:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۳.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
با همت بانك پارسيان فعالیت دوباره کسبه پلاسکو شنبه 30 بهمن 95 آغاز شد؛

گزارش اختصاصي از مراسم آغاز فعالیت مجدد ۶۰۰ واحد صنفی ساختمان پلاسکو در مجتمع نور + تصاوير

اسکان کسبه ساختمان پلاسکو در مجمتع تجاری نور با همت بانک پارسیان به نمایندگی از ۶ بانک ملت، تجارت، ملی، توسعه صادرات و صنعت و معدن و صادرات آغاز شد.
کد خبر: ۸۷۶۰۱
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱


اقتصادگردان- احسان شمشيري-  مراسم آغاز فعالیت مجدد واحدهای صنفی پلاسکو ،وز شنبه 30بهمن ساعت 16 در خیابان ولیعصرتقاطع طالقانی در مجتمع نور تهران آغاز ‌شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادگردان ، بانک پارسیان به نمایندگی از ۶ بانک بزرگ کشور (ملت، تجارت، ملی، توسعه صادرات، صادرات و صنعت و معدن) مالک سرقفلی مجتمع تجاری نور تهران است.  
این بانک با این حال برای کمک به کسبه پلاسکو با اجاره ۲ ساله واحدهای مجتمع نور به آنها با پرداخت کرایه ای معادل نقاط کمتر مرغوب پایتخت موافقت کرد. 
براین اساس و در جهت صیانت از منافع بانک پارسیان، موارد تعهدنامه ای برای اسکان این کسبه انجام شده که نسبت به شرایط عادی، تسهیلات فراوانی برای متقاضیان در نظر گرفته شده است. 
از جمله این تسهیلات دریافت تنها یک فقره چک از مستاجر است که در شرایط عادی ۳ فقره اخذ می شود. 
بنیاد مستضعفان نیز برای حمایت از این اقدام، پرداخت کرایه کسبه پلاسکو که در مجتمع نور ساکن می شوند را تا پایان اردیبهشت ماه برعهده گرفته است
پلاسکو اولین ساختمان بلند تهران است که  در سال 1342 در تقاطع خیابان‌های جمهوری اسلامی و فردوسی تهران ساخته شده بود که روز پنج‌شنبه هفته قبل (30 دی ماه 1395) آتش گرفت و بعد از آن ساختمان فروریخت.
600 واحد صنفی در این مرکز خرید قدیمی حضور داشتند که اکثر آنها توزیع کننده  پوشاک بودند اما بسیاری از این واحدها بیمه نداشتند اما در جانمایی آنها در ساختمان جدید شرایط متراژی و موقعیت تجاری کسبه به دلیل محدودیت های محیطی رعایت نشده است.
ساختمان پلاسکو فاقد لوله‌کشی گاز بود و کسبه این ساختمان برای گرم کردن واحدهای تجاری خود از سوخت‌های دیگر استفاده می‌کردند که این امر ایمنی ساختمان را پایین آورده بود.
بنابراین گزارش پلاسکو جایگاه ویژه‌ای در بخش پوشاک کشور دارد به طوری که بر اساس اعلام اتحادیه پوشاک ، 80 درصد پوشاک مردانه در تهران و 30 درصد پوشاک مردانه در کشور از این محل توزیع می‌شود و جلوگیری از متفرق شدن این واحد ها نقش مهمی در تنظیم بازار کشور دارد.
در بازار شب عید کشور گردش مالی بیش از 10 هزار میلیارد تومان وجود دارد و 40 درصد خرید و فروش پوشاک کشور محدود به 1.5 ماه پایانی سال یعنی در  فروش ویژه ایام عید است.

