیل امار عملکردی نه ماهه سال جاری نشان می دهد بیمه میهن در حالیکه در سال 94 نیز در مرز هشدار قرار داشت اما طی نه ماهه مورد بررسی نحوه عملکردش از مرز هشدار گذشته و چه بسا آژیر خطر را برای صنعت بیمه به صدا درآورده است.

 

التهاب در برخي شركت ها

بیمه میهن در حالی طی سال جاری دوران پر التهاب مدیریتی را از سر گذراند که با وجود ابقاء موسی الرضا بر کرسی مدیر عاملی این شرکت اما همچنان سیر نزولی را می پیماید در حالیکه طبق گزارش بیمه مرکزی رتبه توانگری مالی این شرکت یک پله سقوط کرد، واکاوی آمار نه ماهه هم بیانگر آن است که نسبت خسارت این شرکت به شدت افزایش یافته در عین اینکه کمترین میزان حق بیمه تولیدی را به خود اختصاص داده است.

بر اساس این گزارش ، شرکت دیگری که نحوه عملکردش از مرز هشدار عبور کرده بیمه حافظ است به طوریکه علاوه بر کاهش رتبه توانگری ، افزایش قابل توجه نسیت خسارت را برای خود رقم زده است.نکته حائز اهمیت در خصوص این شرکت بیمه ای تلاطمات مدیریتی دو سال اخیر است در حالیکه هنوز بدون مدیر عامل اداره می شود.

البته بیمه ملت نیز افزایش نسبت خسارت را تجربه کرده  که مدیر عامل این  شرکت  در خصوص علل افزایش نسبت خسارت این شرکت بیمه ای طی دو سال گذشته گفت: یکی از علل افزایش نسبت خسارت این بود که اولین شرکتی بودیم که بیمه نامه روزشمار ثالث(کوتاه مدت) را راه اندازی کردیم که حقیقتا بیمه نامه چندان خوبی نیست  و در دراز مدت شرکت را با چالش روبرو می کند.طی سه سال گذشته نسبت پرتفوی ثالث را از 90 درصد به 50 درصد رساندیم علاوه براینکه جزو تنها شرکتهایی بودیم که تخفیف ثالث اعمال نکردیم و بدین ترتیب ناخوداگاه حق بیمه کمتر شد و در مقابل  نسبت خسارت افزایش یافت . البته باید تاکید کنم که افزایش نسبت خسارت دلیلی بر ناتوانی شرکت در ایفای تعهداتش نیست زیرا بیمه ملت تنها شرکتی است که کسری ذخایر ندارد و در ایفای تعهدات با اتکاء به ذخیره گیری مناسب و کافی خللی وارد نمی شود.

ترميم مالي

در کنار شرکتهایی چون بیمه حافظ و میهن که روند نا امید کننده ای در نسبت خسارت را در عملکرد خود ثبت کردند شرکتهایی هم هستند که با عمل به برنامه ترمیم مالی خود توانستند بهبود را رقم زنند .در حالی که بیمه نوین طی بیش از یکسال گذشته نسبت خسارت بالایی را تجربه کرد؛ اما امار نه ماهه نشان می دهد این شرکت بیمه ای توانسته خسارت ها را کنترل کند به طوریکه نسبت خسارت را 23.94 درصد کاهش  و به 48 درصد رسانیده است .

 

 

آمار عملكرد صنعت بيمه در ۹ ماهه منتهي به آذر ۱۳۹۵ 

 

عنوان

مقدار

تغييرات در مقايسه با مدت مشابه سال قبل

حق‌بيمه توليدي

۲۰۰/۵

هزار ميليارد ريال

۲۱/۳ %

رشد

تعداد بيمه نامه صادره

۳۸/۷

ميليون فقره

۸/۸ %

رشد

خسارت پرداختي

۱۱۶/۵

هزار ميليارد ريال

۲۴/۹ %

رشد

تعداد موارد خسارت

۲۳

ميليون فقره

۲۹/۷ %

رشد

نسبت خسارت *

۵۸/۱

درصد

۱/۷

واحد افزايش

سهم از حق بيمه رشته هاي عمده

۳۸ %

شخص ثالث و مازاد

۲۶/۲ %

درمان

۱۳/۱ %

زندگي