:
كمينه:۱۹.۸۴°
بیشینه:۲۰.۷۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۹

بی توجهی به مشکلات صندوق ها سبب فروپاشی اقتصادی می شود

استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: بنگاه داری صندوق های بازنشستگی در صورتی درآمدزا و اقتصادی می شود که مدیریت آن ها وابسته به دولت نباشد و از روش ها و سیاست گذاری های بین المللی الگوگیری کنند.
کد خبر: ۸۷۲۴۸
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۵
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- سعید لیلاز در آستانه گردهمایی بزرگ «صندوق های بازنشستگی؛ پیشران توسعه ملی» که از ۲۴ تا ۲۶ بهمن ماه امسال در مصلی تهران برگزار می شود، اظهار داشت: با نگاهی به تجارب دنیا متوجه می شویم بزرگترین بنگاه های اقتصادی در کشورهایی همانند امریکا و ژاپن در اختیار صندوق های بازنشستگی است که با مدیریت مطلوب، بخش قابل توجهی از اقتصاد این کشورها را می چرخاند.

وی ادامه داد: فعالیت اقتصادی صندوق های بازنشستگی در ایران با همتایان خارجی خود تفاوت هایی زیادی به ویژه در بخش مدیریت دارد که با بازنگری در این شاخص، بنگاه داری آن ها اقتصادی و توسعه ای می شود.

لیلاز با بیان اینکه مدیریت بنگاه های اقتصادی صندوق های بازنشستگی در ایران باید از وابستگی دولتی خارج شود و صاحبان سهام در آن دیده شوند، گفت: با کنار گذاشتن مدیران سیاسی و ناکارآمد، اولین چالش فعالیت اقتصادی صندوق ها تعدیل می شود.

وی تصریح کرد: بیشترین مشکل صندوق ها در زمینه مدیریت است که باعث شده با مدیران سیاسی ناکارآمد، صندوق های بیمه و بازنشستگی با سیاست های پوپولیستی همسو شده و  سن کار و اشتغال را هر روز پایین تر بیاورند.

لیلاز با اشاره به فروپاشی بلوک شرق به علت موضوع بازنشستگی، تاکید کرد: صندوق های بازنشستگی و مشترکین آن ها با توجه به چالش های مدیریت نامطلوب و کاهش سن بازنشستگی متضرر شده اند، به طوریکه پیش بینی می شود نظام بازنشستگی در سال های آینده به همین دلیل دچار بحران های زیادی شده و اقتصادی ایران را در خود فرو ببرد.

وی با بیان اینکه با صندوق ها در چهار دهه گذشته سیاسی برخورد شده است، اظهار داشت: مدیران بنگاه های اقتصادی صندوق های بازنشستگی باید از مجمع عمومی صاحبان سهام انتخاب شوند تا با حضور مدیران ناکارآمد شاهد عملکرد نامطلوب، روزمرگی و عقب ماندن در تامین دستمزد در این صندوق ها نباشیم.