فرجي و لطيفي از معاونت حقوقي بانك پارسيان


گفت وگو با معاونت حقوقي بانك پارسيان 

لطيفي آزاد معاون حقوقي بانك پارسيان در حاشيه مراسم آغاز به كار فعاليت دوباره كسبه پلاسكو در مجتمع نور به خبرنگار ما گفت: پس از حادثه تلخ پلاسكو،  بانك پارسيان، كه سرقفلي تعدادي از مغازه هاي مجتمع نور را دارد، در كارگروه ساماندهي كسبه پلاسكو به رياست آقاي شريعتمداري معاون اجرايي رئيس جمهور، و با حضور سعيدي كيا رئيس بنياد مستضعفان، فرماندار و شهردار تهران، شركت كرده و پيشنهاد مجتمع نور براي اسكان كسبه پلاسكو را مطرح كرده است. 
وي افزود: از آنجايي كه بانك پارسيان مالك بخشي از مغازه ها بود و بقيه بانك ها نيز بابت طلب خود مالك بخش هاي ديگر بودند، لذا تصميم مابسيار كليدي و راهگشا بود و چون اختيار بخش عمده مغازه ها با بانك پارسيان بود، لذا بانك پارسيان به عنوان پيشقدم و عامل اصلي، احساس مسووليت كرد و با ارائه اين پيشنهاد در رفع مشكلات كسبه مشاركت فعال داشته است تا بخشي از تلخي هاي اين حادثه را پوشش دهد.  
وي افزود: از آنجايي كه بانك پارسيان در فعاليت هاي اجتماعي مانند ساماندهي موسسات غيرمجاز از جمله ثامن الحجج، نيز پيشقدم بوده، لذا در زمينه ساماندهي كسبه پلاسكو و رفع مشكلات مردم دراين حادثه تلخ نيز احساس مسووليت كرده است. 
وي ادامه داد: براين اساس، بانك پارسيان اصالتا و به نمايندگي از سوي 6 بانك ديگر، كه به ميزان طلب خود در اين طرح سهيم هستند، كار اعطاي تسهيلات و ... را نمايندگي مي كند.
همچنين فرجي معاون معاونت حقوقي بانك پارسيان نيز گفت: در يك كار بزرگ ملي كه نيازمند تعاون و مشاركت همگاني است بايد بانگاه حمايتي و مسووليت اجتماعي به موضوع ساماندهي كسبه پلاسكو پرداخته شود. 
وي افزود: اجاره اين مغازه ها براي برخي از كسبه با قيمت ارزان داده شده است. با يكسري معافيت هاي در نظر گرفته شده در حال حاضر كسبه با هزينه كم واحدهاي خود را تحويل گرفته اند.  
وي ادامه داد: همچنين تسهيلات 300 ميليون توماني هم براي اصناف پلاسكو در نظر گرفته شده است كه به متقاضيان پرداخت خواهد شد.  
وي تاكيد كرد: نرخ سود اين تسهيلات نيز طبق نظر بانك مركزي  و شوراي پول و اعتبار تعيين مي شود و احتمالا مانند طرح خودروهاي فرسوده با تسهيلات بانرخ ارزان اعطا خواهد شد.   


روند كار انتخاب مجتمع نور و پيشنهاد بانك پارسيان 

به گزارش خبرنگار ما، رخداد تلخ و ناگواری که در بهمن ماه سال 1395 روی داد نه فقط به ضربه ای اقتصاد کشور در آستانه سال نو زد بلکه روح جامعه را نیز آزرده و متالم ساخت. جانفشانی آتش نشانان بزرگمرد حاضر در صحنه و در نهایت شهادت ایشان ، تاثیری ژرف و تکان دهنده بر افکار عمومی گذاشته و همگان را به تکاپوی پرداختن به این حادثه تلخ انداخت . اما انچه بیش از پیش نگران کننده بود از بین رفتن سرمایه و محل کسب فروشندگان و بازرگانان شاغل در ساختمان پلاسکو بود که سهم عمده ای از بخش پوشاک کل کشور را تامین نموده و سال ها در آن محل شناخته شده و مشغول به کار بودند . 
با بروز این حادثه غم انگیز و تلخ ، ضرورت همدلی  و همراهی مردم و مسوولان با زیان دیدگان، بانک با توجه به حساسیت نسبت به مسائل اجتماعی به اقدام واداشته و پیشگام همراهی و یاری رسانی به کسبه کرد . با توجه به نزدیک بودن شب عید و اهمیت آن برای صنف پوشاک ، این حادثه در بدترین موقع وشرایط زمانی این حادثه برایشان رخ داده، گردش مالی و سود و درآمد شب عید چند برابر فصل های دیگر سال است.در نتیجه انتظار رسیدگی سریع تر داشتند و  بنابراین نهادهای مختلف تصمیم به ساماندهی سریع واحدها گرفتند تا بخشی از زیان و کاهش درآمد کسبه پلاسکو جبران شود. 
براین اساس، جلسات فوری و اضطراری و با حضورمقامات مرتبط در نهاد ریاست جمهوری تشکیل و با تنظیم صورتجلسه های مقرر قرار شد آسیب دیدگان را بخش های مختلف نظام مدیریت، کمک و مساعدت کنند. در توافق ها بنا شد بانک بحث اسکان و جانمایی را با همکاری صنف و اتحادیه پوشاک انجام دهد  .همچنین ارگان هایی مانند بنیاد مستضعفان به عنوان مالک و صاحب ساختمان پلاسکو، معاون اجرایی ریاست جمهوری، استاندار تهران، صنف پوشاک و ... همه در جلسات پرشماری که بعد از آن برگزار شد شرکت کردند و به جهت جلوگیری از هرگونه سواستفاده تدابیر لازم اندیشیده شد. 


