:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
امپرحسین کریمی مدیرعامل شرکت ترازپیریز:

کاهش ازدواج و اشتغال بخش مسکن را در رکود برد

امیرحسین کریمی مدیرعامل هلدینگ ساختمانی ترازپیریز با بیان اینکه تهران و سایر شهرهای کشور با انبوهی از املاک تجاری فاقد متقاضی مواجه هستند، گفت: متأسفانه کشور در بحث اشتغال و ازدواج آمار خوبی ندارد به همین دلیل درخواست برای مسکن کمرنگ شده است.
کد خبر: ۸۷۳۹۹
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۳:۲۳

اقتصادگردان- امیرحسین کریمی مدیرعامل شرکت ترازپیریز  در حاشیه نمایشگاه صندوق بازنشستگی کشور با اشاره به اینکه وزارت رفاه دو بازوی اقتصادی دارد که یکی شستا و یکی دیگر صندوق بازنشستگی کشور است، گفت: یکی از شرکت‌های هلدینگ که از زیرمجموعه‌های صندوق بازنشستگی کشوری است هلدینگ عمران و ساختمان است. با این تفاسیر صندوق بازنشستگی یکسری املاک و مستغلات دارد که متعلق به این صندوق است و این املاک بعضاً در قطعات بزرگ و بدون کاربری مشخص در اختیار صندوق بازنشستگی قرار می‌گیرد که در قالب رد دیون و به جای پرداخت بدهی به صندوق بازنشستگی کشور واگذار شده است.

کریمی با بیان اینکه ارزش املاک این هلدینگ ساختمانی وابسته به صندوق بازنشستگی حدود 5 هزار میلیارد تومان است، گفت: رسالت ما این است که عیار این دارایی‌ها را افزایش دهیم. پس وقتی بحث صنعت ساختمان و مسکن پیش می‌آید اولین چیزی که به ذهن‌ها می‌رسد این است زمینی که در اختیار است به یک مرکز تجاری تبدیل شود.

مدیرعامل شرکت ترازپیریز افزود: حال حاضر در تهران و بسیاری از شهرها با انبوهی از املاک تجاری فاقد متقاضی مواجه‌اند این به معنی اسراف و بی‌دقتی در جریان نقدینگی است چرا که این نقدینگی می‌توانست در حوزه‌های تأثیرگذار مصرف و موجب ایجاد فرصت شغلی شود.

وی با تأکید براینکه متأسفانه در کلانشهرها به خصوص در منطقه 22 تهران واحدهای تجاری فاقد متقاضی احداث شده که به هیچ وجه قاعده دسترسی در آن رعایت نشده است، گفت: پروژه‌ها باید قبل از اجرا و طراحی به خوبی مطالعه امکان‌سنجی روی آنها صورت گیرد که متأسفانه این اصل فراموش شد،نابراین ما تلاش می‌کنیم با سرمایه‌گذاری‌هایی که در ساخت و ساز خواهد شد بخش کوچکی از سود این سرمایه‌گذاری را به سمت سهامداران آن که بازنشسته‌ها هستند ببریم و به درآمدهای پایدار تبدیل کنیم.

به گفته کریمی، تأمین مسکن برای بازنشستگان بعد از دوران خدمت، تأمین مسکن برای نسل بعدی بازنشسته‌ها و تأمین مسکن برای شاغلین در حال حاضر از اهداف و فرمول‌های هلدینگ ترازپیریز برای خانه‌دار کردن بازنشسته‌ها است.

وی در پاسخ به سؤالی که رکود مسکن چه تأثیری منفی در شرکت‌ها و هلدینگ‌های ساختمانی داشته است، گفت:‌ تأثیر رکود مسکن بر بخش دولتی بیشتر از بخش خصوصی است چرا که بخش خصوصی سریع‌تر و جسورتر می‌تواند تصمیماتی اتخاذ کند و از این تنگنا خارج شود.

مدیرعامل یک شرکت هلدینگ ساختمانی افزود: مسکن را نباید به عنوان یک پارامتر جدا تحلیل کرد چرا که مسکن فرایند دو اتفاق مهم برای رونق است که همانا ازدواج و اشتغال است.

وی گفت: متأسفانه کشور در بحث اشتغال و ازدواج آمار خوبی ندارد به همین دلیل درخواست برای مسکن کمرنگ شده است.

کریمی تحلیل خود از وضعیت آینده بازار مسکن و صنعت ساختمان را اینگونه بیان کرد که قانون مالیات بر ساخت و ساز می‌تواند موجب خروج افراد فاقد صلاحیت و غیر متخصص از ساخت‌وساز شود.

وی افزود: با اجرای قانون مالیات بر ساخت‌وساز بسیاری از سازنده‌ها که تخصصی در این حوزه ندارند از بازار ساختمان خارج خواهند شد چرا که ما معتقدیم اسراف و پرت بر تمام حوزه‌ها در بخش ساختمان به دلیل وجود برخی افراد فاقد صلاحیت در بخش ساخت‌وساز است.

مدیرعامل یک شرکت هلدینگ ساختمانی ادامه داد: آینده ساختمان ایران در کوتاه مدت این است که دیگر آن سودهایی که قبلاً در حوزه ساختمان عاید سازندگان غیر متخصص می‌شد از بین خواهد رفت.

کریمی گفت: وقتی حاشیه سود کاهش می‌یابد سازنده‌ها در هزینه‌‌ها باید مدیریت بیشتری کنند،اقدامی که تا الان نمی‌شده و وقتی جهتش قیمت رخ می‌داد تمام این افزایش قیمت‌ها بر دوش خریداران می‌افتاد.

وی افزود: عمر ساختمان در ایران بعضاً زیر 20 سال است و به جرأت می‌توان گفت عمر مفید در مسکن به سبب میزان متراژ بالای آنها و نظارت ضعیفی که برای این واحدهای مسکونی صورت گرفته است زیر 20 سال است و کیفیت پایینی دارد.

مدیرعامل یک شرکت هلدینگ ساختمانی تأکید کرد: قطعاً با این وضعیت واحدهای مسکن به دلیل اینکه اجازه تخریب و نوسازی ندارند در آینده با مشکلات فراوانی مواجه خواهیم شد زیرا کیفیت در مسکن مهر فراموش شده است.

کریمی خاطرنشان کرد: مردم ارامش خاطر از مسکن ندارند در حالی که در تمام دنیا مردم کمتر به دنبال خرید مسکن هستند، اما چون در ایران نوسانات و شوک‌های زیادی به اقتصاد و مسکن وارد می‌شود مردم تمایل زیادی برای خرید مسکن از خود نشان می‌دهند.