:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
سهم ایران در بازار کفش ۲ درصد است

علي شالباف مديرعامل گروه صنعتي ملي مطرح کرد: كفش ملي احيا مي‌شود

مديرعامل گروه صنعتي ملي از احياي كفش ملي خبر داد و گفت: با تلاش‌هايي كه در حال انجام است در مدت چهار سال كفش ملي بار ديگر به چرخه توليد و فعاليت بازمي‌گردد.
کد خبر: ۸۷۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۳:۱۵



اقتصادگردانعلي شالباف در حاشيه نمايشگاه صندوق‌هاي بازنشستگي پيشران توسعه كه در محل مصلي برگزار شد، در نشستي خبري گفت: كفش ملي سابقه بسيار خوبي در ايران دارد اما با اتفاق‌هايي كه در سال‌هاي 1380 افتاد، اين صنعت رو به افول رفت.

وي توضيح داد: اين صنعت در دهه 1340 در ايران راه‌اندازي شد و موفقيت‌هاي بي‌شماري كسب كرد.

مديرعامل گروه صنعتي ملي گفت: پيش‌بيني مي‌شود از نيمه دوم امسال كه تحولات كليدي در كسب و كار ايجاد شده است، ظرفيت‌هاي اين مجموعه نيز متحول شود.

به گفته شالباف، كفش ملي در ابتداي فعاليت روزانه ١٢٠ هزار جفت كفش توليد مي‌كرد. اين شركت در سال‌هاي گذشته 570 فروشگاه در سطح كشور داشت و در حال حاضر اين تعداد به 250 فروشگاه تقليل يافته است.

مديرعامل گروه صنعتي ملي توليد كنوني كفش ملي را غيرمتمركز اعلام كرد و گفت: درصدد هستيم توليد را با راهبرد و استاندارد مشخص با برند كفش ملي راه بيندازيم.

شالباف گفت: گروه صنعتي ملي يكي از زيرمجموعه‌هاي صندوق بازنشستگي هلدينگ آتيه صبا است كه دو مجموعه كفش ملي و توسعه ملي را در اختيار دارد.

اين فعال صنعتي تاكيد كرد: با احياي كفش ملي به‌طور يقين قيمت‌ها رقابتي مي‌شود، به‌طوري كه عامه مردم همچنان از اين برند ايراني استفاده خواهند كرد.

وي گفت: توليد خرد نتوانسته به سلايق مردم پاسخ دهد و شكاف بين كفش ملي و نسل جوان ايجاد شده است.

مديرعامل گروه صنعتي ملي اظهار داشت: براي احياي برند كفش ملي نياز به احياي ساختار سازماني داريم كه زيرساخت‌ها تكامل يابد و فروشگاه‌هاي عرضه كفش بازسازي شود.

شالباف همچنين از امضاي تفاهمنامه با يك دانشگاه در ايتاليا در زمينه آموزش طراحي چرم و كفش خبر داد.

وي گفت: زماني كفش ملي در بازار روسيه به عنوان برندي برتر بود، به‌طوري كه پوتين‌هاي سربازي به اين كشور صادر مي‌كرديم. وي در پايان اظهار داشت: مسوولان كفش ملي درصدد هستند توليد كفش را با سليقه جوانان و نسل امروز مطابقت دهند.



 سهم ایران در بازار کفش ۲ درصد است

مدیرعامل گروه صنعتی کفش ملی با بیان اینکه سهم ایران در بازار کفش تنها ۲ درصد است، گفت: در سال‌‌های اخیر ورود کفش‌های بی‌کیفیت چینی به کشور و تبعات منفی استفاده از آن باعث شده تا مردم به سمت استفاده از محصولات داخلی بروند اما تولیدکنندگان نیز باید خود را به‌روز کنند.
 علی شالباف با اشاره به اینکه بعد از اینکه گروه صنعتی کفش ملی رو به زوال رفت تولید کفش در خیلی از واحدها به صورت سنتی انجام شد، گفت: تولید کفش به صورت سنتی و شکاف عمیقی که میان تولید و مصرف‌کنندگان ایجاد شد باعث شد تا ایران در تولید و صادرات کفش ضررهای زیادی را متحمل شود.

شالباف با بیان اینکه سهم ایران در بازار کفش تنها 2 درصد است، گفت: هزینه تولید در صنعت کفش به دلیل اینکه بالا بود باعث شد تا محصولات بی‌کیفیت چینی و ارزان وارد کشور شود و لطمات زیادی به تولیدکنندگان داخلی وارد کند.

وی افزود: اما در سال‌های اخیر مردم با استفاده از محصولات بی‌کیفیت و ارزان چینی متوجه شدند چه تبعات ناگواری در انتظار آنها است به همین دلیل این روزها مردم به سمت استفاده از تولیدات داخلی رفته‌اند، اما تولیدکنندگان باید متوجه باشند که اگر می‌خواهند سهم خود را مجدداً به دست بیاورند باید خود را به‌روز کنند.

مدیرعامل گروه صنعتی کفش ملی با تأکید براینکه تا 5 سال پیش در مقطعی کفش‌های ورزشی چینی در فروشگاه‌های این گروه صنعتی به فروش می‌رسید، گفت: در حال حاضر به هیچ عنوان مجوز ورود کفش‌های چینی با هر مشخصات را در فروشگاه‌های کفش‌های ملی نخواهیم داد.

شالباف گفت: متأسفانه به دلایل مختلف، بی‌مهری‌ها و وقوع جنگ تحمیلی از اوایل دهه هشتاد تولید کفش در این مجموعه متوقف شد و فروشگاه‌های آن که تعدادشان 570 واحد بود به نوعی کاهش یافت. در حال حاضر سیاست این مجموعه تولید غیرمتمرکز است. بنابراین ما مجاز به واردات محصولات نهایی و کفش نیستیم و اینکار جزو سیاست‌های ما نیست.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 250 فروشگاه کفش ملی در کشور فعال هستند، گفت: طبق برنامه 4 ساله‌ای که تدوین شده قرار  است از سال 96 کفش ملی مجدداً اقدام به تولید متمرکز کند.

شالباف ادامه داد: این مجموعه باید از این گذار عبور کند و طبق نقشه راه و برنامه‌ای که برای برون‌رفت از این شرایط تدوین شده در گام نخست نقشه راه و تحقیق بازار را انجام داده‌ایم تا ببینیم جایگاه واقعی برند کفش ملی کجاست.

وی افزود: زمانی در تمام خانواده‌ها کفش ملی وجود داشت اما الان نیست چرا که در آن زمان به نیاز روز مشتریان پاسخ داده نشد، واقعیت این است که دیگر کسی با افتخار کفش ملی نمی‌خرد.

مدیرعامل گروه صنعتی کفش ملی با تأکید براینکه باید بگوئیم صدای پای کفش ملی به گوش می‌رسد، گفت: باید براساس آنچه برای چشم‌انداز طراحی کرده‌ایم پیش برویم این اتفاقات در مجموعه‌ کلید خورده پس نیاز به تغییرات داریم.

شالباف گفت: بازنگری در زنجیره تأمین محصول یکی دیگر از اقدامات است یعنی هدف مجموعه این است که به سمت تولید 100 درصدی برود. چرا که سیاست تولید متمرکز توسط خیلی از کشورهای پیشرفته جواب گرفته و موفق بوده است. پس ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم و از نظر کیفی و مد خود را به‌روز کنیم.