با توجه به تجربه بانک پارسیان و حضور در صحنه ها برای حل بحران های مالی و اقتصادی و  اجتماعی، و حل معضلات ملی و همچنین اقدامات مشارکت جویانه بانک در معاونت و یاری صندوق های قرض الحسنه، سازمان بهزیستی کشور، مراکز خیریه مثل انجمن حمایت از بیماران کلیوی و از همه مهم تر ساماندهی معضل بزرگ تعاونی اعتبار ثامن الحجج ، در این اقدام نیز مراجع به توانمندی بانک پارسیان اعتماد کردند. 
کار بزرگ و مسولانه ای که به همت بانک پارسیان به نمایندگی از 6 بانک بزرگ کشور ( ملت، تجارت، ملی، توسعه صادرات، صادرات  و صنعت و معدن)آغاز شده و دستاوردهای بسیاری داشت که تنها یکی از آن ها و شاید بزرگترینش اسکان کسبه ساختمان پلاسکو در مجتمع نور تهران باشد . بازگشت این گروه به چرخه بازار پوشاک آن هم در زمانی که اوج کسب و کار در این حوزه تلقی می شود، کاری نبود که به سادگی امکانپذیر باشد و شاید برای بسیاری از ایشان باور نکردنی بود که در کمتر از یک ماه بارقه های بازگشت به چرخه کار و تولید بدرخشد و دلگرمی دوباره به خانه های ایشان بازگردد . 
از دیگر دستاوردهای این اقدام مهم که با نمایش توان بالای بانک پارسیان در چانه زنی و حکمیت بیانگر اعتماد شبکه بانکی و مراجع ذی صلاح به بانک پارسیان است ، کاهش مطالبات معوق بانک و شبکه بانکی بود که منجر به بازگشت بخشی از این مطالبات به شبکه بانکی شد . 
در حالی که بانک پارسیان اصالتا و به نمایندگی سایر بانک ها مالک سرقفلی های این مجتمع بود و می توانست ساختمان را تجهیز و آن تعدادی که مورد نظر داشت را به مزایده گذاشته و با فروش آن به مطالبات خود برسد از تحصیل فوری مطالباتش گذشت و برای کمک به  کسبه پلاسکو 2 سال تقبل کرد که با پرداخت کرایه  اندک و برابر با واحدهای نقاط کمتر مرغوب  پایتخت،  در آنجا مستقر شوند .
با عنایت به موقعیت مکانی مجتمع نور می توان گفت که این مجتمع یکی از بهترین مجتمع های تهران از نظر نوع معماری، دسترسی به بازار و خیابان ها، مجتمع در قلب پایتخت و مرکزیت شهر واقع شده... شرایط  و موقعیت مناسب است . با توجه به جوان بودن و قدمت پایین این ساختمان و زیبایی چشم نوازی که دارد و رعایت تمام نکات مانند نورگیری فضاها و مشاعاتی که برای ساختمان نیاز است، مجتمع استاندارد و به روز وایمن است.
مجتمع از هر جهت یکی از معدود مجتمع های 4 بر تهران است و به خاطر نهایت بهره برداری بهینه از شیب خیابان ولیعصر، 3 تا همکف دارد. ورودی طالقانی، و دو ورودی در خیابان ولیعصر  که پایین تر از میدان ولیعصر قرار دارد.  738 مغازه  و یک هایپرمارکت حدود 7000 متر مربعی دارد و هر شغل و صنفی می توانست در آنجا مستقر شود و پیش بینی این بود که این مجتمع اول تهران خواهد شد .
این مجتمع دارای 4 بر است از خیابان ولیعصر و خیابان طالقانی و خیابان شهید برادران مظفر و خیابان بالایی به ساختمان راه دارد و ورود و خروجی های فراوانی دارد وسط آن فضای باز زیادی است و دارای سیستم اعلام و اطفای حریق و ژنراتور برق مرکزی می باشد و بی تردید این ساختمان بسیارایمن تر از ساختمان پلاسکو است .


