:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
در حاشیه دهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته

مهدی تجریشی:حضور اهالی فرهنگ و هنر در عمارت های تاریخی نقش بسزایی دارد

مدیر عمارت مسعودیه گفت: میزبانی عمارت های تاریخی از اهالی فرهنگ و هنر و فعالان اجتماعی می تواند نقش بسزایی در حفظ و معرفی صحیح میراث گذشتگان داشته باشد.
کد خبر: ۸۷۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۷

اقتصادگردان- مهدی تجریشی مدیر عمارت مسعودیه در نشست خبری که در حاشیه دهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی برگزار شد، ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت : یکی از عوامل تاثیر گذار در حفظ یک مجموعه تاریخی حضور زندگی اجتماعی و حیات اجتماعی در این مجموعه ها است به نحوی که با ایجاد تعلق خاطر برای هنرمندان و گروه های موثر در این حوزه ، آنجا را همانند خانه خود بدانند ، که ما سعی کردیم در عمارت مسعودیه این اتفاق بیافتد

وی افزود : برگزاری رویدادهای فرهنگی ، هنری و اجتماعی متناسب با هویت مجموعه تاریخی ، یکی از بهترین فعالیت ها برای نگهداری و شناساندن یک مجموعه تاریخی است .

مهدی تجریشی با اشاره به اینکه در عمارت مسعودیه که مربوط به دوران قاجار می باشد و در میدان بهارستان تهران واقع شده ، بیش از 40 رویداد فرهنگی هنری برگزار شده است ، گفت : در بحث رویدادها هدف اصلی ما حفظ بناهای تاریخی و اصالت آنها است که این رویدادها میتواند در تراز بین المللی ، ملی و محلی باشد ، مانند برنامه های مختلفی که در ابعاد کوچک ، متوسط و بزرگ با حفظ اسول حفاظتی و شئونات این مجموعه برگزار شد.

وی یکی از بزرگ ترین رویدادهایی که در سال گذشته در عمارت مسعودیه برگزار شد را جشن خانه سینما با حضور 4 هزار نفر دانست و تصریح کرد : عمارت مسعودیه با دارا بودن عمارت های متعدد از جمله عمارت دیوانخانه ، عمارت سفره خانه ، عمارت سید جوادی ( حکیمیه) ، عمارت مشیر الملکی ( مشیریه ) ، عمارت حیاط خلوت و … تاریخ بسیار پر ماجرایی را داشته است و به نوعی فرزند کاخ گلستان محسوب می شود.

مدیر عمارت مسعودیه اضافه کرد : رویدادهای مهمی از جمله تاسیس وزارت آموزش و پرورش ، موزه ملی ، کتابخانه ملی ، انجمن آثار ملی و … در طول تاریخ در این محل اتفاق افتاده است که ما را بر آن داشت طی یک پژوهش گسترده قصه های عمارت مسعودیه را جمع آوری کنیم و در چهار چوب یک جلد کتاب به زودی رونمایی کنیم .

تجریشی با اشاره به اینکه در سال 1389 در راستای طرح واگذاری مرمت و احیا ابنیه تاریخی ، عمارت مسعودیه از سوی صندوق مرمت و احیا ابنیه تاریخی به شرکت سرمایه گذاری ساختمانی عظام سپرده شد ، گفت : در قرارداد اولیه ای که شرکت سرمایه گذاری ساختمانی عظام این مجموعه را تحویل گرفت عنوان شده بود که عمارت مسعودیه به هتل تبدیل شود ولی با توجه به مطالعات مشاور و تایید بخش فنی ، مشخص شد که این مجموعه قابلیت هتل شدن را ندارد ، از این روی این مکان به عنوان مرکز فرهنگی هنری در تهران انتخاب شد.

وی افزود : شرکت سرمایه گذاری ساختمانی عظام در این راستا ضمن حفظ و نگهداری این مجموعه ارزشمند تاریخی با بکارگیری متخصصین ، طرح مرمت و احیا این مجموعه را تهیه و عملیات اجرایی را آغاز کرد .

بنا براین گزارش خبر نگار بانک و صنعت، باغ عمارت مسعودیه به دستور مسعود میرزا، ملقب به ظل‌السلطان، فرزند ناصرالدین شاه، در 1295 ق، در زمینی به وسعت حدود 16000 مترمربع، مرکب از بیرونی (دیوان خانه) و اندرونی و دیگر ملحقات بنا شده است .

عمارت مسعودیه به همراه باغ نگارستان، باغ لاله‌زار و باغ سردار ایروانی یکی از اماکنی است که در محدوده شمال حصار شاه طهماسبی تهران در عصر ناصری بنا شده و همچنان که خصوصیات باغ‌های ایرانی را داراست با نقش‌مایه‌ها و عناصری از معماری فرنگی مزین شده است.

نام این عمارت نیز برگرفته از نام مسعود میرزا به مسعودیه شهرت یافته است و معمار این بنا استاد شعبان معمار باشی است. این عمارت در سال 1377 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.