:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
با اجراي طرح نوسازي تاكسي هاي فرسوده؛

ايران خودرو چهره شهر را عوض كرد

نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي توسط گروه صنعتي ايران خودرو گام مهمي در افزايش كيفيت هواي كلانشهرها ارزيابي مي شود. اين شركت مجري اصلي طرح تعويض تاكسي هاي فرسوده شد و توانست در دهه اول بهمن ماه چهل هزارمين تاكسي فرسوده را از رده خارج و با محصولات خود جايگزين كند.
کد خبر: ۸۶۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰
خبراقتصادي - افزايش آلايندگي در كلانشهرها نيز به عنوان يكي از دغدغه هاي اصلي دولت به شمار مي رود. كاهش آلايندگي هاي ناشي از تردد خودروهاي فرسوده يكي از اهدافي است كه دنبال مي شود. ارتقاي سطح استاندارد خودروهاي توليدي يكي از مسيرهاي برون رفت از غلظت آلاينده ها است كه به گفته رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست بدون ارتقاي سطح استاندارد سوخت امكانپذير نيست.


در همين راستا دولت تدبير و اميد سوخت توليدي پتروشيمي ها را از چرخه سوخت كشور حذف كرد و آن را با سوخت داراي استاندارد آلايندگي يورو 4 جايگزين كرد. از سويي ديگر خودروسازان با ارتقاي سطح استاندارد خودروها توانستند دولت را همراهي كرده و گام مهمي در مسير حفاظت از محيط زيست بردارند. به گونه اي كه كليه محصولات گروه صنعتي ايران خودرو داراي استاندارد يورو 4 است و اين آمادگي وجود دارد تا به سطح يورو 5 نيز ارتقا يابد.

كاهش زياد روزهاي آلوده و افزايش قابل توجه روزهاي سالم و پاك در كلانشهرها در سال جاري گواه اين مدعا است.

يكي از عوامل افزايش آلايندگي هوا تردد خودروهاي فرسوده و دودزا است. ايران خودرو در اين بخش نيز پيشگام بوده و همكاري هاي گسترده اي را با متوليان امر انجام داده است. اقدام اخير اين شركت براي  جایگزینی و نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي كه نقش كليدي اين شركت اهداف طرح را در زمان كوتاهي محقق كرد از جمله رويكردهاي اجرا شده در اين بخش است.

ايران خودرو در اجراي طرح جايگزيني 40 هزار دستگاه تاكسي فرسوده سنگ تمام گذاشت و با تقبل 7 درصد ما به التفاوت بهره بانكي تسهيلات درنظر گرفته شده، شرايط مطلوبي را براي قشر زحمتكش تاكسي دار فراهم كرد. اين شركت همچنين براي رفاه حال تاكسي داران و عدم ايجاد وقفه در كسب معاش، زمان تعويض تاكسي و تحويل خودروي نو را از دو ماه به تنها يك ساعت كاهش داد. به گونه اي كه در اين طرح كه نام كليد به كليد گرفت، تاكسي دار مي تواند با مراجعه به مراکز اسقاط خودرو، تاکسی فرسوده خود را تحویل و تاکسی نو را دریافت و به کار روزانه خود ادامه دهد.

تاكنون چند تاكسي نوسازي شده؟

به گفته مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو، جايگزيني خودروهاي فرسوده رسالت و تعهد ايران خودرو در مقوله مسئوليت هاي اجتماعي است و لازمه دستيابي به سياست هاي اقتصاد مقاومتي انسان سالم،‌ جامعه سالم و محيط زيست سالم است.

در همين راستا اين شركت توانسته 40 هزار دستگاه از 63 هزار تاكسي فرسوده متقاضي تعويض با تاكسي نو را تحويل تاكسي داران دهد.

ايران خودرو در حال اجراي طرح كليدبه كليد در 315 شهر در سراسر ايران است كه اجرا در برخي شهرها به اتمام رسيده و در برخي ديگر ادامه دارد.

بيشترين آمار ثبت نامي در كلانشهرهاي تهران، تبريز، مشهد،‌كرج، شهريار، قم، شيراز،‌كرمانشاه، اصفهان و قزوين است.

در تهران 10 هزار و 900 متقاضي براي تعويض تاكسي ثبت نام كرده اند كه از اين تعداد 9 هزار و 500 نفر توانسته اند خودروهاي جديد خود را از ايران خودرو تحويل بگيرند.

در ساير استان ها نيز 30 هزار و 500 تاكسي فرسوده نوسازي شده است.

به طور ميانگين 5 تا 10 درصد از تعهد ايران خودرو در شهرهاي مختلف باقي مانده كه درحال اجرا و تكميل است.

رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست با اشاره به خروج915 هزار خودروي فرسوده از ناوگان حمل و نقل عمومي از ابتداي دولت يازدهم مي گويد: نوسازي خودروهاي فرسوده فصل مهمي در حفاظت از محيط زيست به شمار مي رود كه طرح فعلي اولين قدم است و اميدواريم در آينده با نوسازي وانت بارها، اتوبوس و ميني بوس ها در ناوگان حمل و نقل عمومي اين روند ادامه پيدا كند. 



موفقيت حاصل كار تيمي

در اجراي طرح جايگزيني تاكسي هاي فرسوده نهادها و ارگان هاي مختلفي پشتيبان و همراه ايران خودرو بودند. ‌سازمان مديريت و برنامه ريزي، وزارت صنعت، رياست جمهوري، سازمان حفاظت محيط زيست،‌ وزارت کشور، ستاد حمل و نقل سوخت، وزارت كشور،‌ اتحادیه تاکسی رانی کشور، بانك هاي ملت،‌ تجارت و پارسيان و ديگر نهادهاي مرتبط در اين مسير همراه و در موفقيت ايران خودرو اثرگذار بوده اند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره نقش كليدي و مهم ايران خودرو در فرايند نوسازي تاكسي ها اظهار مي كند: گرچه نتوانستیم با وجود ده‌ها جلسه و مذاکرات طولانی با بانک‌ها نرخ تسهیلات را پایین بیاوریم اما حدود 7 درصد سود تسهیلات را ایران خودرو تقبل کرد و این انعطاف‌ها باعث شد کار خوب جمعی شکل بگیرد و این نشان می‌دهد که هر کجایی بخواهیم هم فکر باشیم پیچیده ترین مسائل حل می‌شود.

به گفته مهندس نعمت زاده طرح جایگزینی وانت‌بارها، اتوبوس‌ها و کامیون و کامیونت نیز برنامه ريزي شده و به خصوص در كلان شهرها مقدمات و مصوباتي صورت گرفته و در دستور كار قرار دارد.

معاون سازمان برنامه و بودجه نيز عملكرد ايران خودرو در اجراي طرح جايگزيني تاكسي هاي فرسوده را ستوده و از اين شركت به عنوان نماد توليد در كشور ياد مي كند. وي مي گويد: واگذاری این خودروها تصویری از پیوند تولید و محیط زیست و نمادی از نوشدن و زدودن کهنگی هاست. پورمحمدي نيز برعهده گرفتن 7 درصد از بهره بانكي و جلوگيري از فشار بر قشر تاكسي دار را حركت سخاوتمندانه ايران خودرو مي داند و مي گويد: در اين طرح تاكسي داران تنها با آورده 5/4 میلیون تومان موفق به خرید خودروی 30 میلیون تومانی شدند.

رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس نيز عملكرد ايران خودرو در اجراي طرح نوسازي تاكسي ها را مثبت ارزيابي مي كند. اکبریان مي گويد: خودروسازان به خصوص ایران خودرو در راستای کاهش آلودگی هوا و تولید خودروهایی با مصرف کم و همچنین نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری گام های خوبی برداشته اند و این امر باید شتاب بیشتری بگیرد.

گام بعدي حذف سوخت فسيلي

توليد خودروهاي هيبريدي نيز از برنامه هاي آينده ايران خودرو براي افزايش و بهبود كيفيت هواي شهرها است. به گفته مديرعامل اين شركت خبرهاي خوبي در زمينه توليد خودروهاي برقي در راه است. در اين باره رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست مي گويد: سوخت هاي فسيلي مخرب محيط زيست هستند و خودروسازان با توان و دانش بومي كه دارند مي توانند به سمت توليد خودروهاي برقي و پاك حركت كنند.

با توجه به لزوم سرمايه گذاري و صرف زمان و حوصله براي به نتيجه رسيدن پروژه توليد خودرو هيبريدي حمايت دستگاه هاي دولتي و نهادهاي مرتبط ضروري است.

در همين ارتباط معاون اجرایی رییس جمهور از خودروهای برقی به عنوان پاک ترین خودروها نام مي برد و مي گويد: خودرو سازان باید برای تولید این گونه خودروها برنامه ریزی کنند و دولت هم در این زمینه آنها را یاری خواهد کرد. 

گفتنی است، منافع حاصل از کاهش مصرف سوخت در قالب جایگزینی40 هزار تاکسی فرسوده ازآغاز اجرای طرح تا کنون و بر مبنای قیمت های جهانی در حدود 1510 میلیارد ریال بوده است. همچنین کاهش مصرف 28 میلیون لیتر بنزین،52 میلیون متر مکعب گاز، کاهش ارزبری، افزایش اشتغال، بهبود عملکرد خودروها، ارتقاء ضریب ایمنی خودروها در راستای ارتقا بر اساس استانداردهای اجباری،کاهش 96 هزار تنی آلاینده ها شامل مونوکسید کربن، هیدرو کربن ها و اکسیدهای نیتروژن از محاسن  این طرح ملی به شمار می آید.