در جهت صیانت از منافع بانک ، موارد تعهدنامه ای انجام اما نسبت به شرایط عادی ، تسهیل فراوانی برای متقاضیان در نظر گرفته شد . به عنوان نمونه درفرمت قراردادهای بانک 3 تا چک تضمین از مستاجر می گیریم اما استثنا در مورد این عزیزان قرار شد یک چک تضمین بابت همه این موارد تحویل شود و یا مواردی از قبیل اینکه اجاره خیلی قابل قبولی برای آنها درنظر گرفته شد و همچنین بنیاد مستضعفان نیز در این کار ملی توافق کرد که اجاره تا پایان اردیبهشت ماه را خودش متقبل شده و قسمتی از آن را هم پرداخت نموده اند. 
دکتر پرویزیان مکررا چندین بار هشدار دادند که این اقدام کاری ملی است و با ارزش است طوری رفتار نشود که شبهه ایایجاد شود همچنین در این کار بزرگ بدهکاران بانک و تسویه با ایشان مد نظر نبودند .
همچنین برای هماهنگی کامل در ساماندهی ایشان یکی از شرکت های زیرمجموعه بانک یعنی معین پارسیان پارس ، به عنوان عاملیت کار، شناسایی کسبه وارد کار شد .براساس گزارش های روزانه این شرکت شرایط گاه پیچیده می شوند به عنوان نمونه برخی از کسبه ادعای سوختن دسته چک ها و یا نداشتن چک تضمین و موارد دیگر را دارند معهذا کار در حال انجام و پیشرفت است. با عنایت به نحوه واگذاری واحدها که اغلب در قالب سرقفلی کار کمی دشوارتربود اما تاکنون در خصوص واگذاری حدود 600 واحد توافق شده است .
تا اکنون اکثریت قریب به اتفاق زیان دیدگان اسکان پیدا کردند در یک اقدام واقعا فوق العاده و مساعدت جناب آقای دکتر پرویزیان علیرغم تکمیل نبودن توافقنامه ها میان صنف و صاحب مجتمع ، مقرر شد با تهیه دو تعهدنامه و تعهد صنف مرتبط ، ظرف مدت یک هفته تا 10 روز قرارداد اجاره را امضا نمایند.
در ادامه ارائه خدمات مجموعه بانک پارسیان شرکت تجارت الکترونیک پارسیان نیز پشتیبان تراکنش های مالی شده و در محل حضور دارد .  
بازگرداندن امید به جامعه اصناف و فروشندگان در آستانه سال نو بزرگترین دستاورد این کار است. با این کار بخشی از جامعه نیز که شامل خانواده ای کسبه زیادن دیده نیز می شود و شرکاری تجاری ایشان در جای جای میهن به آرامش رسیده و دلگرم به تدبیر مسولان و توانمندی شبکه بانکی می شوند. 
همچنین ساکنین پیشین مجتمع نور که انتظارات سرمایه گذاری ایشان در گذر زمان آورده چندانی عایدشان نکرده و اغلب آماده واگذاری واحدهای خود بودند ، به رونق مجتمع امیدوار شده و به چرخه کار بازگشته اند
 











