:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۴.۷۹°
Updated in: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱

رتبه بندی ۵۷ سایت اقتصادی ایران

با استفاده از داده‌های سایت معتبر الکسا، به رتبه‌بندی سایت‌های خبری، تحلیلی و اطلاع رسانی اقتصاد پرداخته است. رتبه‌بندی در این سایت بر اساس تعداد بازدید کنندگان صورت می‌گیرد به طوری که هرچه تعداد بازدید کننده بیشتر باشد سایت الکسا رتبه پایین‌تر و بهتری را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۸۶۲۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۷

اقتصادگردان- در این راستا حدود صد سایت اقتصادی در روز ۲۳ دی ۱۳۹۵ مورد بررسی قرار گرفت و سایت‌هایی که رتبه بیش از ۵۰ هزار در بین سایت های ایرانی داشتند از رده بندی حذف شدند. درنهایت ۵۷ سایت اقتصادی مورد بررسی و رتبه‌بندی قرار گرفت. در ابتدا رتبه هر یک از سایت‌ها در بین تمام سایت های اقتصادی فعال ایرانی مشخص شد و در ادامه سایت‌های مورد بررسی در دسته های مختلف رده‌بندی شدند.

رتبه بندی کلی سایت‌های اقتصادی

سایت اقتصادی ایران جیب با رتبه ۱۲۰ در بین کل سایت‌های ایرانی، رتبه اول پربازدید ترین سایت‌های اقتصادی کشور را کسب کرد. این سایت، قیمت آنلاین و لحظه به لحظه انواع ارز، طلا و سکه و اخبار اقتصادی را انتشار می دهد. سپس سایت روزنامه دنیای اقتصاد با رتبه کشوری ۱۹۵ در جایگاه دومین سایت پربازدید اقتصادی کشور قرار گرفت. سایت‌های اقتصاد ایران آنلاین،اقتصاد بان و اقتصاد آنلاین به ترتیب با رتبه های ۲۱۴، ۲۱۷ و ۲۸۹ در رتبه های سوم تا پنجم پربازدیدترین سایت‌های اقتصادی قرار گرفته‌اند. در جدول زیر رده‌بندی کلی سایت‌های اقتصادی آمده است.

شهد اقتصاد برای بررسی دقیق‌تر عملکرد سایت‌های اقتصادی، به دسته‌بندی سایت‌ها پرداخته و آنها را در ۵ دسته کلی روزنامه اقتصادی، سایت های خبری و تحلیلی، سایت‌های بورسی، سایت‌های بانکی و مالی و سایت های اطلاع رسانی و تخصصی رتبه بندی کرده است. در ادامه رتبه‌بندی هر یک از این دسته‌ها آمده است.

سایت‌های خبری و تحلیلی

سایت اقتصاد ایران آنلاین، پرمخاطب ترین سایت خبری-تحلیلی اقتصادی است. این سایت اخبار و تحلیل‌های اقتصادی را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد. نرخ‌نامه این سایت قیمت‌های کاملی از انواع نیازمندی‌های کاربران ارائه داده است. اخبار، گفتگو، گزارش و مقاله از سایر قسمت‌های این سایت است. دومین سایت پر بازدید خبری– تحلیلی، اقتصاد آنلاین است. تمرکز بیشتر این سایت بروی اخبار اقتصادی ایران و جهان و تحلیل‌های اقتصادی است. در این سایت بخش‌هایی چون یادداشت، قیمت آنلاین ارز و طلا و سکه، آخرین قیمت‌های روز بازار، معرفی اقتصادانان و مدیران و تالار گفتگو کاربران در نظر گرفته شده است.

سومین سایت پر بازدید خبری-تحلیلی، سایت اقتصاد نیوز است که اخبار، آمار و تحلیل‌های اقتصادی را در کنار آخرین قیمت ‌انواع کالاها و خدمات به مخاطبان خود عرضه می‌کند. اقتصادنیوز به‌عنوان یکی از بازوهای موسسه رسانه‌ای دنیای اقتصاد، به نقش آفرینی در فضای رسانه‌ای کشور می‌پردازد. از ۱۸ سایت خبری-تحلیلی مورد برررسی تنها سه سایت فوق توانسته اند رتبه زیر هزار را در رده بندی کلی سایت‌های کشور کسب کنند. علیرغم آنکه این دسته از لحاظ تعداد مهمترین دسته سایت های اقتصادی است اما رتبه کشوری سایت های آن چندان مناسب نیست. رتبه بندی کامل سایت‌های خبری تحلیلی اقتصادی در جدول زیر قابل مشاهده است.

روزنامه‌های اقتصادی

پرمخاطب‌ترین روزنامه اقتصادی ایران، روزنامه دنیای اقتصاد است که توانسته است رتبه دوم پربازدیدترین سایت‌های اقتصادی کشور را نیز به خود اختصاص دهد. این سایت با انتشار منظم و کامل مطالب روزنامه خود توانسته است رتبه اول سایت‌های روزنامه های اقتصادی را کسب کند. البته سایت هفته نامه تجارت‌فردا نیز زیرمجموعه همین سایت محسوب می‌شود و لذا مطالب هفته نامه نیز به ارتقا رتبه سایت روزنامه دنیای اقتصاد کمک کرده است. پس از دنیای اقتصاد، روزنامه‌های آسیا، فرصت امروز، تعادل، جهان اقتصاد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. شایان ذکر است برخی روزنامه‌های اقتصادی یا سایت فعالی ندارند و یا الکسا رتبه آنها را در ایران اعلام نکرده است. در رده‌بندی زیر تمام روزنامه‌های اقتصادی که رتبه الکسا آنها موجود بود آمده است.

