:
كمينه:۱۳.۷۳°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱

زمان برگزاری مناقصه بلوک‌های اکتشافی اعلام شد

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت با اشاره به برنامه این شرکت برای برگزاری مناقصه بلوک‌های اکتشافی نفت و گاز، درمورد زمان برگزاری این مناقصه اظهار کرد: مناقصه احتمالا اوایل تابستان 1396 برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۷۵۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- سیدصالح هندی با اعلام خبر فوق افزود: باید منتظر ماند و دید چند شرکت برای حضور در مناقصه اعلام آمادگی می‌کنند، البته مذاکرات در این زمینه با شرکت‌های مختلفی که برای همکاری در بخش‌های مختلف توسعه اعلام آمادگی کرده اند آغاز شده است.

بر اساس این گزارش مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت پیش‌ از این به ایسنا گفته بود شرکت‌های خارجی ابتدا باید با هزینه‌ کمتری مناطق اکتشافی را مطالعه کنند و اگر مطالعات مشترک به نتیجه رسید در مناقصه بلوکهای اکتشافی شرکت خواهند کرد.

به گفته هندی با توجه به محدودیت منابع مالی در کشور برنامه‌ریزی شده که بتوان از سایر منابع استفاده کرد. نخستین اقدامی که در این راستا صورت گرفته این است که بلوک‌های اکتشافی را تعریف کرده‌ و در غالب الگوی قراردادهای جدید نفتی قرار داده‌ایم. به طور کلی پس از بررسی‌ها و غربالگری‌های بسیار از بین بیش از ۴۰ بلوک تعریف شده، ۱۴ بلوک انتخاب شده که به زودی به مناقصه می‌رود. شرکت کنندگان در این مناقصات می‌تواند ترکیبی از شرکت‌های داخلی و خارجی باشد.

وی بر اینکه توسعه میادین نفتی اولویت وزارت نفت است تاکید کرده و گفته بود از آنجایی که اکتشاف در اولویت دوم وزارت نفت است، با مذاکره‌ای که با وزارت نفت و وزیر نفت صورت گرفت قرار شد مناقصه این بلوک‌ها توسط خود مدیریت اکتشاف انجام شود و موافقت ضمنی وزیر هم در این مورد گرفته شده است و احتمالاً در ۶ ماه آینده مناقصه بلوکه اکتشافی آغاز خواهد شد.

 مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت همچنین با اشاره به امضای MOU و HOA برای توسعه میادین اظهار کرده بود همان‌طور که برای توسعه میادین نفتی قبل از برگزاری مناقصه، MOU و HOA امضا می‌شود، در زمینه اکتشاف نیز این اتفاق می‌افتد تا هم بخشی از کار انجام شود و هم شرکت‌های بین‌المللی با فضای ایران آشنا شوند. سپس در قالب امضای برخی از MOU ها طرح مطالعه مشترک با شرکت‌ها امضا می‌شود.

طبق گفته هندی در این مطالعات مشترک پرداخت هزینه به صورت کامل با طرف خارجی است. در طی این قراردادها هم اطلاعات تکمیل می‌شود و هم انتقال فناوری‌های نو، رخ می‌دهد. از آنجایی که ریسک اکتشاف بر عهده طرف مقابل است، شرکت‌های خارجی ابتدا باید با هزینه‌ کمتری مطالعه کنند و اگر مطالعات مشترک تایید کرد با اطمینان بیشتری در مناقصه بلوکهای اکتشافی شرکت خواهند کرد. در قرارداد بلوکهای اکتشافی ریسک کاملا بر عهده طرف مقابل است و اگر اکتشاف موفقیت امیز بود، توسعه میدان کشف شده در قالب الگوهای جدید و مثلا ۲۰ ساله قرار می‌گیرد.

بر اساس این گزارش شرکت های انی، رپسول، OMV و لوک‌اویل و...  از جمله شرکت‌هایی هستند که مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت با آن ها وارد مذاکره شده است.