۳ دستورالعمل جدید برای کسبه پلاسکو
رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به تدوین ۳ دستور العمل جدید برای کسبه پلاسکو گفت: نزدیک به ۴۰ درصد از بنگاههای تجاری، ناایمن هستند.
علی فاضلی در مراسم آغاز فعالیت مجدد واحدهای صنفی پلاسکو در مجتمع نور اظهار داشت: ما قدردان شما اصناف هستیم و خود را در این مصیبت شریک دانسته و از صبر و متانت شما تقدیر می کنیم.
وی با بیان اینکه کسبه بدانند امکان ندارد یک روز از اخبار شما بی خبر باشم، گفت: برخی از اشکالات را هم می دانم و سعی ما این است که این اشکالات را برطرف کنیم.
رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به اقداماتی که در راستای بهبود فضای کسب و کار کسبه پلاسکو انجام شده است، افزود: از زمان صدور پروانه ساخت، به مدت ۲ سال پلاسکو ساخته خواهد شد. همچنین در ساختمان جدید، همه کسبه محق بوده و به حقوق خود می رسند.
فاضلی با بیان اینکه تا زمانی که ساختمان پلاسکو جدید ساخته شود، تمامی کسبه می توانند در مجتمع نور بمانند، گفت: بنابراین کسبه نسبت به این موضوع نگرانی نداشته باشند.
وی در خصوص مشکلاتی که برای جانمایی کسبه در مجتمع نور تهران بوجود آمده است، گفت: ممکن است اشکالاتی در اینجا وجود داشته باشد؛ بنابراین تقاضا می کنم که اتحادیه ها تلاش کنند این مجموعه پررونق تر شود.
رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه از این لحظه، اتحادیه ها می توانند برای استفاده از تسهیلات، کسبه را راهنمایی کنند، اظهار داشت: ما باید از حادثه پلاسکو به عنوان یک فرصت استفاده کنیم؛ زیرا بنگاههای تجاری ما مشکلات زیادی دارند و بنا بر آمار، نزدیک به ۴۰ درصد از بنگاههای تجاری ناایمن هستند.
فاضلی افزود: به تمام مسئولان شهری عرض می کنم در خصوص بافت فرسوده تهران دستور صریح بدهید تا دوباره چنین حوادثی تکرار نشود.

همچنین در این مراسم، ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه پوشاک با اشاره به اینکه برای آسیب دیدگان پلاسکو تمهیدات خاصی اتخاذ شده است، گفت: برای افزایش رضایتمندی کسبه تقاضا کردیم که در همین ساختمان، ۶۰ مکان دیگر در نظر گرفته شود که تاکنون ۳۵ واحد به ما اعطا شده است.
وی با بیان اینکه امیدواریم مغازه های خالی دیگر، شناسایی شده و به کسانی که نیاز به واحد بزرگتر دارند واگذار شود، افزود: هنوز کسبه از ۲۰ بهمن که به اینجا آمده اند، اسکان کامل نیافته اند؛ بنابراین تقاضای ما این است که برای ۳ ماه اول، از آنها اجاره گرفته نشود.
رئیس اتحادیه پوشاک ادامه داد: موضوع بعدی این است که مکانی برای عرضه مستقیم کالا و برگزاری نمایشگاه به این اصناف اختصاص داده شود؛ زیرا علاوه بر اینکه این عرضه، به تنظیم بازار کمک می کند، گامی در جهت رونق فروش کالای ایران است.

تقاضاي اعطای تسهیلات با نرخ سود کمتر از ۱۰ درصد

در ادامه علیرضا تهرانی، نماینده هیئت امنای ساختمان پلاسکو با اشاره به اینکه تقاضا داریم تا علاوه بر این ۶۰۰ واحد، ۱۰۰ واحد دیگر در اختیار کسبه قرار گیرد، گفت: همچنین درخواست داریم تا اعطای تسهیلات با نرخ سود کمتر از ۱۰ درصد در کمترین زمان و حتی قبل از پایان سال، به کسبه تعلق گیرد.
وی تصریح کرد: به تاخیر انداختن بدهی کسبه، بخشودگی مالیاتی و جرایم بیمه و همچنین پرداخت بیمه بیکاری هم مورد توجه قرار داشته باشد.
تهرانی با بیان اینکه تقاضا داریم فلت ساختمان را برای برگزاری نمایشگاه در اختیار کسبه قرار دهند، گفت: با توجه به زمان محدود تا پایان سال، از اتاق اصناف تقاضا داریم تا نسبت به برگزاری نمایشگاه بهاره همکاری کنند.





نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
lمحمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
0
0
بهتر نبود نویسنده این گزارش طول و دراز که خیلی هم به بانک پارسیان علاقمنده! یک گزارش مجزا درباره بانک پارسیان می نوشت تا نسبت به این بانک ادای دین کرده باشد و گزارش افتتاح و اخبارش را هم مجزار می نوشت.