سایت‌های بورسی

امروزه بسیاری از مردم تمایل دارند پس انداز خود را وارد بازار سرمایه کنند و در مالکیت واحدهای تولیدی و تجاری بزرگ مشارکت نماید و از نتایج مشارکت خود بهره مند گردند. از همین رو سایت‌های بورسی در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه بازدید کنندگان قرار گرفته‌اند. پر بازدید ترین سایت‌ بورسی، بورس نیوز است که اطلاعات جامع در مورد بورس و اخبار بورس را در  اختیار علاقه مندان و سرمایه گذاران قرار میدهد. این سایت که یکی از قدیمی ترین سایت های بورسی کشور است در رتبه هفتم پربازدیدترین سایت های اقتصادی کشور نیز قرار دارد. سایت‌های بورس پرس، بورس ۲۴، بازار سرمایه ایران و رادیو سهام در رتبه های بعدی پر بازدیدترین سایت‌های بورسی قرار گرفته اند.

.

سایت های بانکی و مالی

با توجه به ویژگی‌های اقتصاد ایران همچون بانک‌محور بودن و نقش برجسته بانک‌ها در نظام اقتصادی کشور، مسائل پولی و بانکی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. این اهمیت سبب شده است که مباحث مرتبط با بانک‌ها و نظام پولی و مالی مورد توجه مردم، کارشناسان و سیاست‌گذران قرار گیرد. از همین رو در سال‌های اخیر بر تعداد سایت‌های پولی و مالی افزوده شده است بطوریکه این دسته از نظر تعداد، دومین دسته سایت های اقتصادی است. در بین سایت‌های این گروه، سایت پول نیوز بیشترین بازدید کننده را داشته است و عصر بانک، بنکر و اخبار بانک در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

سایت‌های اطلاع رسانی و تخصصی

در میان پنج سایت پربازدید اقتصادی، دو سایت اطلاع رسانی و اعلام قیمت قرار گرفته اند. این موضوع نشانگر اشتیاق بالای ایرانی ها به کسب اطلاع از قیمت طلا، ارز، خودرو و… است. ایران جیب، اقتصاد بان و سایت طلا بیشترین بازدید کننده را در این گروه از سایت‌ها به خود اختصاص داده‌اند. این سایت‌ها، قیمت آنلاین و لحظه به لحظه انواع ارز، طلا و سکه، اخبار اقتصادی را به صورت روزانه منتشر می‌کنند. رده بندی سایت‌های اطلاع رسانی، تخصصی و اعلام قیمت در ادامه آمده است.

جمع بندی

از بین سایت‌های مورد بررسی تنها ۹ سایت اقتصادی در بین هزار سایت اول ایرانی قرار دارند و ما بقی سایت‌ها رتبه بالای هزار دارند. از این ۹ سایت نیز هیچ یک نتوانسته اند به صد سایت پربازدید ایرانی راه پیدا کنند. میانگین رتبه کشوری ۵۷ سایت برتر اقتصادی کشور نیز ۱۰۳۰۰ بوده است. این آمارها به خوبی نشان دهنده عدم موفقیت سایت‌های اقتصادی در جذب مخاطب است. اگر از چند سایت معدود صرف نظر کنیم در کل می‌توان گفت که عملکرد رسانه های اقتصادی چندان مطلوب نبوده است. این شرایط ضرورت  آسیب‌شناسی، بازنگری و تقویت سایت‌های اقتصادی را گوشزد می‌کند. امید است رسانه‌های اقتصادی با درک اهمیت این موضوع، در حد توان به بررسی عملکرد رسانه های اقتصادی و راه‌های تقویت و افزایش ضریب نفوذ آنها در جامعه بپردازند تا گامی ارزشمند در راستای تقویت رسانه های اقتصادی برداشته شود.

در پایان متذکر می‌شویم این گزارش اولین گزارش از سلسله گزارش‌های بررسی فضای رسانه‌های اقتصادی کشور است. در آینده نیز گزارش های مشابهی تهیه خواهیم کرد و به صورت مستمر رسانه‌های اقتصادی کشور را رصد و پایش می کنیم. در همین راستا از نظرات، انتقادات و پیشنهادات مخاطبان بخصوص اصحاب رسانه استقبال می‌کنیم. چنانچه پیشنهادی برای بهبود این گزارش‌ها دارید می‌توانید برای شهد اقتصاد ارسال فرمایید. همچنین ممکن است در این گزارش برخی از رسانه‌های اقتصادی از قلم افتاده باشند مسئولین این رسانه‌ها می‌توانند آدرس سایت خود را برای ما ارسال کنند تا در گزارش‌های بعدی مورد بررسی قرار گیرند.