:
كمينه:۷.۷۹°
بیشینه:۸.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین:

توسعه فعالیت فین‌تک ها در بانکداری دیجیتال، بانک ایران زمین یک بانک دیجیتال می‌شود

اینالویی گفت:بانکداری دیجیتال یک بانکداری مشتری محور و مشتری مدار است؛ در بانکداری دیجیتال شعبه، مشتری، خدمات، روابط عمومی و ازهمه مهمتر کسب و کارها دیجیتال هستند و بانک ایران زمین قصد دارد به این سمت حرکت کند.
کد خبر: ۸۶۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴


اقتصادگردان- فرهاد اینالویی معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین در گفت وگو با خبرگزاري بسيج، با بیان اینکه خدمات بانکداری الکترونیک به بلوغ خود در ایران رسیده است، اظهار داشت: بر همین اساس رشد بانکداری الکترونیک از منظر سرویس ها بیشتر از جایگاه فعلی متصور نیست.

وی در خصوص رویکرد بانک ایران زمین در حوزه بانکداری الکترونیک گفت: رویکر این بانک در بانکداری الکترونیک مقداری با دیگر بانک‌ها متفاوت است، ما بانکداری الکترونیک را یک بانکداری سنتی می دانیم و الگویی دیگر را با عنوان بانک دیجیتال هدف گذاری کرده ایم و هم اکنون بانک ایران زمین یک پلن تغییر شکل به بانک دیجیتال را دارد.

اینالویی در خصوص تفاوت های بانکداری الکترونیک و بانکداری دیجیتال، گفت: تفاوت این دو نوع شیوه بانکداری به مشتری و سرویس ها باز می گردد، وقتی که به تاریخچه برگزاری همایش بانکداری الکترونیک نگاه می کنیم، می بنیم که این همایش تا پنج سال پیش بیشتر به مسائل فنی می پرداخت، در دو الی سه سال پیش مباحث بیشتر به سمت تراکنش سوق پیدا کرد و در همایشی که امسال برگزار شد نیز اکثر بحث و گفتگوها در حوزه سرویس ها بود. وقتی بحث سرویس مطرح می شود بیانگر این مسئله است که به سمت مشتری مداری در حال حرکت هستیم.

مشتری مداری؛ پایه و اساس بانکداری دیجیتال

معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین تصریح کرد: بر همین اساس می توان گفت که بانکداری دیجیتال یک بانکداری مشتری محور و مشتری مدار است؛ در بانکداری دیجیتال شعبه، مشتری، خدمات، روابط عمومی و از همه مهمتر کسب و کارها دیجیتال هستند و بانک ایران زمین قصد دارد به این سمت حرکت کند.

وی با بیان اینکه در حوزه خدمات بانکداری الکترونیک تقریبا همگی بانک ها هم سطح هستند، افزود: از این پس تمایز بین خدمات بانک ها در بخش هایی خواهد بود که مشتری از آن استقبال می کند. در بانکداری سنتی ما فارغ از اینکه مشتری محصولی را می پسندد یا خیر، آن را طراحی و ارائه می کنیم اما در بانکداری دیجیتال این مشتری است که تعیین می کند چه محصولی نیاز دارد، طبیعتا این کسب و کارها فرآیندهای خاص خود را نیاز دارد و باید کارهای پژوهشی لازم توسط پژوهشکده پولی و بانکی روی آن صورت بگیرد.

ایران زمین در افق 1400 قطعا یک بانک دیجیتال خواهد بود

اینالویی در ادامه اذعان کرد: بانک ایران زمین در افق 1400 قطعا یک بانک دیجیتال خواهد بود، البته باید به این نکته توجه داشت که بانک دیجیتال یک بانک IT نیست، یک بانک جدید و با نگاهی جدید است که بانک ایران زمین در حال پیاده سازی مقدمات این شیوه بانکداری است.

توسعه فعالیت فین تک ها با ایجاد بانکداری دیجیتال

وی به توسعه و گستردگی فعالیت فین تک ها در بانکداری دیجیتال اشاره کرد و گفت: بانک نباید سرویس ها را توسعه دهد، بلکه باید سرویس های پایه و خدمات اصلی را باز کند و بانکداری باز را برای استفاده فین تک ها اجرا کند. امروز اگر یک فین تک نرم افزاری برای تلفن همراه تولید کند تا با اسکن چک بانکی بتواند آن را وصول کند با مشکل بر می خورد چرا که یک سرویس از سوی بانک برای این کار باید در اختیار فین تک قرار گرفته باشد و اگر این اتفاق بی افتد فین تک می تواند محصولی جدید را برای مشتریان ارائه دهد، این اتفاق دقیقا کاری است که در بانکداری دیجیتال رخ می دهد.

معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین با تأکید بر لزوم حرکت نظام بانکی به سمت ایجاد بانکداری دیجیتال، تصریح کرد: فضای بانکی باید به این سمت حرکت کند در غیر اینصورت فضایی که هم اکنون وجود دارد تغییری نخواهد کرد. امروز با زیبا سازی دستگاه های عابر بانک نمی توان رضایت مشتری را جلب کرد، باید شیوه کار به سمتی برو که در کسری از ثانیه کارهای بانکی انجام شود و این کار با پیاده سازی بانک دیجیتال امکان پذیر است.